arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶

شهردار اهواز: بابت آلایندگی نفت یک ریال هم به اهواز نمی‌دهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهردار اهواز با بیان اینکه بابت آلایندگی نفت یک ریال هم به ما داده نمی‌شود، گفت: علت مشکلات تنفسی اهواز فلرهای نفتی است که می‌سوزند و آلودگیشان با اولین بارندگی وارد ریه مردم می‌شود. حتی بابت آلایندگی همین فلرها هم چیزی به ما نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا، منصور کتانباف در نشست با اعضای کمیسیون عمرانی شورای شهر اهواز و نماینده اهواز در مجلس که در ستاد فرماندهی قرارگاه کربلا برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه‌ پنج‌ ساله‌ای که دانشگاه شهید چمران اهواز از اهداف، چشم‌انداز و برنامه‌های شهری اهواز تدوین کرده و اکنون در حال ارائه به شورای پنجم است، برای پنج سال آینده اهواز 9 هزار میلیارد تومان هزینه بابت توسعه شهری پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: البته در برنامه مذکور پایه و اساس هزینه‌کرد توسعه اهواز در پنج سال آینده 9 هزار میلیارد تومان است. با احتساب حداقل 25 درصد افزایش قطعی این رقم، حدود 11 هزار میلیارد تومان پروژه در این برنامه پنج ‌ساله تعریف می‌شود که مجزا از پروژه مترو هستند. این در حالی است که درآمد شهرداری اهواز با احتساب تمام آیتم‌های درآمدی حدود 650 میلیارد تومان است‌.

شهردار اهواز افزود: اساتید محترم این دانشگاه در تدوین این برنامه به حداقل‌های نیازهای شهر اهواز بسنده کرده اند که این امر نشان می‌دهد اهواز تا چه اندازه عقب‌ماندگی از توسعه دارد. برای تحقق این برنامه باید نظر و دیدگاه همه ما نسبت به شهر تغییر کند. مهم‌تر از همه خود مردم هستند که باید نوع نگاه‌شان تغییر کند و در ساخت شهر مشارکت کنند. قوانین کشور نیز امروز می‌گویند ساخت شهر بر عهده شهروندان است و زحمت زیرساخت‌های شهری را نیز خود مردم باید بکشند.

وی با بیان این‌که 12سال از انعقاد قرارداد پروژه قطار شهری اهواز می‌گذرد، عنوان کرد: خیلی بد است که با وجود گذشت 12 سال از کلید خوردن این پروژه در اهواز نتوانستیم حتی بخشی از آن را راه‌اندازی کنیم. الان شرایط به گونه‌ای است که می‌توان این پروژه را از ایستگاه میدان فرودگاه تا ایستگاه فلکه ساعت به طول 23 کیلومتر را راه‌اندازی کرد که معادل 50 درصد خط یک قطار شهری است. برای این کار حداقل به حدود 600 میلیارد تومان پول نیاز داریم.

شهردار اهواز ادامه داد: اگر اوراق مشارکت برای تکمیل فاز یک این پروژه تا مردادماه به تصویب شورای شهر می‌رسید اکنون 300 میلیارد تومان مبلغ این اوراق را داشتیم. دوره چهارم شورا یا صلاح ندید یا به هر دلیلی این کار را انجام نداد. در حال حاضر برای این اوراق مجددا باید از نقطه صفر شروع کنیم و وقت و زمانی هم در اختیار نداریم.

کتانباف افزود: پیمانکار مردانه پای کار آمده است و کارگاه پروژه را هم فعال کرده‌اند و در حال ریل‌گذاری و تعمیر دستگاه حفاری تونل هستند‌‌. البته گفته‌ایم که دومین دستگاه حفار هم باید تعمیر شود. امیدواریم ظرف سه ماه آتی و با تعمیر هردو دستگاه، حرکت به سمت ایستگاه میدان دانشگاه شروع شود. مرکز کنترل راهبری مترو نیز در همین ایستگاه است.

وی خطاب به یوسفی نماینده اهواز تصریح کرد: از شما می‌خواهیم بحث 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت پروژ‌ه‌ قطار شهری اهواز را از طریق بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به طور ویژه پیگیری کنید. همچنین 56 میلیارد تومان اسناد خزانه که جزو اعتبارات 96 ما و مصوب است هنوز تخصیص داده نشده که درخواست داریم این موضوع را هم یا از طریق آقای نوبخت یا وزیرکشور پیگیری کنید تا این 56 میلیارد تومان تا قبل از آذرماه و ظرف چند روز آینده تخصیص یابد.

شهردار اهواز ادامه داد: این پروژه دقیقا یک سال تمام هیچ فعالیتی نداشت و در این یک سال اخیر حرکت پروژه کاملا صفر بود اما در یک ‌ماه گذشته چرخ پروژه به حرکت افتاده است. ادامه این حرکت بسته به تزریق پول است. پول نباشد پروژه مجددا یک‌سال دیگر می‌خوابد و به ما هم بی‌اعتماد می‌شوند. شاه‌کلید کار این پروژه پول است و با حرف ‌زدن اصلا نمی‌شود کاری انجام داد. تعارفی هم که نداریم. اگر بخواهیم تا 20 یا 24 ماه دیگر همین 9 کیلومتر از پروژه بهره‌برداری شود باید این مبالغ را پرداخت کنیم.

وی افزود: اگر بحث اوراق مشارکت و اسناد خزانه این پروژه حل شود، اطمینان داشته باشید مترویی که حرکت آن از 12 سال قبل کلید خورده است، در حدود 20 ماه آینده می‌تواند مسافر سوار و پیاده کند. این بحث حل شود هم با این وضعیت درآمد شهرداری باید ماهانه 5 میلیارد تومان بابت اسکونت این 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت بدهم و بعد از آن هم اصل پول را پرداخت کنم. هیچ شهردار عاقلی این کار را نمی‌کند.

شهردار اهواز ادامه داد: ریسک این کار خیلی بالا است.‌ اگر شهردار قبلی و شورای چهارم این کار را انجام ندادند شاید به عاقبت آن فکر کرده بودند. اما توکل ما بر خدا است و امیدواریم با این فعالیت‌هایی که داریم کار پروژه را انجام دهیم‌. در حال حاضر دخل و خرج ما با هم نمی‌خواند‌. به طوری‌که حتی اگر یک فرغون کمتر آسفالت بریزیم سودمان از هزینه‌های آن بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی تقریبا همه پروژ‌ه‌های عمرانی نظیر احداث شش سرای محله، ساماندهی دستفروشان را فعال کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه شهر اهواز خیلی کار دارد، گفت: اگر بخواهیم دستفروشی و وانت‌های فروشنده را از چهره شهر پاک کنیم حداقل باید 20 بازارچه احداث کنیم. شرابط اهواز خیلی بغرنج و اهواز خیلی عقب افتاده است. با یک حساب سرانگشتی از آن 9 هزار میلیارد تومان در برنامه پنج ‌ساله یادشده گزینش کردیم که به جز پروژه مترو و بحث بهسازی شبکه معابر و آسفالت، اکنون حداقل به بیش دو هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا بتوانیم حداقل نیازهای شهر را برطرف کنیم.

شهردار اهواز اظهار کرد: باید بتوانیم برای سال بعد کمیسیون‌های عمران و انرژی مجلس را به اهواز بیاوریم. اهواز بزرگترین تولیدکننده نفت کشور است اما حتی یک ریال هم پول آلایندگی نفت نمی‌گیریم. یک هزار میلیارد تومان کف سهم خوزستان از آلایندگی نفت است که 70 درصد این رقم سهم اهواز است‌. همین پول را به ما بدهند خط یک مترو که هیچ بلکه خط دو، سه و چهار و پنج مترو هم راه‌ می‌افتد.

وی عنوان کرد: باید 1200 دستگاه اتوبوس در اهواز داشته باشیم ولی در حال حاضر کمتر از 160 دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است. در بدو شروع به کارم 53 دستگاه اتوبوس خریدیم که البته باید اقساط آن را پرداخت کنیم. همچنین باید معامله اتوبوس‌های تندرو را قطعی کنیم تا خط تندرو راه‌اندازی شود‌. تمهیدات تمامی این کارها فراهم شده است و قبلا هم تجربه شدند. فن آن را هم داریم البته به شرطی که حمایت شویم.

شهردار اهواز تصریح کرد: تاکنون از جمعیت ساکن در محله‌های عین 2، ملاشیه و زرگان مالیات بر ارزش افزوده نگرفته‌ایم. بر اساس آمارهای سال 90 جمعیت این سه محله بیش از 30 هزار نفر و تقریبا معادل جمعیت یک شهر است و صفر تا صد خدمات در این محله‌ها با شهرداری است. هزینه پسماند این سه محله ماهانه 7 میلیارد تومان است.

کتانباف در خصوص برنامه‌ریزی برای تکمیل شبکه‌های ترافیکی عنوان کرد: پروژ‌ه‌های عمرانی که بر اساس طرح جامع و تفضیلی اجبار و الزام بر تکمیل آن‌ها داریم تا تردد مردم تسهیل شود، تکمیل رینگ‌های ترافیکی شهر است. وقتی 9 پل در شهر وجود دارد یعنی 9 رینگ ترافیکی داریم. اکنون تقریبا نه تنها تمام رینگ‌های شهر از جمله رینگ پل‌های پنجم، ششم و نهم ناقص است بلکه اجرای خود این پل‌ها هم هنوز ناقص است.

وی ادامه داد: از این 9 رینگ ترافیکی، پنج رینگ کاملا ناقص هستند. به نظر می‌رسد که باید این رینگ‌ها را تکمیل کنیم‌. مثلا در میدان‌های جمهوری و دانشگاه قطعا باید یک تقاطع غیرهمسطح داشته باشیم. شریانی سه راهی حمیدیه-سوسنگرد به سمت خرمشهر هم وضع بسیار ناهنجاری دارد و با توجه به تجمع جمعیت در این نقطه حتما باید در آن‌جا هم ساماندهی انجام شود.

شهردار اهواز بافت فرسوده شهر را مشکلی اساسی دانست و بیان کرد: مرکز شهر که باید دارای جاذبه باشد به دلیل وجود بافت فرسوده و مشکلات زیرساختی مردم از سکونت و زندگی در آن اکراه دارند. در جایی که اهواز قدیم محسوب می‌شود فاضلاب روی زمین آمده است در حالی که هنوز بارش‌ها هم شروع نشده است.‌ البته در این مناطق طی تفاهنامه با شرکت آبفا در حال کار شبانه‌روزی هستیم و ماشین لجن‌کش در این نقاط مستقر است.

کتانباف با اشاره به مشکلات رودخانه و حاشیه رودخانه کارون در اهواز، گفت: تا کی باید فاضلاب به درون رودخانه تخلیه شود؟ خیلی از بیماری‌ها در شهر ناشی از همین مساله است. تا کی باید مسائل زیست محیطی اهواز این‌گونه باشند؟

شهردار اهواز افزود: مظلوم‌تر و بی‌صداتر از درخت کنوکارپوس در اهواز چیز دیگری به عنوان علت مشکلات تنفسی پیدا نکرده‌ اند. براساس مستندات مطالعات انجام‌شده در دانشگاه شهید چمران اهواز، تاثیر این درخت در ایجاد این مشکلات تنفسی اثبات نشده است.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم علت این مشکلات فلرهای نفتی است که می‌سوزند و با اولین بارندگی پایین می‌آیند و وارد ریه مردم می‌شوند. حتی بابت آلایندگی همین فلرها هم چیزی به ما نمی‌دهند.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

نظرات بینندگان