arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶

آمانو: یک رژیم راستی‌آزمایی قدرتمند در ایران داریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما اکنون در ایران یک رژیم راستی‌آزمایی قدرتمند داریم، بنا بر این می‌توانیم بگوییم که توافق هسته‌ای یک دستاورد قابل توجه برای راستی‌آزمایی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما اکنون در ایران یک رژیم راستی‌آزمایی قدرتمند داریم، بنا بر این می‌توانیم بگوییم که توافق هسته‌ای یک دستاورد قابل توجه برای راستی‌آزمایی است.

به گزارش انتخاب، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای دیدار با مقامات آمریکایی به این کشور سفر کرده است در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس نیوز به طرح دیدگاه‌های خود درباره توافق هسته‌ای با ایران، کره شمالی و تسلیحات هسته‌ای پرداخت.

آمانو: یک رژیم راستی‌آزمایی قدرتمند در ایران داریم

وی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوییه 2015 حاصل شد، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از اجرای برجام به میزان زیادی کاهش یافته است. بنا بر این ما یک رژیم راستی‌آزمایی قدرتمندتر برای نظارت و راستی‌آزمایی این فعالیت‌های هسته‌ای کاهش یافته داریم. این همان دلیلی است که ما می‌گوییم توافق هسته‌ای یک دستاورد قابل توجه برای رژیم راستی‌آزمایی است.

مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه خاطر نشان کرد: آژانس در ایران هر ماه در حال جمع‌آوری میلیون‌ها اطلاعات، تهیه صدها هزار تصویر از طریق دوربین‌های مستقر در تاسیسات هسته‌ای است و 2000 مهر و موم در سایت‌های هسته‌ای ثبت کرده است. این یک رژیم راستی‌آزمایی بسیار قوی در هر استانداردی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در جریان این سفر با نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دیدار کرده است به وی گفت که ایران در حال حاضر تحت سخت‌ترین رژیم راستی‌آزمایی در جهان قرار دارد و آژانس به تمام مکان‌های مورد نیاز بازرسی در این کشور دسترسی دارد.

آمانو در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به برخی اتهامات از جمله توسط سناتورهای آمریکایی مبنی بر این که رژیم راستی‌آزمایی در ایران سخت‌گیرانه نیست، گفت: برخی فکر می‌کنند فعالیت‌های راستی‌آزمایی ما ضعیف است اما این صحت ندارد.

وی هفته گذشته نیز در اندیشکده مرکز وودرو ویلسون بار دیگر تایید کرد که تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در برجام به طور کامل اجرا می‌شود.

به گزارش سی بی اس نیوز، آمانو تصدیق کرد که نگرانی‌هایی درباره توانایی آژانس برای راستی‌آزمایی برخی فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران در گذشته داشته است، هرچند که این شواهد دیگر وجود ندارند، اما آمانو گفت که اکنون آژانس به تمام مکان‌های مورد نیاز در ایران دسترسی دارد.

آمانو هم‌چنین برای اطمینان از راستی‌آزمایی، از ایران می‌خواهد تا با پروتکل الحاقی که دولت ایران به طور موقت آن را اجرا می‌کند همکاری داشته باشد. این توافق تا کنون در ایران تصویب نشده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان