arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

نیمی از موارد ابتلا به دیابت بارداری در زنان زیر 30 سال رخ می‌دهد

در زنان باردار مبتلا به دیابت نوع یک، خطر ابتلا به سقط جنین اولیه یا ناهنجاری افزایش می‌یابد لذا سیستم‌های بهداشتی با توجه به آسیب پذیر بودن این قشر از جامعه باید توجه کافی به نیازها و اولویت‌های خاص زنان داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در زنان باردار مبتلا به دیابت نوع یک، خطر ابتلا به سقط جنین اولیه یا ناهنجاری افزایش می‌یابد لذا سیستم‌های بهداشتی با توجه به آسیب پذیر بودن این قشر از جامعه باید توجه کافی به نیازها و اولویت‌های خاص زنان داشته باشند.

محمد حاجی جعفری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان مبتلا به دیابت نوع دو تقریباً 10 برابر نسبت به زنان بدون ابتلاء به این بیماری است.

وی ادامه داد: نیمی از موارد افزایش قندخون در حاملگی در زنان زیر 30 سال رخ می‌دهد و اکثریت قریب به اتفاق موارد افزایش قندخون در بارداری در کشورهای کم درآمد و متوسط بوده که دسترسی به مراقبت‌های دوران بارداری اغلب محدود است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: افزایش وزن نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس و سندرم زجر تنفس جنینی، پایین بودن قند نوزاد هنگام تولد و احتمال بروز تشنج از عوارض دیابت بارداری بر جنین است و فرزندان این گروه از مادران، بیش از نوزاردان دیگر در معرض ابتلا به چاقی ودیابت نوع 2 در آینده هستند.

حاجی جعفری تاکید کرد: اصلاح عادات غذایی با کاهش مصرف چربی و روغن، مصرف غذاها به صورت آب پز، کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و فست فود، کاهش مصرف قند، برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، نوشابه و غذاهای شور و غذاهای کنسرو شده از جمله موارد کاهش ابتلا به دیابت در جامعه است.

وی ادامه داد: پیاده روی تند روزانه به مدت 30 دقیقه، مصرف وعده‌های غذایی در ساعات مقرر، استفاده از روغن‌های گیاهی و گوشت کم چرب، مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، سالاد بدون سس و انجام تست تحمل گلوکز در طول هفته 24 تا 28 بارداری به عنوان غربالگری دیابت بارداری توسط مادران از دیگر راه‌های پیشگیری از دیابت بارداری است.

19 تا 25 آبان، هفته ملی دیابت نامگذاری شده است و فدراسیون بین المللی دیابت شعار هفته ملی دیابت در سال 2017 را "زنان و دیابت - حق ما زندگی سالم است" اعلام کرده است.

نظرات بینندگان