arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶

پاپوآ گینه نو روی حلقه آتش/ زلزله 6.5 ریشتری تهدید سونامی را تشدید کرد

زلزله ای به بزرگی 6.5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) امروز (چهارشنبه) پاپوآ گینه نو را به لرزه درآورد، حادثه ای که احتمال وقوع سونامی را در سواحل این کشور سواحل اقیانوس آرام را تشدید کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زلزله ای به بزرگی 6.5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) امروز (چهارشنبه) پاپوآ گینه نو را به لرزه درآورد، حادثه ای که احتمال وقوع سونامی را در سواحل این کشور سواحل اقیانوس آرام را تشدید کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبر آسیا، این زلزله در عمق 107 کیلومتری و در فاصله 67 کیلومتری شهر 'آنگورام'، که محل اجرایی مرکز زمین شناسی آمریکا نیز در آنجا قرار دارد، رخ داد.
بر اساس این گزارش، تاکنون درمورد بروز سونامی در اثر زلزله امروز پاپوآ گینه نو گزارشی ارسال نشده است.
'فیل کومینس' متخصص زمین شناسی استرالیا گفت که این نوع از زلزله می تواند خسارات زیادی به دنبال داشته و باعث رانش زمین شود، اما این زلزله به دلیل اینکه در عمق زیاد رخ داده بود، صدماتی نداشته است.
وقوع زلزله در نزدیکی پاپوآ گینه نو که روی 'حلقه آتش' (Ring of Fire) قرار گرفته بسیار معمول است و این کشور همواره بستر مساعد فعالیت های ارتعاشی حاصل از برخورد لایه های درونی زمین است.
بزرگ ترین زلزله سال جاری پاپوآ گینه نو روز 22 ماه ژانویه (دوم بهمن ماه 95) با قدرت 7.9 ریشتر به وقوع پیوست که بر اثر آن دستکم سه نفر کشته و 15 نفر دیگر نیز زخمی شدند.
در روز هفدهم ماه ژوئیه سال 1998 نیز وقوع زلزله ای به بزرگی هفت ریشتر در پاپوآ گینه نو باعث وقوع سونامی به ارتفاع 15 متر شد که در بر اثر این زلزله بین دو هزار و 183 تا دو هزار و 700 نفر جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نیز زخمی شدند.
پاپوآ گینهٔ نو کشوری واقع در اقیانوس آرام است که در شمال استرالیا و شرق اندونزی قرار دارد و جمعیت آن حدود 6 میلیون نفر گزارش شده است.
زبان‌های رسمی این کشور انگلیسی، توک پیسین و هیری موتو از زبان های اصلی آن است که در زمره چندفرهنگی‌ترین کشورهای جهان قرار دارد و مردم آن از قبایل بسیار زیاد و متفاوتی تشکیل شده‌اند.
این کشور همچنین بیشترین تعداد زبان‌های رایج در میان کشورهای جهان را دارد و برپایه آخرین داده‌ها در این کشور 841 زبان گوناگون وجود دارد که تاکنون 11 زبان‌ آن منقرض شده‌اند.
حدود 96 درصد از مردم پاپوآ گینه نو مسیحی هستند و چهار هزار مسلمان نیز در این کشور زندگی می کنند.
در سال های اخیر صدها نفر از مهاجران غیرقانونی و از جمله تعدادی از اتباع ایرانی که در پی ورود به استرالیا بوده اند، اکنون در بازداشتگاه مانوس در این کشور کوچک اقیانوس آرام زندانی هستند.

نظرات بینندگان