arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶

رهبر ممنوع‌الخروج مخالفان ونزوئلا به سفارت شیلی پناهنده شد

یکی از چهره‌های سرشناس مخالفان دولت ونزوئلا که اخیرا به حکم دادگاه عالی این کشور ممنوع‌الخروج شد اقدام به پناهنده شدن به سفارت شیلی در پایتخت ونزوئلا کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از چهره‌های سرشناس مخالفان دولت ونزوئلا که اخیرا به حکم دادگاه عالی این کشور ممنوع‌الخروج شد اقدام به پناهنده شدن به سفارت شیلی در پایتخت ونزوئلا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه شیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به سنت انسان دوستی شیلی این کشور از فردی گوارا، رهبر سرشناس مخالفان دولت ونزوئلا به عنوان یک مهمان استقبال می‌کند.

گوارا اواخر روز شنبه به همراه نامزدش وارد اقامتگاه سفیر شیلی در شهر کاراکاس شد و با این اقدام ابهاماتی که درخصوص پنهان شدن او پیش آمده بود، پایان داد.

پیش از این خودروهای متعلق به نیروی امنیت و اطلاعات "سبین" ونزوئلا اقدام به محاصره اقامتگاه او کرده بودند.

روز جمعه دادگاه عالی ونزوئلا که طرفدار دولت این کشور است اعلام کرد که فردی گوارا را ممنوع الخروج کرده و از مجمع موسسان قانون اساسی ونزوئلا که از سوی دولت به موازات پارلمان ایجاد شده خواست مصونیت قضائیی گوارا را لغو کند.

دادگاه اعلام کرد که گوارا متهم به تحریک به ناآرامی و دیگر جرائم در جریان اعتراضات ضد دولتی چند ماه پیش این کشور است.

با این حال طبق قانون ونزوئلا پارلمان این کشور مصون به مجمع ملی است که مسئولیت لغو مصونیت قضائی یک قانونگذار را به عهده دارد.

این پارلمان در حال حاضر تحت کنترل مخالفان دولت است و به همین دلیل دادگاه پرونده مذکور را به مجمع موسسان ارجاع داد.

گوارا که معاون رئیس کنگره ونزوئلا است یکی از رهبران اعتراضات مخالفان دولت ونزوئلا به شمار می‌آید.

این در حالی است که چند کشور شامل مکزیک، برزیل و کانادا با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند اقدام دادگاه عالی ونزوئلا علیه گووارا یک ضربه جدید به حاکمیت قانون و اصل تفکیک قوا در ونزوئلا محسوب می‌شود.

اوایل سال جاری میلادی مناقشه مشابه دیگری به وجود آمد که در جریان آن پنج قاضی که از سوی مجمع ملی برای جانشینی وفاداران به دولت در دادگاه عالی منصوب شده بودند به اقامتگاه پدرو رامیرز، سفیر شیلی پناهنده شدند.

نظرات بینندگان