arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

العبادی: مذاکره با اقلیم کردستان طبق شروط ما خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر عراق تاکید کرد، مذاکره بین بغداد و اربیل براساس قانون اساسی و تضمین عراق یکپارچه، طبق شروط بغداد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری هفتگی خود اظهار داشت: جهان از وحدت و حاکمیت عراق و قانون اساسی حمایت کرد و ما حمایت زیادی را از جانب کشورهای مختلف جهان درباره تدابیر خودمان در جهت حمایت از وحدت عراق و اعمال قدرت دولت فدرال کسب کردیم و این دستاورد بزرگی است که عراقی‌ها برای اولین بار بدون درگیری توانستند آن را محقق سازند.

وی خاطرنشان کرد، اجازه خونریزی بدون هیچ دلیلی را نمی‌دهد و دستوراتش به نیروها در زمینه عدم تنش با اقلیم بوده به همین دلیل از تنش و رویارویی می‌کاهیم و به اجرای قانون پایبندیم.

نخست وزیر عراق درباره اهمیت استقرار نیروهای فدرال در تمام مناطق عراق به خصوص مناطقی که نیروهای پیشمرگ بعد از سال 2003 در آنجا مستقر شدند، گفت: تسلط بر مرزها از اختیارات انحصاری دولت فدرال است و هیچ اداره مشترکی برای اداره گذرگاه‌های مرزی بین دولت فدرال و اقلیم وجود ندارد بلکه این گذرگاه‌ها تحت اداره دولت فدرال خواهند بود.

العبادی تصریح کرد: برخی نیروهای اقلیم در برخی موارد سعی کردند به درگیری با نیروهای فدرال تحریک کنند اما با این وجود درخواست‌های مبتنی بر خویشتن‌داری و کنترل خود بود. برخی شبکه‌های ماهواره‌ای اقلیم تشویق به جنگ و کشتار سربازان عراقی کرده و به این مساله هم افتخار کردند اما ما نمی‌خواهیم شهروندان کرد ما دچار وحشت شوند. ما می‌خواهیم همه احساس امنیت کنند.
پرداخت حقوق کارمندان اقلیم و پیشمرگ‌ها

نخست وزیر عراق از تصمیم دولتش برای پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان عراق و نیروهای پیشمرگ در آینده نزدیک خبر داد و در عین حال گفت: تحریک رسانه‌های کرد به کشتار نیروهای فدرال یک جنایت جنگی و غیرقابل قبول است.

وی تصریح کرد: نیروهای فدرال در تمامی مناطق مورد مناقشه مستقر خواهند شد.

العبادی در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت انگلیس گفته بود، عراق به دوره‌های سیاست تقریبا خودمختاری اقلیم خاتمه خواهد داد و امیدوار است بعد از شکست داعش و پایان قائله کردهای جدایی‌طلب عراق رنگ آرامش ببیند.
هشدار درباره حملات تروریستی احتمالی با نزدیک شدن به اربعین

نخست وزیر عراق همچنین نسبت به حملات تروریستی احتمالی در زمان برگزاری مراسم اربعین حسینی هشدار داد و خواستار هوشیاری در جریان برگزاری این مراسم بزرگ شد.

وی در عین حال گفت: منافع بین کشورها تا حد زیادی از درگیری‌ها می‌کاهد
نوید آزادسازی قریب‌الوقوع القائم

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در ادامه نوید آزادسازی قریب‌الوقوع شهرستان القائم در استان الانبار را از سیطره داعش داد و در عین حال نسبت به ادامه عملیات جذب نیرو توسط تروریست‌ها هشدار داد و برخی گروه‌ها را به تلاش برای ایراد سخنرانی‌های انزجارآمیز متهم کرد.

العبادی گفت: ظرف روزهای آینده نوید آزادسازی القائم می‌دهیم.

وی ادامه داد: هر حزبی که دارای شاخه نظامی است در انتخابات شرکت نمی‌کند از این رو حشد شعبی در انتخابات شرکت نمی‌کند چون از موسسات امنیتی است.

نظرات بینندگان