arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶

درخواست کردستان عراق برای مذاکره با بغداد در خصوص سهم اقلیم از بودجه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تشکیلات کردستان عراق شامگاه روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از کاهش بودجه منطقه اقلیم از 17 درصد به 12.6 درصد بشدت انتقاد و خواهان آغاز مذاکره با دولت بغداد برای گفت وگو درباره سهم اقلیم از بودجه سال 2018 عراق شد.
 
در بخشی از بیانیه اقلیم کردستان و درخواست از پارلمان عراق برای عدم تصویب لایحه بودجه سال جدید این کشور آمده است: برای نخستین بار از سال 2003 میلادی به این سو در لایحه بودجه سال 2018 میلادی عراق از واژه استان های وابسته به اقلیم کردستان عراق بجای واژه (اقلیم کردستان – عراق) استفاده شده که نقض بند 1 از ماده 117 و بند 1 از ماده 121 قانون اساسی عراق است که به اقلیم کردستان به عنوان یک اقلیم فدرال اعتراف و حقوق اقلیم را در قانونگذاری، مجریه و قضایی به رسمیت شناخته است.
 
بیانیه تشکیلات کردستان عراق در بند دوم با انتقاد از سهم کردستان از بودجه کشور آورده است: کاهش بودجه کردستان عراق برای اولین بار از سال 2005 میلادی به این سو از 17 درصد به 12.6 درصد کاهش پیدا کرده که نقض بند سوم ماده 121 قانون اساسی عراق بوده که دولت فدرال عراق را ملزم می کند شایستگی های مالی اقلیم را از منابع درآمدی کشور با در نظر گرفتن ساکنان اقلیم تخصیص دهد.
 
این بیانیه همچنین تعامل مستقیم دولت بغداد با استان های شمال عراق را نقض بندهای یکم از ماده 117 و بند یکم از ماده 121 قانون اساسی کشور دانسته و مدعی شد: این اقدام دولت فدرال نقض قانون اساسی عراق است که به اقلیم نه به عنوان استان بلکه به عنوان اقلیم کردستان عراق بصورت رسمی اعتراف کرده است.
 
این بیانیه همچنین با اشاره به بند چهارم از ماده 126 قانون اساسی عراق تاکید کرده است قانون اساسی این اجازه را به دولت فدرال نمی دهد که اختیارات تشکیلات کردستان عراق را کاهش دهد.
 
در پایان بیانیه تشکیلات اقلیم کردستان آمده است: به رغم موارد مورد اشاره که نقض قانون اساسی عراق است، نخست وزیر بطور مکرر بر حاکمیت قانون اساسی عراق و عدم آسیب رسانی به مردم اقلیم کردستان تاکید می کند، از این رو تشکیلات کردستان می خواهد دولت فدرال عراق زمینه گفت و گو را برای بررسی دوباره لایحه بودجه سال 2018 براساس قانون اساسی کشور فراهم کند.
 
بیانیه یادشده تعداد حقوق بگیران شمال عراق را (1.249.481) نفر که ماهیانه بالغ بر (897.500.000.000) دینار دریافت می کنند ذکر کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان