arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶

حاجی‌بابایی: باید اجازه می‌دادیم سپنتا نیکنام به کارش ادامه دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا نوشت: رییس فراکیسون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این‌که تبدیل شدن موضوع منطقه‌ای عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد به یک موضوع ملی نادرست بوده و بزرگان نباید در این رابطه اظهارنظر می‌کردند و اکنون نیز باید این مشکل را از طریق مجاری قانونی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام حل کنیم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به حواشی ایجاد شده در مورد لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد که با واکنش‌های انتقادی از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان روبرو شد، گفت: متاسفانه گاهی در کشورمان مسائل منطقه‌ای را در حد «تیم ملی» بزرگ می‌کنیم و حال آن‌که اساساً نباید اجازه دهیم کار به اینجا برسد.

مشکل سپنتا نیکنام باید مطابق با اقتضای زمانه حل شود

وی با تاکید بر لزوم حل این مسائل در سطوح پایین‌تر یادآور شد: این مشکلات را باید مطابق با اقتضای زمانه و فضای روز و همچنین مطابق با نوع بینش اجتماعی که وجود دارد، در همان سطوح پایین حل کنیم و اجازه ندهیم تا سطوح کلان بالا بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که مشخصاً در مرحله نخست چه کسی مرتکب اشتباه شده و این‌که آیا باید این عضو زرتشتی لغو عضویت می‌شد، تصریح کرد: بله! باید از همان روز نخست تصمیم‌گیری می‌کردند و به قانون عمل می‌شد. اگر حضور این فرد در شورای شهر قانونی است، باید اجازه داده می‌شد و اگر مشکلی به‌لحاظ قانون نیز وجود داشته باید با مراجعه به مراجع تصمیم‌گیر مشکل حل می‌شد.

نباید مسائل منطقه‌ای به موضوعات کلان ملی تبدیل شوند

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اعلام کاندیداتوری این عضو زرتشتی شورای شهر که در دوره قبل نیز عضو رسمی این شورا بوده، غیرقانونی بوده است، خاطرنشان کرد: دقیقاً در جریان مبادی قانونی این مسئله نیستم و نباید اجازه می‌دادیم کار به اینجا برسد.

وی در واکنش به این‌که باتوجه به نظارت مجلس بر برگزاری انتخابات شوراها آیا قانونی مبنی بر لغو عضویت این عضو زرتشتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اساساً قانونی در این رابطه نداریم که بگوییم آری یا نه! به همین دلیل است که می‌گویم نباید اجازه داده می‌شد کار به اینجا بکشد. یک نفر عضو شورای یک شهری شده و باید کارهایش را انجام می‌دادند و ماجرا را فیصله می‌دادند.

باید اجازه می‌دادیم سپنتا نیکنام کارش را انجام دهد

حاجی‌بابایی در پاسخ به این سوال که چه تصمیمی باید در رابطه با این عضو شورای شهر اتخاذ می‌شد که صورت نگرفته است،‌ اعلام کرد: ایشان به هر دلیلی که آمده، مردم به او رای داده‌اند و به‌عنوان عضو شورای شهر انتخاب شده؛ بنابر این باید اجازه می‌دادند بماند و کارش را انجام دهد و نیازی به این همه غوغا نبود. ما بیکار نیستیم که در رابطه با این مسئله تا این حد فضاسازی کنیم. ما در کشور مسائل بسیار مهم‌تری داریم.

بزرگان درباره موضوع عضو زرتشتی شورای شهر یزد موضع مثبت و منفی اتخاذ نکنند

نماینده اصولگرای همدان در مجلس در واکنش به اظهارنظر یکی از فقهای شورای نگهبان مبنی بر این‌که مخالفت با نظر این شورا،‌ مخالفت با اصل نظام است، گفت: هر کسی در این کشور دیدگاهی دارد. دیدگاه‌ها یا نظراتی که براساس احکام شرعی، حکم حکومتی، مواضع و مسائل روز یا مسائلی که باید در تشخیص مصلحت بررسی شود، با یکدیگر متفاوت هستند.

وی افزود: معتقدم این مسئله آن‌قدر مهم نیست که تا این حد درباره آن کنکاش کنیم و بزرگان‌مان درباره آن موضع مثبت و منفی اتخاذ کنند. این مسئله باید در همان فرمانداری یا نهایتاً استانداری یزد حل می‌شد.

وقتی مردم به کاندیدایی رای می‌دهند، ورود به این مسئله درست نیست

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که چه پیش‌بینی و دیدگاهی درباره سرنوشت سپنتا نیکنام دارد، گفت: هنگامی که مردم به فردی رای می‌دهند و او به‌عنوان عضو شورای شهر انتخاب می‌شود؛ بنابراین براساس ملاکی عضو شورای شهر شده و با این حساب، ورود به این مسئله درست نیست و باید از موضعی بالاتر به آن نگاه کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که باتوجه به استدلال رییس مجلس در این رابطه که شورای نگهبان صرفاً در بازه زمانی مشخص قادر به اظهارنظر درباره تصمیمات مجلس بوده و ابلاغیه شورای نگهبان نیز در روزهای پایانی بررسی صلاحیت کاندیداهای شورای صادر شد، آیا درصورت حل این مشکل، همین ایراد قانونی به ردصلاحیت مینوخالقی منتخب سوم اصفهان در انتخابات مجلس دهم وارد نیست، گفت: گاهی نگاهی در مجلس مطرح می‌شود و مجلس نیز باید مطابق با فضای روز اظهارنظر کند اما گاهی ممکن است یک دستگاه نظارتی براساس چارچوب خود نظری دیگر بدهد؛ این‌ها با هم متفاوت هستند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام قادر به حل مشکل سپنتا نیکنام است

حاجی‌بابایی در پاسخ به این سوال که در نهایت کدام نهاد قانونی باید درباره این اختلاف‌دیدگاه اظهارنظر کند، اعلام کرد: این مشکل باید حل شود. هر کسی که مسئول است باید ورود کند و مشکل را حل کند. اگر نیاز به قانون دارد، ما می‌توانیم در مجلس قانون‌گذاری کنیم و اگر نه، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می‌تواند در این رابطه ورود کند و هرچه سریع‌تر این مشکل را مرتفع کند.

نظرات بینندگان