arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
محبی‌نیا، مخالف وزیر پیشنهادی علوم:

اگر غلامی پیش نماز مجلس می‌شد پشت سرش نماز می‌خواندم اما برنامه‌اش، برنامه نیست/ عده‌ای از طریق مخالفت با هاشمی و رییس دولت اصلاحات به نان می‌رسند و عده‌ای از طریق موافقت با آنها؛ هیئت رئیسه باید این شرایط را کنترل کند

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم، منجر به استقلال مالی دانشگاه‌ها نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم، منجر به استقلال مالی دانشگاه‌ها نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، جهانبخش محبی نیا که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس سخن می گفت، با طرح این سوال که آیا وضع حاکم بر دانشگاه ها رضایتبخش است یا خیر؟ گفت: من از آقای غلامی به خاطر پذیرش این مسئولیت گله مندم، اگر ایشان پیش نماز مجلس می شد پشت سرش نماز می خواندم اما برنامه‌اش، برنامه نیست و تنها یک سری اسناد بالادستی است که ذکر شده است. آیا امروز تمام تلاش ما برای این نیست که دانشگاه ها استقلال مالی داشته باشند؟ در اکثر کشورهای دنیا دانشگاه ها از محل استقلال مالی به توسعه و تولید علم رسیده اند اما در برنامه های آقای غلامی به استقلال مالی دانشگاه ها توجه نشده است.

وی افزود: ۴ سال است که دانشگاه‌ها در دست ماست. آیا این فرصت کافی نبوده است؟ من متاسفم به عنوان کسی که ۱۵ سال در دانشگاه آزاد هیئت علمی هستم، سرفصل دروس ریاست و جامعه شناسی را کسی تنظیم می کند که تخصص فلسفه دارد و ما از نظر سر فصل‌ها ۳۰ سال عقب هستیم.

محبی نیا با بیان اینکه در سطح جهان دانشگاه‌ها با دانش بنیان کردن جامعه و بخش‌های کلان پیوند تنگاتنگ دارند، گفت: متاسفانه موضوع مدرک گرایی دانشگاه ها را از حیز انتفاع ساقط کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی علوم در زمینه توانمند سازی استادان سکوت کرده است، خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم با شعار مملکت را اداره کنیم. با این اوضاع چهار سال بعد خواهیم گفت که شاخص ها در بدترین شرایط هستند.

وی همچنین پیشنهاد کرد: آیین نامه مجلس اصلاح شود تا در دو مقطع به برنامه و صلاحیت فردی وزرای پیشنهادی رای داده شود.

محبی نیا با اشاره به اینکه ایران از نظر تعداد دانشگاه مقام دوم و از نظر جمعیت دانشگاه ها مقام اول را در جهان دارد، از نمایندگان خواست به منصور غلامی رای ندهند تا وی مجددا مسئولیت دانشگاه همدان را بر عهده بگیرد و برای اداره بیش از ۲ هزار دانشگاه نیروی دیگری معرفی شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان که از خاتمی و هاشمی یاد کرده بودند، گفت: عده‌ای با مخالفت با این افراد به نان می رسند و عده‌ای با موافقت با آنها به نوا و این شاه بیت صحبت‌های خارج از نطقی است که هیئت رئیسه باید کنترل کند.

نظرات بینندگان