arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

حاضران و غایبان سفر رئیس جمهوری آمریکا به آسیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه در گزارشی از سفر 12 روزه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به آسیا به عنوان طولانی ترین سفر یک رئیس جمهوری این کشور به این قاره از زمان جرج دبلیو بوش نام برد و اسامی حاضران و غایبان این سفر را اعلام کرد.

به گزارش این خبرگزاری از هونولولو، افرادی که رئیس جمهوری آمریکا را در سفر به آسیا همراهی می کنند، بدین شرح است: ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا. 
 

ملانیا ترامپ به تازگی نقش برجسته تری را در کاخ سفید برعهده گرفته و در سفرهای برون مرزی قبلی ترامپ، معمولا در کنار وی حضور داشته است. وی در جریان اولین سفر خارجی ترامپ که به مقصد خاورمیانه و اروپا انجام شد، با پس زدن دست ترامپ و خندیدن به هنگام لطیفه گویی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، توجهات را به خود جلب کرد. انتظار می رود که ملانیا پس از توقف در چین، ترامپ را در ادامه این سفر همراهی نکند.
 
هربرت ریمود مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ دومین فردی است که در سفر آسیایی همراه وی است. مک مستر در چیدمان این سفر آسیایی، نقشی موثر برعهده داشته است. این ژنرال سه ستاره گفته که ممکن است علیه تهدید هسته ای کره شمالی، گزینه نظامی به کار گرفته شود. 
 
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا سومین فرد همراه ترامپ در سفر به آسیاست. تیلرسون در هفته های اخیر مورد انتقاد ترامپ قرار گرفته و شایعاتی سر زبان افتاده است مبنی بر اینکه دوره سکان داری وی در پست وزارت خارجه، کوتاه است. ترامپ از تیلرسون به دلیل طرفداری از راهکار دیپلماتیک در ارتباط با بحران کره شمالی سرزنش کرده است.
 
اما در فهرست مقام های حاضر در سفر آسیایی رئیس جمهوری آمریکا، نام جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید نیز به چشم می خورد. این ژنرال چهار ستاره بازنشسته پس از دفاع از نحوه رفتار ترامپ با خانواده های سوگوار سربازان کشته شده آمریکایی، مورد توجه قرار گرفت.
 
جرد کوشنر داماد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید، از دیگر همراهان ترامپ در سفر به آسیا است. انتظار می رود که وی نقش نه چندان برجسته ای را در این سفر در مقایسه با سفر نخست رئیس جمهوری آمریکا در ماه می (اردیبهشت - خرداد)، برعهده گیرد. ایوانکا ترامپ همسر وی و دختر ترامپ روز جمعه در توکیو در جمع زنان کارآفرین سخنرانی کرد، اما قصد ندارد پدرش را در سفر به آسیا همراهی کند.
 
جرد کوشنر که به سازماندهی سفر رئیس جمهوری چین به فلوریدا کمک کرد، به دلیل ارتباط با روس ها زیر ذره بین قرار گرفته است. وی در عین حال، چهره ای مطرح در سیاست دولت ترامپ در ارتباط با چین است. وی پس از توقف در پکن، از ادامه همراهی ترامپ در سفر به آسیا خودداری می کند.
 
سارا هوکابی سندرز سخنگوی کاخ سفید در آسیا همراه بعدی ترامپ خواهد بود. این اولین سفر خارجی سندرز در این پست است. وی در جریان سفرهای قبلی ترامپ، معاون شان اسپایسر سخنگوی سابق کاخ سفید بود. 
 
استفان میلر مشاور ارشد کاخ سفید نیز از جمله حاضران در سفر آسیایی رئیس جمهوری آمریکا است. میلر که یکی از معدود ملی گرایان تندروی باقی مانده در کاخ سفید است، به یکی از معتمدترین مشاوران ترامپ تبدیل شده است.
 
در همین حال، ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا و رابرت لایتزر نماینده تجاری این کشور نیز از همراهان ترامپ در سفر به آسیا هستند. این دو در جریان این سفر، در صف مقدم مذاکرات تجاری با ژاپن، کره جنوبی و چین خواهند بود. ترامپ از توافق های تجاری فعلی آمریکا ناخرسند است و این توافق ها را به نفع کارگران آمریکایی نمی داند. راس ثروتمندترین عضو کابینه ترامپ با ثروتی به ارزش دو میلیارد و 500 میلیون دلار است. 
 
اما سفر آسیایی ترامپ، غایبانی نیز دارد. مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا یکی از آنهاست. به دلایل امنیتی، امری بی سابقه است که رئیس جمهوری و معاون وی به طور همزمان در سفرهای خارجی حضور داشته باشند. پنس که پیشتر در سال جاری به آسیا سفر کرد، در جریان سفر ترامپ به این قاره در واشنگتن می ماند.
 
جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا دومین فرد غایب در سفر ترامپ به آسیاست. وی که نفوذ بیش از معمول در دولت آمریکا دارد، به تازگی از سفر به آسیا بازگشته است. این ژنرال بازنشسته به طور رسمی از یافتن راهکاری دیپلماتیک برای بحران کره شمالی دفاع کرده، اما در عین حال گفته که پنتاگون برای هر گونه پیامدی، آماده است. 
 
در فهرست غایبان سفر ترامپ به آسیا اسامی استیو منوچین وزیر خزانه داری و گری کوهن مدیر شورای ملی اقتصادی آمریکا به چشم می خورد. این دو از واشنگتن در پیشبرد طرح بازبینی مالیاتی جمهوریخواهان حمایت کرده اند. جمهوریخواهان کنگره نگرانند که شکست در این زمینه، این حزب را در انتخابات سال آینده کنگره به سرنوشت بدی دچار کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان