arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶

ربات ها و مشکل بیکاری در آمریکا

تهدید ربات ها بر آینده شغلی کارگران آمریکایی رو به افزایش است به حدی که 38 درصد مشاغل در ایالات متحده در خطر نابودی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تهدید ربات ها بر آینده شغلی کارگران آمریکایی رو به افزایش است به حدی که 38 درصد مشاغل در ایالات متحده در خطر نابودی است.

به گزارش ایرنا، در ماه گذشته میلادی(اکتبر) آمریکا توانست بر رکودی که گریبان بازار کار این کشور را گرفته بود پیروز شود و آمارها در این زمینه را بهبود بخشد. در واقع در پی کاهش نرخ بیکاری در آمریکا از سال 2010 تاکنون، مسوولان اقتصادی توانستند 261 هزار شغل در این کشور ایجاد کنند و نرخ بیکاری را به 4.1 درصد یعنی پایین ترین عدد از سال 2001 تاکنون کاهش دهند. اقتصاددانان همچنان امیدوارند به دنبال سیاست های افزایش نرخ بهره بانکی روند رو به کاهش بیکاری در آمریکا تا پایان سال ادامه یابد.‍‍‍‍

در دهه 2010 ایالات متحده آمریکا دچار رکود شدیدی در بازار کار شد یعنی 9.9 درصد اما در چند سال اخیر با در پیش گرفتن سیاست های اصلاحی هزاران شغل در ایالت های مختلف برای جویندگان کار ایجاد شده است.

اگرچه به دنبال وقوع دو توفان ویرانگر این کشور 30 هزار شغل را از دست داد- رکودی که در 7 سال اخیر بی سابقه بوده است- اما در ماه گذشته میلادی دوباره روند صعودی را در پیش گرفت. توفان های هاروی و ایرما موجب توقف جذب نیرو در ایالت های تگزاس و فلوریدا شدند که در این میان بخش گردشگری با از دست دادن 11 هزار موقعیت شغلی بیشترین آسیب را دید.

اما در ماه اکتبر افزایش 89 هزار مورد جدید جذب نیرو در بخش مواد خوراکی و آشامیدنی که 98 رتبه افت کرده بود، تا حد زیادی این ضعف را جبران کرد. با این همه میزان رشد اشتغال در ماه گذشته پایین تر از حد انتظار کارشناسان است.

ماه سپتامبر(اواسط شهریور و مهرماه) دومین ماه رکود در بخش بازار کار آمریکا به شمار می رود. اداره کار آمریکا گزارش داده است که در ماه اگوست(اواسط مرداد و شهریور) 169 هزار شغل در این کشور ایجاد شده است که از 180 هزار شغل مورد انتظار کمتر بوده است.

اما رقم های 208 هزار و 18 هزار شغل که به ترتیب مربوط به ماه های آگوست و سپتامبر می شود در ماه اکتبر رشد بسیار چشمگیری یافت و در نهایت نرخ بیکاری در آمریکا به 4.1 درصد یعنی پایین ترین نرخ از سال 2000 تاکنون رسید.

با وجود این پیشرفت قابل توجه، اما همچنان شهروندان آمریکایی نگران آینده شغلی شان هستند چرا که در چند سال گذشته بسیاری از کارگران جای خود را به ربات ها داده اند. از این منظر بیکاری نه تنها در کارخانه ها بلکه در بسیاری مشاغل دیگر در حال افزایش است و مردم نگران این هستند که با اتوماسیون کارها، نیاز به نیروی انسانی کاهش یابد.

اریک برینجوفسن استاد دانشگاه ام آی تی آمریکا معتقد است که سرعت رشد تکنولوژی بیش از آنکه شغل ایجاد کند موجب از بین رفتن کسب و کارها می شود و علاوه بر این، بر بی عدالتی و کاهش میانگین درآمد دامن می زند.

این همان نکته ای است که سازمان ملل متحد ماه گذشته در مورد آن هشدار داد و اعلام کرد که ربات ها تعادل جهان را بر هم خواهند زد.

بر اساس گزارشی جدید از روزنامه گاردین در 15 سال آینده، 38 درصد مشاغل آمریکا در خطر نابودی توسط ربات ها و هوش مصنوعی هستند.

به طور قطع تهدید کارگران از سوی ربات ها یک مساله جهانی است اما کارشناسان معتقدند که آمریکاییان بیش از همه در معرض خطراز دست دادن شغل خود در رقابت با ربات ها هستند.

پس از آمریکا، آلمان، انگلیس و ژاپن با 35درصد، 30 درصد و 21 درصد بیش از دیگر کشورها در معرض بیکاری انسان ها قرار دارند.

پیش بینی می شود در آینده، انسان ها تنها مشاغل ساده ای که ارزش واگذاری به ربات ها را ندارند بر عهده بگیرند.

با وجود همه این نگرانیها اما برخی کارشناسان معتقدند باور به اینکه ربات ها مشاغل را از چنگ انسان ها در می آورند نادرست است و در آینده، مشاغل جدیدی برای بشر به وجود خواهد آمد. بتی مک کاگی در نیویورک پست می نویسد به طور مثال یک نظافتچی هتل، کار تمیز کردن اتاق ها را به ربات ها خواهد سپرد و خود به نظارت بر کار ماشین ها خواهد پرداخت.

بحث بر سر نقش ربات ها در آینده شغلی انسان ها تا فرا رسیدن آینده ادامه خواهد داشت و آن زمان روشن خواهد شد که آیا باید نگران موقعیت شغلی خود باشیم یا نه؟

نظرات بینندگان