arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶
العرب:

پوتین باید پاسخ دهد؛ چگونه میخواهد هم حضور ایران در سوریه را تضمین کند و هم به اسرائیل پاسخ مثبت دهد؟ / ارتباط سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به تهران با ماجرای دمشق

پس از درگیری ها سوریه که شش سال و نیم از آن می گذرد، روسیه تلاشی جدی را برای مشروعیت بخشیدن به نظام اسد آغاز کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العرب نوشت: پس از درگیری ها سوریه که شش سال و نیم از آن می گذرد، روسیه تلاشی جدی را برای مشروعیت بخشیدن به نظام اسد آغاز کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ این نشریه عرب زبان چاپ لندن در ادامه آورده است: بدیهی است که روسیه عهده دار وظیفه قانونی جلوه دادن نظام سوریه شده است و پیروزی های نظام سوریه به کمک شبه نظامیان ایران و سلاح هوایی روسیه، این شرایط را برای پوتین فراهم کرده است و سفر اخیر پوتین به تهران نیز در همین راستا به نظر می رسد.

هنوز بشار اسد در پایتخت سوریه اقامت دارد، اما این مساله برای کسب مشروعیت نظام او کافی نیست؛ البته این مساله به معنای امکان تشکیل ائتلاف اقلیتها در جهان عرب و برپایی هلال شیعه از تهران تا بیروت، بغداد و دمشق هم نیست.

طرح جدید روسیه شامل دعوت به کنفرانس گفتگوی ملی سوریه ای در شهر سوچی روسیه در راستای ایجاد مشروعیت برای اسد می شود. مسئولان روسی در این باره اعلام کرده اند کسانی که در نشست سوچی حاضر نشوند، در حاشیه قرار خواهند گرفت.

نام نشست سوچی از«کنفرانس ملتهای سوریه» به کنفرانس«مذاکره ملّی» تغییر یافت و هدف از این کار، وضع قانون جدیدی برای این کشور است، قانونی که منجر به تغییری عمیق می شود و این تغییر دربردارنده رخت بربستن نظام طایفه ای کنونی و احیای دوباره نهادهای شهری و حتی نظامی در دولت سوریه است؛البته اگر چیزی از این نهادها باقی مانده باشد.

این مانور روسیه چطور می تواند به نظام اسد جان دوباره دهد؟ مشخص است که نقش جدید روسیه براساس هماهنگی بین کشورهای حاضر در سوریه استوار است. این خلاصه برنامه روسیه است. در این میان، دولت روسیه در هر سطحی با اسرائیل هماهنگ می شود و هماهنگی نظامی با امریکا را حفظ می کند، به این امید که این هماهنگی بین مسکو و واشنگتن به سطح سیاسی نیز برسد.

روسیه همچنین هماهنگی عمیقی با ترکیه دارد. ترکیه در منطقه ای نزدیک به حلب در حال ساخت یک پایگاه نظامی است که این امر با توافق ترکی روسی ممکن شده است. در کنار تمام اینها، روسیه با ایران و شبه نظامیان آن در بسیاری از مناطق سوریه هماهنگ است، بویژه در مرزهای سوریه با لبنان.

در پایان، چطور روسیه می تواند نقشی را برای ایران در سوریه تضمین کرده و در عین حال به خواسته های اسرائیل نیز پاسخ مثبت بدهد؟ این سوالی است که مسکو باید بدان پاسخ بدهد، آن هم در شرایطی که دولت آمریکا قصد تصفیه حسابهای قدیمی خود با ایران در سوریه را دارد.

 

نظرات بینندگان