arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶

خسارتی در کردستان روی نداد / گزارشی از حال و هوای این ساعات کردستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر نوشت: تنها چند ثانیه کافی بود تا در شهرها و روستاهای استان کردستان مردم راهی خیابان ها و معابر عمومی شوند و زندگی روزمره آنها برای ساعتی مختل شود.

ساعت نزدیک ۲۲ شب بود که به ناگاه خانه ها لرزید، مردم دست پاچه راهی خیابان ها و کوچه ها شدند تا جان خود را نجات دهند، همزمان با این مهم تلفن های همراه از دسترس خارج شد و مشترک مورد نظر نیز در دسترس نبود.

هنوز ثانیه های از لرزش در سنندج نگذشته بود که کوچه ها و خیابان های این شهر مملو از جمعیت شد، دست ها به سمت و سوی گوشی ها رفت و شبکه های اجتماعی هم بار دیگر میزبان جمعیت زیادی بود تا آخرین خبرها را رصد کنند.

از شهرهای دیگر استان کردستان و حتی روستاها نیز خبر می رسد که مردم بالافاصله و با اولین لرزش از منازل خود خارج شده و راه کوچه ها و معابر را در پیش گرفتند که البته عده ای حتی فرصت پوشیدن لباس های گرم را نداشتن و در این هوای سرد با ترس و دلهره راهی فضای بیرون شدند.

خوشبختانه با آرام شدن فضای کلی، گزارش های مختلف از استان کردستان نشان داد که وضعیت در این استان نگران کننده نیست و حتی یک مورد خسارت جانی و مالی در این استان روی نداده و تنها مشکل ترس و دلهره مردمی بود که از خانه بیرون آمده و به کوچه و خیابان ها پناه آورده بودند.

خسارتی جدی در کردستان روی نداد

مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته بعد از وقوع زلزله در کرمانشاه، بیان کرد: مردم با خیال راحت به خانه های خود بازگردند، احتمال وقوع هیچ خطری وجود ندارد.

ارتیکاس اقبال با اشاره به بررسی های صورت گرفته در خصوص آخرین وضعیت زلزله در استان کردستان، افزود: تاکنون در سطح شهرها و روستاهای استان گزارشی مبنی بر تلفات جانی و مالی در سطح استان کردستان وجود ندارد.

وی ضمن دعوت از مردم برای عدم اعتماد به شایعات در فضای مجازی، یادآور شد: مردم به اخبار کانال های محلی و غیررسمی توجه نکنند و تنها برای گرفتن اخبار در این زمینه از کانال‌های رسمی استفاده کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت: در تمام شهرستان‌های استان کردستان نیروهای امدادی و اجرایی به حالت آماده باش در آمده و جلسات بحران نیز برگزار شده است.

مدارس شهرستان سقز در روز دوشنبه تعطیل شد

در همین حال دقایقی قبل فرماندار شهرستان سقز خبر داد که به دلیل وضعیت مدارس این شهرستان و تخریبی بودن بخش زیادی از آنها به ویژه در روستاها، فردا مدارس این شهرستان تعطیل است.

فرماندار شهرستان سقز در این رابطه بیان کرد: به دلیل وجود برخی مدارس تخریبی در سطح شهر و روستاهای شهرستان و نیاز به بررسی کارشناسی از تاثیر این زمین لرزه بر این مدارس از سوی ستاد بحران شهرستان، مدارس شهر و روستا در تمامی مقاطع تحصیلی صبح و بعد از ظهر سقز و زیویه روز دوشنبه تعطیل است.

هومن قصری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کردستان بعد از وقوع زلزله امشب، گفت: بعد از وقوع زلزله هماهنگی های لازم با تمامی مراکز بهداشتی و درمانی استان کردستان صورت گرفت.

وی ادامه داد: هماهنگی های لازم با تمامی مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق شهری و روستایی استان کردستان صورت گرفته و هم اکنون در آمادگی کامل قرار دارند.

اعزام هفت تیم فوریت های پزشکی به استان کرمانشاه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: بعد از وقوع زلزله در استان کرمانشاه، هفت تیم فوریت های پزشکی شامل یک اتوبوس و شش تیم دیگر به استان کرمانشاه اعزام شدند.

وی به اشاره به میزان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: خوشبختانه هیچ گونه موردی در خصوص مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی کردستان اعلام نشده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: مراکز بهداشتی و درمانی سراسر استان به ویژه در شهرستان کامیاران آمادگی دارند که اگر احتمالا کسی از استان کرمانشاه به ویژه روستاهای نزدیک مراجعه کند، پذیرش خواهد شد.

در حالی که چند ساعتی از وقوع زلزله مهیب امشب در استان کردستان می گذرد ولی از گوشه و کنار شهرها و روستاهای کردستان خبر می رسد که مردم با جمع شدن در مساجد نماز آیات را اقامه کردند.

هم اکنون در اکثر شهرهای استان کردستان و حتی در شماری از روستاها مردم همچنان در کوچه و خیابان حضور دارند، عده ای حتی با به همراه آوردن پتو و سایر پوشاک گرم می خواهند تا فردا صبح در داخل وسائل نقلیه سر کنند.

هم اکنون و بر اساس مسئولان دستگاه های خدمات رسان در استان کردستان مشکلی در زمینه های مختلف از جمله ارتباط تلفنی، شبکه های برق، آب و گاز وجود ندارد و خدمات رسانی به حالت عادی ادامه دارد.

نظرات بینندگان