arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶

فائزه هاشمی: حضور خانواده ها موجب تلطیف فضای فرهنگی ورزشگاه ها می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فائزه هاشمی یکی از مدیران سابق ورزش کشور معتقد است حضور خانواده ها در فضاهای ورزشی موجب تلطیف فضای فرهنگی ورزشگاه ها می شود.

به گزارش انتخاب، وی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای حضور زنان در ورزشگاه ها با مشکل و مانع خاصی روبرو نیستیم و اتفاقا براساس اعلام مدیران ورزش کشور مشکل زیر ساختی و قانونی نیز وجود ندارد. البته هیچکدام از این مسایل مانع حضور زنان در ورزشگاه ها نیست، بلکه دلیل اصلی که برای ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها عنوان می کنند اتفاقاتی است که در ورزشگاه رخ می دهد و در برخی موارد رفتارهای زشتی رخ می دهد.

فائزه هاشمی: حضور خانواده ها موجب تلطیف فضای فرهنگی ورزشگاه ها می شود

فائزه هاشمی که سال های پس از 1369 مسئولیت فدراسیون اسلامی ورزش زنان را عهده دار بوده است، ادامه داد: تجربه جامعه ما نشان داده که اتفاقا مردان هر جا که همسران، دختران و به عبارتی خانواده هایشان حضور دارند، مودبانه تر رفتار می کنند.

فدراسیون اسلامی ورزش زنان در سال 90 تعطیل شد.

وی گفت: اگر می خواهیم فضای استادیوم ها با اخلاق تر شود، یعنی شرایط نامساعدی که اکنون در ورزشگاه ها حاکم است، رفع شود، باید اجازه دهیم تا زنان نیز به استادیوم ها بروند، زیرا حضور زنان، فضای فرهنگی استادیوم ها را تعدیل می کند و اخلاق ها را بهتر می کند. ضمن اینکه حق زنان برای تماشای مسابقات ورزشی نیز ضایع نمی شود.

فائزه هاشمی با اشاره به طرح جامع نظام باشگاه داری گفت: امروزه ورزش حرفه ای اهمیت زیادی برای کسب موفقیت در عرصه های بین المللی دارد، اما ورزش در میان زنان ایران هنوز حرفه ای نیست. همه این اصل را می دانند که ورزش حرفه ای مقدمه داشتن تیم های ملی قدرتمند و آماده است و اگر دختران ما در تیم های باشگاهی فعالیت خوبی نداشته باشند، تیم های ملی نیز عملکرد ضعیفی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: وقتی تیم های ملی از نظر فنی عملکرد ضعیفی داشته باشند، در بحث اعزام تیم ها به رقابت های بین المللی و جهانی اعلام می شود سطح فنی تیم های دختران برای اعزام به چنین رقابت هایی مناسب نیست.

هاشمی گفت: در باشگاه ها این اعتقاد وجود دارد که نمی توان روی ورزش زنان سرمایه گذاری کرد، زیرا در برخی از رشته های ورزشی بانوان اجازه پخش تلویزیونی وجود ندارد و به همین دلیل امکان فعالیت تبلیغاتی وجود ندارد و در نتیجه حامی مالی علاقه ای برای سرمایه گذاری ندارد.

وی گفت: به دلیل آنکه در حوزه ورزش زنان امکان تبلیغات کم است، دولت باید در جهت توسعه ورزش زنان به این حوزه یارانه پرداخت کند و امکان فعالیت زنان در باشگاه ها فراهم شود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: همه روسای کمیته ملی المپیکی پس از بازی های المپیک، وقتی در خصوص عملکردشان در زمینه کسب مدال مورد انتقاد قرار می گیرند، می گویند از اول ما نصف مدال ها را از دست داده ایم زیرا تعداد ورزشکاران زن ما بسیار کم و محدود است.

هاشمی ادامه داد: باید برای اصلاح سیسم باشگاه داری اقدام کرد تا زنان در ورزش حرفه ای فعال شوند و تیم های ملی حرفه ای و خوبی از لیگ ها بیرون بیاید و با قدرت در رقابت های جهانی والمپیک حاضرشوند.

وی در خصوص فعالیت کانون مدیران ورزشی زن گفت: خوشحالم که چنین کانونی در جهت حضور بیشتر زنان در حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی ایجاد شده است. هدف این کانون افزایش شمار مدیران زن کشور عنوان شده است تا حضور زنان به عنوان مدیر در بخش های مختلف ورزشی نهادینه شود و دیگر مدیران مرد نتوانند سلیقه ای در مورد زنان تصمیم گیری کنند .

به گفته وی، این کانون بدنبال آن است که تا زنان در عرصه تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها موثر بوده و مشارکت داشته باشند.

فائزه هاشمی گفت: حضور مدیران زن ورزشی می تواند فضای بهتری برای فعالیت ورزشکاران، مربیان و داوران زن و اصحاب ورزشی زن فراهم کنند تا از امکانات برابر برخوردار شوند و همه امکانات به مردان اختصاص نیابد.

وی در خصوص اهمیت فعالیت این کانون و تاثیر آن در عرصه مدیریت ورزشی کشور گفت: در این کانون نمایندگانی از وزارتخانه ها، بخش ها و نهادهای فعال در حوزه ورزش هستند و نمایندگان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، علوم و تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، بخش پژوهشی، نمایندگانی از شهرستان ها و استان های مختلف کشور حضور دارند که می تواند به فعالیت بیشتر ورزش بانوان کمک کنند و با شناختی که از مشکلات، برنامه ها، سیاست ها، شرایط و امکانات دارند می توانند نقش موثری در رفع مشکلات ایفا کنند.

نخستین همایش کانون مدیران ورزشی زن با حضور «طیبه سیاوشی » نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی و فراکسیون زنان ، شهیندخت ملاوردی دستیار ویژه ریاست جمهوری در حقوق شهروندی، فریبا محمدیان معاون امور ورزشی بانوان وزارت ورزش و جوانان، سمیه حاجوی شهردار منطقه هفت تهران، محمد رضا دهخدا رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، محمد پورکیانی مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمع کثیری از نواب روسای فعلی فدراسیون ها و نواب سابق و برخی اساتید دانشگاه در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان