arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶

چاقی و فشارخون بالا مشکل پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

رییس دبیرخانه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به نوع تغذیه به ویژه مصرف غذاهای شور در گیلان، چاقی و فشارخون بالا را دو مشکل اساسی استان در زمینه بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس دبیرخانه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به نوع تغذیه به ویژه مصرف غذاهای شور در گیلان، چاقی و فشارخون بالا را دو مشکل اساسی استان در زمینه بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد.

به گزارش ایسنا- دکتر زهرا محتشم امیری در جلسه بررسی سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر، با اشاره به نوع تغذیه به ویژه مصرف غذاهای شور در گیلان، چاقی و فشارخون بالا را دو مشکل اساسی استان در زمینه بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد .

وی، عدم تحرک در سنین پایین و کودکی را از جمله علت اصلی بیماری‌های غیرواگیر دانست و گفت: در این خصوص تلاش ما بر این است که این مساله را کاهش و یا سن ابتلا را بالا ببریم. اولین گام احیای زنگ ورزش و ورزش صبحگاهی در مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی است.

سرپرست دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت امنیت غذایی استان گیلان،با اشاره به سهم زیاد بیماری‌های غیر واگیر در مرگ و میر و تاثیر سبک زندگی در کاهش آن، درصد بالایی از علت مرگ و میرها را مربوط به بیماری‌های غیر واگیر دانست، که قابل پیشگیری و کاهش است .

تعامل دستگاه‌های اجرایی ضرورتی برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر

دکتر سید علی صدر، سرپرست دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت امنیت غذایی استان، نیز در این جلسه ضمن تشریح سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط در جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 1394 تا 1404، برای رسیدن به اهداف 13 گانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (کاهش کم تحرکی، کنترل دیابت، فشارخون و...) تعامل همه دستگاه‌های اجرایی را خواستار شد.

وی، با تاکید بر تغییر نگرش و نقش موثر آموزش و پرورش در اجرای این مهم در مدارس، گفت: تغییر نگرش باید از آموزش و پرورش آغاز شود .

سرپرست دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت امنیت غذایی استان، بحث سند بیماری‌های غیر واگیر را، مهمترین کار کارگروه سلامت امنیت غذایی خواند و هدف از برگزاری این جلسه را جمع‌بندی مسایل و مشکلات موجود به منظور ارایه در شورای سلامت عنوان کرد .

نظرات بینندگان