arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ دلار آزاد در ۷ ماه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بررسی نرخ دلار در هفت ماهه امسال نشان می‌دهد که این ارز بیش از ۳۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، دلار آمریکا در شروع امسال و در ماه‌های ابتدایی با ثبات نسبی همراه بود و در چهار ماهه ابتدایی امسال در کانال ۳۷۰۰ تومان قرار داشت؛ به طوری‌که در ابتدای فروردین ۳۷۵۲ تومان در بازار آزاد عرضه شد. در ادامه در دومین ماه همچنان به همین روند ادامه داد و در ابتدای اردیبهشت ماه ۳۷۶۷ تومان خرید و فروش می‌شد و در اواخر خرداد نیز ۳۷۴۵ تومان داد و ستد شد.

در سه ماهه نخست امسال به طور متوسط قیمت دلار بین ۳۰ تا ۴۰ تومان در نوسان بود و می‌توان گفت از ثبات نسبی برخوردار بوده است.

دلار آمریکا در چهارمین ماه سال جاری تا حدودی افزایش قیمت پیدا کرد اما همچنان در کانال ۳۷۰۰ تومان باقی ماند. در اواخر تیر ماه نرخ دلار به ۳۷۷۸ تومان رسید.

در مرداد ماه دلار با تغییراتی همراه شد. روند صعودی دلار شتاب بیشتری گرفت و وارد کانال ۳۸۰۰ تومان شد. در هشتم مرداد دلار ۳۸۱۲ تومان عرضه شد و در دوازدهمین روز مرداد به ۳۸۲۶ تومان و در اواخر مرداد به ۳۸۷۲ تومان رسید.

در شهریور ماه شیب افزایشی دلار ادامه دار بود و در میانه‌های ماه از مرز ۳۹۰۰ تومان عبور کرد تا نسبت به ماه قبل از آن با افزایش حدود ۱۰۰ تومانی مواجه شده باشد.

اما در مهر ماه دلار به بالاترین نرخ خود در سال جاری رسید و برای نخستین بار در سال جاری وارد کانال ۴۰۰۰ تومان شد. در هفدهم مهر ماه دلار با نرخ ۴۰۴۱ تومان در بازار داد و ستد شد.

به طور کلی می‌توان گفت دلار در چهار ماه نخست امسال از ثبات نسبی برخوردار بود و از مرداد ماه حرکت صعودی خود را شروع کرد تا در مهر ماه به بیش از ۴۰۰۰ تومان رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار در هفت ماهه امسال بیش از ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

اما تحلیل گران ارزیابی‌های متفاوتی از این افزایش قیمت ارائه می‌دهند. برخی این افزایش قیمت را به دلیل سیاست‌های دولت برای واقعی سازی و بستر سازی برای یکسان سازی نرخ ارز ربط داده و مطرح کردند که دولت سرانجام مجبور شده است در سال جاری به دلیل افت محسوس صادرات غیر نفتی و در نتیجه کاهش درآمدهای ارزی به سمت واقعی سازی نرخ ارز گام بردارد.

از سوی دیگر هم برخی تحلیل‌گران عوامل خارجی را تاثیرگذار در افزایش قیمت دلار دانستند؛ از جمله برخی تنش‌های سیاسی بین‌المللی و همین طور مواضع رئیس جمهور آمریکا در خصوص برجام.

حال باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام تا پایان سال جاری دولت یکسان سازی نرخ ارز را اجرایی می‌کند یا اینکه بار دیگر مانند دفعات گذشته پس از افزایشی شدن نرخ دلار با تزریق ارز بیشتر به بازار نرخ دلار را پایین می‌آورد تا این خواسته اصلی فعالان اقتصادی مجددا به تعویق بیفتد.

برچسب ها: نرخ دلار ، نرخ دلار
نظرات بینندگان