arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶
مشروح اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو

اردکانیان: برنامه آب و محیط‌ زیست ۴۶ کشور دنیا را بررسی و با مدیران و سیاستمداران آنها نشست و برخاست داشته‌ام/ رضیان: اردکانیان اعتبار بین‌المللی خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد؛ قاطعیت تصمیم‌گیری در شرایط سخت از ویژگی‌های اوست/ کاتب: اردکانیان توان بهبود صنعت آب و برق را دارد/ هاشم‌زایی: اردکانیان محدود در جغرافیا نیست؛ مخالفان، با برنامه او مخالفتی ندارند

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو به بیان استدلال های خود در صحن علنی مجلس پرداختند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نوری،: تنها ۴۲ درصد برنامه اردکانیان با اسناد بالادستی مطابقت دارد/ رضیان: اردکانیان اعتبار بین‌المللی خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد؛ قاطعیت تصمیم‌گیری در شرایط سخت از ویژگی‌های اوست

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو به بیان استدلال های خود در صحن علنی مجلس پرداختند.

نوری: تنها ۴۲ درصد برنامه اردکانیان با اسناد بالادستی مطابقت دارد

نماینده مردم شوش در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی نیرو باید برنامه مشخصی برای بحران کم آبی در کشور داشته باشد، گفت: متاسفانه عدم برنامه ریزی برای بازگردانی و چرخش آب و نیز عدم شفافیت در انتقال آب بین حوزه‌ای در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو دیده نشده است.

به گزارش ایسنا، سید رضی نوری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: مهمترین مسئله‌ای که کشور با آن مواجه است، آب و خشکسالی است و یکی از دلایل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی نیرو این است که علیرغم سوابق و تجربیات ۲۰ ساله وی در وزارت نیرو، برنامه مشخصی ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی که اردکانیان در دو سال آخر دوران اصلاحات مسئولیت در وزارت نیرو داشت، مشکلاتی در مدیریت آب به ویژه در استان‌ها به وجود آمد. همچنین سدسازی‌های زیادی انجام شد. همچنین عدم کنترل بر برداشت غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی به وجود آمد.

نماینده مردم شوش در مجلس همچنین بیان کرد: اگر امروز تنش و بحران کم آبی در کشور وجود دارد، انتظار داریم که برنامه مشخص و قاطعانه‌ای ارائه شود. باید همراهی بین مجلس و دولت جوابگوی مشکلات زیست محیطی باشد. اگر فکری به حال ریزگردها و تالاب‌ها نکنیم، می تواند برای نسل آینده خطرآفرین باشد.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: ۹۷ درصد کل آب جهان شور، دو درصد یخی و یک درصد شیرین است. سوال می کنم برای اینکه بتوانیم آب شیرین را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم وزیر پیشنهادی نیرو چه برنامه‌ای دارد؟

نوری ادامه داد: در برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی نیرو ارائه کرده است تنها ۴۲ درصد با اسناد بالادستی مطابقت دارد. لذا معتقدم عدم برنامه ریزی برای تخصیص آب مطابق الگوی کشت و انجام تمهیدات لازم برای پروژه‌های آب شیرین کن می تواند مشکلاتی را به وجود آورده و تنش آبی ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه آب شیرین کن‌ها باید در راس برنامه ها و در دستور کار قرار گیرد، گفت: این همان موضوعی است که در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو دیده نمی شود.

نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به برنامه ریزی برای بازگردانی و چرخش آب گفت: در کشورهای پیشرفته که نزولات آسمانی‌شان بالا است، اقداماتی را برای بازگردانی آب انجام می دهند اما در برنامه های وزیر چنین موضوعی دیده نمی شود.

نوری در پایان بیان کرد: نباید امنیت غذایی را جدا از امنیت آب بدانیم و اگر می خواهیم رشد و توسعه پایدار داشته باشیم باید امنیت آبی را جدی بگیریم.

رضیان، موافق وزیر پیشنهادی نیرو: اردکانیان اعتبار بین‌المللی خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد/ قاطعیت تصمیم‌گیری در شرایط سخت از ویژگی‌های اوست

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس گفت: با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی کشور نیازمند مدیری هستیم که اعتبار بین‌المللی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را داشته باشد که خوشبختانه اردکانیان از این نظر وضعیت خوبی دارد.

عبدالله رضیان در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: آب و برق دو عامل مهم در توسعه اقتصادی کشور هستند که با افزایش جمعیت کشور، تامین این دو عنصر حیاتی با دشواری‌های زیادی روبروست.

وی ادامه داد: با بروز خشکسالی‌های پی در پی مسئله آب بیش از پیش اهمیت یافته است. چه در تامین آب شرب و کشاورزی و چه در زیرساخت‌های مربوط به آن با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. اینکه چه کسی و با چه اندیشه‌ای این وزارتخانه را اداره خواهد کرد، اهمیت بالایی دارد. اردکانیان با زیر و بم مسائل مربوط به آب کشور کاملا آشنا و سال‌ها در بالاترین سطح مسئولیتی در وزارت نیرو تجربه کاری دارد. تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با این حوزه است. داشتن سوابق علمی درخشان، تدریس در دانشکده محیط زیست دانشگاه سازمان ملل متحد و تالیف و چاپ ۱۰۰ مقاله علمی بین‌المللی از ایشان چهره‌ای عملی و بین‌المللی ساخته است.

این عضو کمیسیون صنایع و معان مجلس سابقه بین‌المللی اردکانیان در سازمان ملل را از دیگر ویژگی‌هایی برشمرد که مجلس در بررسی رای اعتماد باید به آن توجه داشته باشد.

وی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو را جامع دانست و افزود: به یقین فردی که از شرایط گذشته و حال آب و برق کشور اطلاع داشته باشد می‌تواند چنین برنامه‌ای بنویسد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس صیانت از ذخائر آب کشور، جبران طراز آب‌های زیرزمینی، توجه به اقتصاد آب و برق، اصلاح فرهنگ مصرف آب و برق، بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال آب و برق، افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر، اولویت‌بندی طرح‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سهم بخش خصوصی، انتقال فناوری ساخت تجهیزات داخلی و صادرات آنها را از جمله برنامه‌های اردکانیان برشمرد و افزود: نمک‌زدایی و انتقال آب به سایر نقاط کشور و تنوع‌بخشی به آب شرب و بهداشتی و بهره‌گیری از آبهای غیرمتعارف در برنامه‌های ایشان آمده که در حقیقت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌هاست که موجب رفع دغدغه نمایندگان مخالف می‌شود.

رضیان ادامه داد: قاطعیت تصمیم‌گیری در شرایط سخت از ویژگی‌های اردکانیان است. با توجه به بحران آب نیازمند فردی متخصص و صاحب نظر و متکی بر دانش روز هستیم. کارنامه اردکانیان در این زمینه هم مثبت است. ایشان حمایت بدنه کارشناسی و مدیریتی صنعت آب و برق کشور را دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از اروند رود تا بندر گوادر پاکستان در ۶۳ نقطه دستگاه آب شیرین کن در حال کار است که سالانه ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب تولید می‌کند. در شمال کشور حدود هفت میلیارد مترمکعب آب از نزولات جوی به هدر می‌رود که باید فکری اساسی برای آن کرد تا بحث آب‌شیرین‌کن‌ها در این مناطق توجیه اقتصادی پیدا کند. افزایش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی ظرفیت آبرسانی کشور در برنامه‌های ایشان درج شده است.

وی با بیان اینکه آبهای زیرزمینی با کاهش فاحشی روبروست، ادامه داد: تامین آب شرب برای شهرهای بزرگ در مرحله شکننده‌ای قرار دارد. تامین اب شرب به عنوان حیاتی‌ترین نیاز شهروندان از اولویت‌های برنامه های اردکانیان است.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با اشاره به برنامه‌های اردکانیان در حوزه برق، بهره برداری از ۲۰ هزار مگاوات برق و ارتقاء بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد را از اهم برنامه‌های اردکانیان برشمرد.

رضیان در پایان از نمایندگان خواست تا به دلیل وضعیت نامناسب صنعت و وضعیت آب و برق کشور با رای بالا به اردکانیان این مسئله را حل کنند.

کاتب: اردکانیان توان بهبود صنعت آب و برق را دارد

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: به دکتر اردکانیان پیشنهاد می کنم اولین سفر کاری‌شان بعد از دریافت رای اعتماد مجلس را به استان خوزستان و رفع مشکلات این استان برنامه‌ریزی کند.

 غلامرضا کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: بحران آب از بزرگترین نگرانی‌های غرب، جنوب، شرق و شمال کشور است. مردم در این مناطق از نحوه مدیریت منابع آبی نگران هستند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس گفت: چه کسی می تواند مدیریت صحیح مدنظر برنامه ششم را انجام دهد، قطعا دکتر اردکانیان از افرادی است که در بخش آب اطلاعات جامعی دارد. در برنامه ایشان تنوع‌بخشی به سامانه‌های تولید و توزیع آب شرب و بهره‌گیری از آبهای غیرمتعارف مورد تاکید قرار گرفته است. براساس برنامه ایشان ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آب‌های غیرمتعارف از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها به چرخه تولید آب کشور افزوده خواهد شد. در برنامه ایشان عملیاتی کردن اسناد بالادستی از جمله راهبرد بلندمدت توسعه منابع آب کشور و توسعه و مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های آب و پسآب آمده و جای نگرانی برای مخالفان ایشان نیست.

وی اجماع مدیران بخش آب و برق را از دیگر ویژگی‌های اردکانیان دانست و افزود: همه مدیران حال و گذشته بخش آب و برق بر ویژگی‌های فردی و تخصصی ایشان در داخل و خارج کشور اذعان دارند.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت آب و برق را از نگرانی‌های اساسی مردم عنوان کرد و اظهار داشت: بنده در مذاکره با اردکانیان به صورت مفصل در این باره با ایشان صحبت کردم و ایشان تاکید کردند افزایش قیمت حامل‌های انرژی حتما در راستای سیاست‌های اقتصاد کلان دولت خواهد بود.

گیلانی: «اردکانیان» چه مدیریتی برای برنامه آب دارد؟

نماینده شوشتر گفت که در برنامه های آقای اردکانیان درباره مدیریت آب چیزی ذکر نشده است.

سهراب گیلانی در جلسه نوبت عصر امروز (یکشنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو گفت: به نظر بنده وزارت نیرو از وزارت نفت مهم‌تر است. متاسفانه مهم‌ترین ضعف در کشور در حوزه وزارت نیرو مربوط به آب است که وضعیتی به هم ریخته دارد.

وی افزود: ما در برنامه‌های وزیر چیز مشخصی به نام مدیریت آب ندیدیم که بخواهد این بهم ریختگی را اصلاح کند آن هم در شرایطی که در گذشته نحوه مدیریت در وزارت نیرو اثرات نامطلوبی را به جای گذاشت که مهمترین آن احداث سد عظیم گتوند آن هم به عنوان یکی از افتخارات بود.

گیلانی توضیح داد: احداث سد گتوند باعث ایجاد شرایط بحرانی شده است. بیش از ۷ میلیون تن نمک پشت سد گتوند با آب حل شده که خطرات بسیار بزرگی را همچون بمب ساعتی برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت. سوال ما این است که آقای اردکانیان می‌خواهد در این باره چه کاری انجام دهد و چطور وضعیت این نمک‌های حل شده در آب را تغییر دهد.

وی با طرح این پرسش که چطور قرار است دغدغه کارون نشینان حل شود؟ گفت: در گذشته شاهد نابرابری و بعضا رفتارهای ظالمانه با کشاورزان بودیم. آنها از بی مهری و بی توجهی در تامین آب کشاورزی رنج بردند. وزیر چه برنامه‌ای در این مورد دارد؟

گیلانی در پایان گفت: باید به صورت کار کارشناسی به حوزه آب نگاه شود نه اینکه از مدیرانی استفاده شود که ۱۰ یا ۱۴ سال در برنامه آبی مدیریت کرده و خود را مالک آن بدانند، مدیر باید توانمند و آینده‌نگر باشد.

هاشم‌زایی: «اردکانیان» شخصیتی ملی و متخصص است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصص وزیر پیشنهادی نیرو وی را شخصیتی ملی توصیف کرد که محدود در جغرافیا نیست.

عبدالرضا هاشم زایی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (یکشنبه) مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: از آقای روحانی تشکر می کنم که بالاخره کسی را معرفی کرد که بتوانیم از او حمایت کنیم. آقای اردکانیان یک شخصیت ملی است که محدود در جغرافیا نیست و تصمیماتش نیز تصمیمات ملی و بر مبنای علمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه «مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو با برنامه وی مخالفتی ندارند» گفت: ما در ۳۸ سال گذشته شخصیت ملی برای پذیرش مسئولیت‌ها کم داشتیم و به همین دلیل با چالش مواجه شدیم. بیشترین نیروی متخصص در وزارت نیرو وجود دارد اما گزینه های این وزارتخانه از درون انتخاب نمی شد در حالی که آقای اردکانیان ۳۵ سال سابقه دارد.

هاشم‌زایی با اشاره به مسئولیت وزارت نیرو در دو بخش آب و برق تصریح کرد: به خاطر چالش‌هایی که در حوزه آب وجود دارد این مسئله برای ما ملموس است. به ویژه اینکه در گذشته بی توجهی به موضوع آب موجب بروز مشکلاتی شده است. در حال حاضر اصلاح راندمان نیروگاه‌ها در برنامه آقای اردکانیان وجود دارد و ما امیدواریم ایشان برنامه خود را در خصوص استفاده از انرژی های تجدیدپذیر توسعه دهد.

 
یوسفی: برنامه‌های «اردکانیان» شعاری است

یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه مخالفتم با وزیر پیشنهادی نیرو مخالفت با یک تفکر و مدیریت ناصحیح در حوزه آب است، گفت که برنامه های آقای اردکانیان بیشتر شعاری بوده و جنبه اجرایی ندارد.

همایون یوسفی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در حال حاضر شاهد نوعی توجه افراط گونه و بدون بررسی‌های کارشناسی به حوزه آب هستیم، آن هم در شرایطی که طرح‌های توسعه‌ای اجرا می‌شود که به جای آنکه ما از این طرح‌ها استفاده کنیم، طرح‌های توسعه‌ای بر ما سوار شده اند.

وی امنیتی کردن موضوع آب را یک خطر دانست و گفت: باید بین ابعاد امنیتی آب و امنیتی کردن آب تفاوت قائل شد.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر موضوع آب تبدیل به چالش جهانی شده است، لذا باید دیپلماسی آب جزء برنامه‌های سیاست خارجی کشور باشد و در کنار آن جامعه و مردم درگیر این موضوع شده تا آب به یک موضوع ملی تبدیل شود.

نماینده اهواز رشد جمعیت، کشاورزی غیر موثر و ‌مدیریت نامناسب همچون انتقال آب را از علت‌های کمبود آب در کشور دانست و گفت: اکنون استان خوزستان درگیر مسائل زیست محیطی است که ریشه آن در کمبود آب است که حیات خوزستان را درگیر کرده است. ما درخواست تجدید نظر در سیاست‌های آبی داریم تا بیش از این حیات خوزستان به خطر نیفتد.

وی افزود: مساله آب به حدی بحرانی شده که نیاز به تغییر نگرش جدی در این حوزه وجود دارد. باید عرصه آب از سیاست جدا شده و توجه بیشتری به مسائل زیست محیطی شود.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر شاهد کمبود آب در خوزستان و به دنبال آن فعال شدن کانون‌های ریزگرد در این استان هستیم که با وضعیت این چنینی کارون و خشک شدن دریاچه ارومیه و بی اثر بودن طرح‌های انتقال آب در کنار شرایط تغییر اقلیمی باید فکری به حال این وضعیت شود. تغییرات اقلیمی از جنوب غرب ایران یعنی خوزستان وارد کشور شده که اگر به آن توجه نشود به کل فلات ایران تسری پیدا می‌کند.

نماینده اهواز در توضیح دلیل مخالفتش گفت: مخالفتم نه با یک شخص بلکه با یک تفکر آن هم برای تامین دغدغه‌های محیط زیستی مردم است. باید مدیریت ناصحیح آب رفع شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان گفت: برنامه‌های آقای اردکانیان بیشتر شعاری بوده و برنامه‌های اجرایی نداشته. یک سری سمینارها و همایش‌ها نیز ایشان برگزار کرده که درباره آب بین حوزه‌ای بوده و ایشان راهکار مدیریتی منابع و مصارف را ندارند و به نظر ما گزینه مناسبی محسوب نمی شوند.

اردکانیان: سند جامع آب کشور را تدوین می‌کنیم

وزیر پیشنهادی نیرو با تاکید بر تدوین سند جامع آب کشور گفت: ساختار مدیریت آب باید متناسب با اصول و ظرفیت توامان عرضه و تقاضا طراحی شود.

رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت نیرو اظهار داشت: از رئیس‌جمهور به دلیل اعتمادشان به این جانب و معرفی به عنوان وزیر نیرو تشکر می‌کنم و امیدوارم با جلب اعتماد حداکثری شما نمایندگان که به تعبیری اعتماد ملت ایران است، بزرگترین افتخار و سنگین ترین مسئولیت زندگی خود را آغاز کنم.

وی افزود: پیش از این در نظر داشتم که راجع به اهمیت آب و برق به عنوان عرصه‌هایی که مستقیم با امنیت و آسایش مردم در ارتباط است و همچنین ضرورت اقدامات اصلاحی زیست محیطی و مدیریت مصرف و تقاضا صحبت کنم. واقعیت این است که در خلال سه هفته گذشته از بامداد تا پاسی از شب به صورت رسمی و غیررسمی در جلسات، کمیسیون‌ها و مجامع استانی با شما نمایندگان صحبت کرده‌ و برنامه‌هایم را اعلام کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین بیان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس بین‌المللی در یک دهه گذشته برنامه آب و محیط‌ زیست بیش از ۴۶ کشور دنیا چه در حال توسعه و چه برخی کشورهای در حال توسعه را بررسی و با مدیران و سیاستمداران آنها نشست و برخاست داشته و در جلسات پارلمانی آنها مسائل آب و محیط‌ زیست را به بحث گذاشته‌ام.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین بیان کرد: زمانی که در نظر داشتم برنامه‌های خود را برای تصدی وزارت نیرو تهیه کنم، ابتدا به لیست کردن چالش‌ها پرداختم. در بخش آب، پسآب، برق، انرژی های تجدیدپذیر، منابع انسانی و همچنین مدیریت منابع مالی لیست بلند بالایی تهیه شد که شما بهتر از من از آن آگاه هستید.

اردکانیان افزود: آنچه به عنوان فرصت‌ها و ظرفیت‌ها قابل ذکر است، ظرفیت عظیم منابع انسانی است. نه تنها به هیچ وجه ناامید نیستم بلکه کاملا امیدوار و خوش بین هستم. زیرا همانطور که پدران ما در سه هزار سال پیش در این اقلیم خشک و نیمه خشک با طبیعت به سازگاری رسیدند و پایدارترین شیوه استفاده از منابع آبی یعنی قنات را دریافته و مسائل را حل کردند قطعا ما نیز قادر هستیم با کمک یکدیگر چاره جویی کرده و در این منطقه نمونه باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این ظرفیت بزرگ امروز سطح بالایی از آگاهی و شناخت و آمادگی برای همکاری در بین نمایندگان یک نقطه امیدبخش دیگری است.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه «به طور خاص در برنامه های خود به مسئله آب پرداخته‌ام» گفت: در دنیا کم کم لفظ فاضلاب در حال ترک کردن ادبیات این بخش است. چراکه فاضلاب نیز به عنوان یک منبع شناخته می شود. اگرچه تا چندی پیش حتی در وزارت نیرو و شرح وظایف آن یکی از کارهای خود را دفع سالم فاضلاب می دانستیم امروز به این واقعیت باید بپردازیم که این مسئله یک منبع جدید برای ما است.

وی ادامه داد: در سر فصل آب و پسآب اصلی ترین نقطه کار ما تدوین طرح‌های سریع آمایش سرزمین در مقیاس های مختلف است و این موضوع نیازمند مفاهمه در قالب شورای عالی آب می باشد. هر چقدر سطح این مفاهمه افزایش یابد، آمادگی برای تدوین راهکارها بیشتر خواهد شد.

اردکانیان افزود: بحث توسعه شبکه تولید، جمع آوری و پردازش آمار و اطلاعات پایه به عنوان پیش نیاز یکی از سرفصل‌های برنامه‌هایم است. زیرا معتقدم باید ساختار مدیریت آب کشور را متناسب با اصول و توام با عرضه و تقاضا طراحی کنیم.

وزیر پیشنهادی نیرو یادآور شد: هیئت وزیران در سال ۸۳ استراتژی توسعه بلندمدت منابع آب ایران را تصویب کرد که در قالب برنامه چهارم توسعه نیز به تصویب مجلس رسید. اما به هر تقدیر با تغییر اولویت‌ها هنوز متاسفانه بخش‌های قابل توجهی از این راهکارها نیازمند اقدام و عملیات اجرایی است.

وی با تاکید بر اینکه سند جامع آب کشور را با مشارکت همه ذی نفعان تدوین و تصویب خواهیم کرد، گفت: در برنامه ‌هایم تدوین و ارائه گزارش ملی آب را مبتنی بر داده‌های قابل اعتماد و آسیب شناسی وضعیت فعلی و راهکارهای تعدیل مشکلات و حرکات اصلاحی ارائه کرده‌ام.

اردکانیان با بیان اینکه اصلاح ساختار اقتصادی آب کشور و افزایش سهم غیردولتی در اجرای طرح‌های تامین و توسعه تاسیسات فاضلاب جزو برنامه های اینجانب است، گفت: سدهای در حال طراحی و ساخت بر مبنای داده‌های معتبر هیدرولوژیک، تغییرات اقلیمی، توجیه اقتصادی، ارزیابی آثار زیست محیطی و افزایش ظرفیت آب مورد بازنگری قرار می گیرد. ضمن اینکه ساخت و تکمیل شبکه‌های آبرسانی و زهکشی را هم اولویت بندی می کنیم تا به میزان ۲۵۰ هزار هکتار عملیاتی شود.

وزیر پیشنهادی نیرو در بخش دیگری از سخنانش گفت: تامین پایدار آب شرب سالم و بهداشتی مورد نیاز آحاد جامعه به ویژه روستاها و جوامع عشایری در قالب ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب با اولویت ساخت ۵۵۰ مجتمع آبرسانی روستایی شامل ۱۳ هزار روستا و شش میلیون نفر مورد توجه قرار می گیرد.

نظرات بینندگان