arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶

چای «ماچا»، جایگزینی سودمند برای قهوه

مدیر گروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌ کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت: ماچا یک نوشیدنی حیرت‌انگیز برای مبارزه با پیری و جایگزین مناسبی برای قهوه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر گروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌ کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت: ماچا یک نوشیدنی حیرت‌انگیز برای مبارزه با پیری و جایگزین مناسبی برای قهوه است.

«محمود محبی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ممکن است تصور این‌که نوشیدن قهوه را ترک و یا کمرنگ کنیم ما را بترساند. اما روش‌های جایگزین دیگری برای بهره‌مندی از نوشیدنی صبحگاهی با عوارض کمتر وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها چای ماچا است؛ در واقع ماچا نوعی خاص از چای سبز است که از چند صد سال پیش در کشورهای آسیایی برای درمان برخی بیماری‌ها، حفاظت از بدن و نیروبخشی استعمال می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: خاصیت یک فنجان چای ماچا برابر با ۱۰ فنجان چای سبز طبیعی است و یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان به‌شمار می‌آید. هنگامی‌که صحبت از عوامل ضدپیری است، آنتی‌اکسیدان یک عامل کلیدی در به تاخیر انداختن پیری زودهنگام محسوب می‌شود و به تنهایی از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سال‌خوردگی و آلودگی محافظت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که ماچا به‌علت وجود کاتچین و آمینواسید می‌تواند کالری‌های بدن را بسوزاند، افزود: این چای سوخت‌وساز بدن را تقویت کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر این، کاتچین موجود در ماچا، آنتی‌اکسیدانی است که به خصوصیات ضدسرطانی مشهور است و محققان دریافته‌اند که ماچا نسبت به سایر انواع چای در دنیا، کاتچین بیشتری دارد.

محبی خاطرنشان کرد: کافئین موجود در ماچا، علاوه بر این‌که فرد را هوشیار نگه می‌دارد، به کسب آرامش نیز کمک شایانی می‌کند، در واقع ماچا حاوی آمینواسیدی است که به افزایش آرامش بدن کمک می‌کند و جالب آن‌که حس خواب‌آلودگی ایجاد نمی‌کند. همچنین باعث تقویت حافظه، نشاط و تمرکز شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مدیر گروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی زنجان با تأکید بر این‌که ماچا از سرماخوردگی جلوگیری کرده و به‌علت داشتن خاصیت آنتی‌بیوتیک، به دفاع در برابر ویروس‌ها کمک می‌کند، تصریح کرد: چای ماچا برخلاف قهوه تهوع‌آور نیست و کافئین آن به آرامی منتشر می‌شود. به همین‌خاطر در عین حال که فرد را بیدار نگه می‌دارد،اثر طولانی‌تری نیز دارد.

وی یادآور شد: چند هفته قبل از برداشت ماچا، برروی گیاه، پوششی انداخته می‌شود تا مانع رسیدن نورخورشید شود. این کار منجر به تولید سبزینه و روشن شدن رنگ گیاه می‌شود و سبزینه به طور طبیعی سم و فلزات سنگین را از بدن دفع می‌کند.

نظرات بینندگان