arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶
الدیار:

معمای استعفای ناگهانی سعد حریری / مذاکرات بین ایران، لبنان و عربستان داشت خوب پیش می رفت اما...

در واکنش های اولیه نسبت به استعفای حریری در عربستان سعودی و پس از گذشت چند ساعت از دیدار وی با علی اکبر ولایتی، رهبران برجسته ائتلاف 8مارس و حزب الله و جنبش امل در مورد چگونگی خروج از این مشکل و راه حل آن، همچنین انعکاس سیاسی و امنیتی آن بر شرایط لبنان صحبت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الدیار چاپ لبنان نوشت: بالاخره رهبری سعودی به ریاست ولیعهد، بن سلمان، تهدیداتش را عملی کرد و هر آنچه از زبان ثامر السبهان مطرح می شد، پیامهای تهدید و هراس انگیزی برای سعد الحریری بود تا به ضرورتهای افزایش نفوذ سعودیها در منطقه پاسخ مثبت داده و حدّ و مرزی را برای نفوذ حزب الله و ایران در لبنان تعیین کند تا عربستان بتواند با برگه لبنان بازی کرده و امکان استفاده از آن به عنوان حیاط خلوت خود در منطقه را داشته باشد.

به گزارش «انتخاب»؛ در واکنش های اولیه نسبت به استعفای حریری در عربستان سعودی و پس از گذشت چند ساعت از دیدار وی با علی اکبر ولایتی، رهبران برجسته ائتلاف 8مارس و حزب الله و جنبش امل در مورد چگونگی خروج از این مشکل و راه حل آن، همچنین انعکاس سیاسی و امنیتی آن بر شرایط لبنان صحبت کردند.

یکی از رهبران 8 مارس که با هر دو طرف شیعه و حریری مرتبط بود تاکید می کند:ما در جریان این استعفا نبودیم؛بویژه آنکه حریری به نبیه بری و حزب الله اطمینان داده بود که هرگز استعفا نخواهد کرد و عربستان خواستار استقرار لبنان است.

این رهبر از عناصر 8مارس فاش کرد که حریری و حزب الله طی چند ماه گذشت هیچ برخوردی نداشته اند؛ هر چند که تلاش های زیادی برای زمینه سازی در این زمینه انجام شده بود.

این فرد همچنین به این مساله اشاره کرد که نتیجه دیدارهای اخیر بین ریاض، بیروت و تهران، انتقال جوّ مثبت بین رهبران سعودی و ایرانی و در راستای آغاز اعتماد سازی بین دو دولت بوده و اطلاعات اولیه ای که از دوستان مشترک با سعودیها و حریری به ما رسیده حکایت از آن دارد که استعفای حریری تصمیم شخصی نبوده است؛ بلکه به اجبار محمد بن سلمان صورت گرفته؛ چرا که وی حریری را بین گزینه های سعودی، ایران یا سعودی و حزب الله مجبور به انتخاب کرده است.

علاوه بر این، نشست خبری حریری که از شبکه العربیه پخش شد، نشان می دهد که اعلام استعفای حریری از ریاض به معنای اجباری بودن دستور استعفا از سوی سعودیهاست.

در این میان، مساله قابل توجه، دیدار حریری با ولایتی و صحبتهای ولایتی در خصوص «محترم» خواندن حریری و تمسک به دولت و استقرار لبنان است که در مقابل، سعودیها دولت لبنان را فراهم کننده چتر حمایت سیاسی برای حزب الله در مقابل تحریمها می دانند و بر این عقیده اند که دولت و استقرار لبنان به حزب الله و هم پیمانان آن خدمت کرده و منافع آنها در مقابل حریری «ضعیف» را فراهم می کند که برای بقای خود به قدرت نفوذ ایران و سلاح حزب الله نیاز دارد.

اجبار سعودیها برای استعفای حریری بدین معناست که عربستان آخرین برگه خود یعنی لبنان در منطقه را نیز به بازی گرفته اند؛ چرا که بر این گمانند که استقرار لبنان به ضرر آنهاست.

به عقیده این رهبر جریان 8مارس، استعفای حریری، حتی اگر اجباری باشد، به معنای اعدام سیاسی وی و لبنان، دولت و حکومت است و تاثیرات سیاسی و اقتصادی فراوانی خواهد داشت.

البته پیش بینی می شود که عون و بری سفر خود به کویت و مصر را لغو کنند تا با پیامدهای استعفای حریری مقابله کنند؛ چرا که این اتفاق انتخابات را تحت تاثیر قرار خواهد داد و تمام امور اجرایی دولت را نیز مختل می کند.

بنابر تاکید این رهبر 8مارس، حزب الله و جنبش امل با آرامش با حریری برخورد می کنند و عون، بری و سید حسن نصرالله شیوه مناسبی را برای بحث و گفتگو در مورد ابزارهای در دسترس برای اتخاذ تصمیم های بزرگ ملی برمی گزینند، همانطور که تاکنون در برخورد با بحرانها چنین کرده اند.

نظرات بینندگان