arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶

سفیر ترکیه: دور جدیدی از روابط میان تهران و آنکارا آغاز شده است

سفیر ترکیه در تهران گفت: ایران و ترکیه پیوندها و اشتراکات بسیاری دارند و روابط دوکشور وارد دور جدیدی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نودو چهارمین سالگرد اعلام جمهوریت ترکیه با حضور سفرای کشورهای مختلف، ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در سفارت ترکیه در تهران برگزار شد.

رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران یک شنبه شب با اشاره به روابط تهران-آنکارا در ابعاد مختلف خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه دارای پیوندهای محکم و اشتراکات بسیاری هستند و روابط دو کشور وارد دوره ویژه دیگری شده است.

وی با اشاره به سفر اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به ترکیه، از سفر قریب الوقوع محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آینده نزدیک به ترکیه خبر داد. او اظهار امیدواری کرد روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت و انرژی رو به بهبود برود.
 
هاکان تکین گفت: پیروزی ما در نبرد ملی استقلال به رهبری مصطفی آتاتورک، بنیانگذار جمهوریتمان پیوسته برایمان نور هدایت بوده و خواهد بود. دو ملت ایران و ترکیه همسایه نزدیک هم هستند که پیوندهای مستحکم بین آنها برقرار بوده و دارای اشتراک‌های بسیاری هستند و خوشحال هستم از این که بگویم روابط دو کشور وارد دوره ویژه دیگری شده است.
 
 وی افزود: در آغاز ماه جاری رییس جمهوری ترکیه به همراه هفت وزیر و دیگر مقام‌های عالی رتبه در اجابت دعوت همتای ایرانی خود دیدار موفقیت آمیزی از تهران به عمل آورد.
 
سفیر ترکیه در تهران ادامه داد: در این دیدار چهارمین دوره شورای عالی همکاری به ریاست مشترک رییسان جمهوری دو کشور برگزار شد که در آن اقدام‌های مشخصی برای توسعه همکاری هایمان در زمینه های گوناگون انجام شد.
 
وی ادامه داد: تنها دو هفته پس از این دیدار اسحاق جهانگیری در اجابت دعوت بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه از کشو ما دیدار کرد و جهانگیری همچنین در نشست دی هشت در استانبول شرکت کرد.
 
سفیر ترکیه در تهران از سفر قریب الوقوع ظریف به ترکیه در چند روز آینده خبر داد.
وی گفت: بیست و ششمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ماه آینده به ریاست مشترک نیهات زیبکجی وزیر اقتصاد جمهوری ترکیه و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار می شود.
 
هاکان تکین خاطرنشان کرد: این چند نمونه اخیر کافی است تا بیانگر ماهیت و عمق روابط دو کشور باشد. ما امیدوار هستیم پیوندهای موجود بین دو کشور با انجام طرح‌های مشخصی در زمینه‌های اقتصای، تجاری، انرژی و گردشگری بیش از پیش مستحکم شده و تنوع یابد.
 
سفیر ترکیه در تهران خاطر نشان کرد: افزایش همکاری بین ترکیه و ایران به صلح، امنیت و  ثبات که امروزه در منطقه بسیار ضروریست، کمک خواهد کرد. در حقیقت ما در حال مشاهده عینی آن در سوریه هستیم به خصوص در روند آستانه که در آنجا با روسیه نیز همکاری می کنیم امیدوار هستیم نتایج مثبت و پایدارتری از پیوندهای در حال توسعه خود با ایران در منطقه داشته باشیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان