arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

اختلافات سنگین داخلی کردها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روابط میان حکومت عراق و اقلیم کردستان رو به آرامش گذاشته است، با توافق بغداد و اربیل برای حضور نیروهای فدرالی در گذرگاه مثلث گونه عراق – سوریه – ترکیه (گذرگاه فیشخابور) تنش میان دو طرف رو به کاهش گذاشته است. اما روابط داخلی احزاب کُرد به ویژه بعد از آن که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان دشمنان کردش را به «خیانت بزرگ» متهم کرد، متشنج شده و این تشنج در حال تشدید است.
 
دقایقی بعد از این که مسعود بارزانی از سمت خود در ریاست اقلیم کناره گیری کرد و گفت دیگر تمایل ندارد که دوران ریاستش بر اقلیم تمدید شود و استعفای خود را کتبا تسلیم پارلمان کردستان کرد، طرفداران او با ضرب و شتم به صحن علنی مجلس ریختند و تلاش کردند پارلمان را تصاحب کنند. آنها همچنین به بعضی مراکز احزاب مخالف یورش بردند و دفاتر آنها را آتش زدند و تعدادی از نمایندگان مجلس و خبرنگاران را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

با وجود این که مسعود بارزانی به طور رسمی از عرصه سیاسی کشور بیرون آمده است، اما بسیاری انتظار ندارند تاثیرگذاری او کاهش یابد. به ویژه که حزب او، حزب دموکراتیک کردستان، نفوذ سیاسی و اقتصادی گسترده ای دارد و خانواده او در هسته اصلی قدرت در کردستان هستند. بسیاری انتظار دارند ظرف ماه های آینده نیچروان بارزانی، پسر برادر مسعود بارزانی که در حال حاضر رئیس دولت اقلیم کردستان است و مسرور بارزانی، پسر مسعود بارزانی و رئیس «شورای امنیت» اقلیم کردستان، به دو قطب اصلی قدرت در اقلیم تبدیل شوند.  

در همین رابطه، منابع موثق اعلام کردند که مسئولانی از نیروهای نظامی ارتش عراق و پیشمرگه در حال مذاکرات دو جانبه ای هستند که به موجب آن «نیروهای مشترک آنها در شهرهای محمودیه، شیخان، سحیله، قوش، خازر، فایده، کویر و مقلوب که همگی وابسته به استان نینوا هستند در کنار گذرگاه فیشخابور که نیروهای عراقی بر آن مسلط شده است، زمام امور را به دست بگیرند.»

همچنین بغداد و آنکارا تلاش می کنند گذرگاهی مشترک میان یکدیگر بگشایند.

فضای ایجابی ایجاد شده میان دو طرف بر مواضع ایران نیز تاثیر گذاشته است. ژنرال محمد باقری، رئیس ستاد نیروی مسلح ایران اعلام کرد که کشورش «محدودیت های مرزی با اقلیم کردستان را ظرف روزهای آینده حذف خواهد کرد.»

وزارت امور خارجه امریکا روز دوشنبه از بغداد و اربیل خواست که اختلافات خود را به موجب قانون اساسی عراق حل و فصل کنند. این وزارت خانه همچنین در بیانیه خود از کناره گیری مسعود بارزانی استقبال کرد و از «دولت عراق و دولت جدید کردستان خواست روی حل قضایای مورد اختلاف در چارچوب قانون اساسی با یکدیگر کار کنند.» در این بیانیه همچنین آمد: «مسعود بارزانی شخصیتی تاریخ و رهبری شجاع برای مردمش در جنگ مشترک ما علیه داعش بود.»

در حالی که فضای میان بغداد و اربیل ایجابی شده است، به نظر می رسد روابط میان نیروها و شخصیت های سیاسی در اقلیم کردستان کاملا سلبی است. طرفداران مسعود بارزانی صبح روز دوشنبه در اعتراض به استعفای وی به پارلمان کردستان یورش بردند و خبرنگاران شبکه های «ان آر تی» و «کی ان ان» که هر دو وابسته به احزاب مخالف مسعود بارزانی هستند را مورد ضرب و شتم قرار دادند. آنها همچنین رابون معروف، نماینده پارلمان اقلیم کردستان که سخنگوی جنبش «نسل جدید» که توسط شاسوار عبدالواحد، بازرگان کُرد تشکیل شده را نیز کتک زدند و او را به «افترا زدن به پیشمرگه و بارزانی» متهم کردند. در همین رابطه حزب «اتحاد اسلامی کردستان» هشدار داد که «اقلیم با مخاطرات بزرگ و تهدیدهای داخلی مواجه است.» علی بایبر، رهبر این حزب از یاران خود خواست «کمربند امنیتی در اطراف خانه اش تشکیل دهند تا مبادا مورد تعرض مخالفان قرار بگیرد.»

در بغداد، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که «به دقت حوادث جاری در اقلیم را دنبال می کند، و زد و خوردها و تلاش برای ایجاد آشوب و ناآرامی به شهروندان و وضعیت عمومی کشور آسیب می زند.»

در همین رابطه روزنامه الحیات آگاه شده است که روابط میان رهبران حزب «اتحاد میهنی کردستان» به دلیل مواضع متضادشان نسبت به همه پرسی اقلیم همچنان متشنج است، و منابعی در درون حزب خبر دادند که تلاش هایی برای رسیدن به وحدت در درون حزب به ویژه بعد از کناره گیری مسعود بارزانی و آماده شدن اقلیم برای برگزاری انتخابات که قرار است 8 ماه دیگر برگزار شود، در جریان است. با برگزاری این انتخابات دبیرکل و هیئت سیاسی جدید کردستان انتخاب خواهد شد.
 
منبع : دیپلماسی ایرانی
نظرات بینندگان