arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶

تصمیم تاریخی پارلمان اقلیم: اختیارات بارزانی تقسیم شد

در پایان جلسه حساس و تاریخی و پرتنش پارلمان کردستان عراق که دستور کار آن بررسی نامه مسعود بارزانی بود این نهاد با تقسیم اختیارات ریاست اقلیم(بارزانی) میان سه قوه دیگر موافقت کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پارلمان منطقه کردستان عراق با توزیع اختیارات مسعود بارزانی موافقت کرد.

به نوشته شبکه رودآو، پارلمان کردستان شامگاه یکشنبه با 70 رأی موافق و 23 رأی مخالف با توزیع اختیارات ریاست منطقه کردستان بین قوای مقننه، مجریه و قضائیه موافقت کرد.

پارلمان کردستان همچنین با عدم تمدید دوره ریاست مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان موافقت کرده است.

بارزانی دیروز شنبه نامه‌ای به جعفر ایمنکی، معاون پارلمان کردستان ارسال کرد که امروز یکشنبه آن را در جلسه غیر علنی قرائت کرد.

در این نامه بارزانی گفته است که قصد تصدی ریاست منطقه کردستان را ندارد و از پارلمان خواسته اختیاراتش تا برگزاری انتخایات ریاستی و پارلمانی بین 3 قوا توزیع شود.

دوره ریاست بارزانی یک ماه نوامبر (10 آبان) به پایان می‌رسد.

بارزانی از سال ۲۰۰۵ تاکنون ریاست منطقه کردستان عراق را بر عهده دارد. وی نخستین بار در سال ۲۰۰۵ از طریق پارلمان منطقه کردستان و دومین بار در سال ۲۰۰۹ از طریق آراء مردمی به سمت ریاست این منطقه برگزیده شد.

دوره ریاست بارزانی باید در تابستان ۲۰۱۳ پایان می‌یافت، اما نمایندگان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان در نشست پارلمان این منطقه در ژوئن ۲۰۱۳ با تصویب ماده‌ قانونی شماره‌ ۱۹ توافق کردند که انتخابات ریاست منطقه و همه‌پرسی قانون اساسی برای دو سال به تعویق بیافتد. در عین حال مقرر شد تمدید ریاست منطقه کردستان به دو سال محدود شود و قابل تمدید دوباره نباشد.

نظرات بینندگان