arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶

رئیس دوره ای شورای امنیت: موضوع موشک های بالستیک ایران اولویت شورا نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل که اولویت های یک ماه ریاستش بر این شورا را اعلام می کرد درباره موشک های بالستیک ایران گفت: این موضوع اولویت شورای امنیت نیست و بر اساس قطعنامه 2231 عمل می شود.

سباستیانو کاردی (Sebastiano Cardi) سفیر ایتالیا در سازمان ملل که از امروز- چهارشنبه- به مدت یکماه ریاست شورای امنیت را هم برعهده دارد، در نشست خبری درباره برنامه یونامی(UNAMI) در یک ماه پیش رو افزود: ما در این یک ماه بر این مساله تمرکز نداریم. البته موضوع مهمی است اما در دوره ریاست بر شورای امنیت جزو اولویت های ما نخواهد بود.

یونامی (ماموران سازمان ملل متحد برای عراق) توسط قطعنامه 1500 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 14 اوت 2003 تشکیل شد که از تلاش های توسعه ملی در سطوح سیاسی، انتخاباتی و بشردوستانه در سراسر عراق حمایت می کند.
 
نماینده دائم ایتالیا در سازمان ملل درباره ادامه ماموریت کمیته تحقیق استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه که با وتوی روسیه متوقف شد، نیز گفت: احتمال مطرح شدن دوباره این مساله وجود دارد. استفاده از سلاح شیمیایی موضوع مهمی است و دوباره باید مطرح شود، البته به نظر اعضای شورا هم بستگی دارد.
 
کاردی همچنین درباره مساله فلسطین گفت: این موضوع همواره در شورای امنیت مطرح بوده و هر ماه یک جلسه در این باره برگزار می شود. در دوره جدید هم شورای امنیت در 20 نوامبر (29 آبان) درخصوص فلسطین جلسه خواهد داشت.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بحران یمن در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت ؟ گفت: ما بر تداوم کمک های انسان دوستانه به مردم یمن تاکید داریم. همچنین تلاش می کنیم تا راه حل سیاسی برای پایان دادن به این بحران به دست آید چرا که بحران این کشور راه حل نظامی ندارد.
 
رئیس جدید شورای امنیت درباره تحریم های وضع شده علیه کره شمالی و این که آیا این تحریم ها مانع کمک رسانی به مردم نمی شود، افزود: همه قطعنامه های شورای امنیت به کمک های انسان دوستانه به مردم توجه دارد. تحریم هایی که تاکنون به تصویب رسیده است، مردم را هدف قرار نداده و حقوق آنها برای اعضای شورای امنیت بسیار مهم است.
 
کاردی یادآور شد: ممکن است برای افرادی این مساله مشکل آفرین شده باشد، اما به طور کلی برای مردم مساله ساز نیست.
 
خبرنگاری پرسید در حالی که نیویورک، پاریس، بارسلون، لندن، برلین و دیگر کشورها تحت حمله تروریستی قرار داشته اند، اما ایتالیا محفوظ بوده آیا نمی خواهید چگونگی ایجاد امنیت برای کشورتان را به دیگران بیاموزید؟، گفت: ایتالیا نیز از این مساله مصون نیست و احتمال وقوع چنین حملاتی وجود دارد، اما از جایگاه ریاست شورای امنیت باید بگویم که آموزش به دیگر کشورها در دستور کار نیست.
 
کاردی تاکید کرد: اولویت ما موضوع قاچاق انسان است که تروریسم هم از آن استفاده می کند و فعالیت های تجاری خود را سامان می دهد.
 
بر اساس برنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، کشور ایتالیا از ابتدای نوامبر تا ابتدای دسامبر 2017 عهده دار ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
 
پیش از این فرانسه این مسئولیت را برعهده داشت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان