arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶

سخنگوی مدیریت بحران: عملیات آواربرداری تا زمان خروج تمام افراد از زیرآوار آغاز نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ضمن اشاره به آخرین آمار جان باختگان و مصدومین حادثه شب گذشته کرمانشاه تاکید کرد: به دلیل درگیری تعداد زیادی از روستاها ممکن است عملیات امداد و نجات ادامه‌دار باشد.

به گزارش ایسنا، سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: زمین لرزه شب گذشته به عنوان یک مخاطره طبیعی در ساعت 21:48:16 با شدت 7.3 ریشتر در 11 کیلومتری زمین اتفاق افتاده که جزو زلزله‌های بزرگ محسوب می‌شود.

وی افزود: این زمین لرزه سه پیش لرزه داشت که بزرگترین آن به شدت 4.5 ریشتر بود و باعث پیش آگاهی مردم و کاهش تلفات شد. همچنین 105 مورد پس لرزه داشتیم که بزرگترین آن 4.7 ریشتر بود.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران تاکید کرد: این زلزله بین ازگله و سر پل ذهاب اتفاق افتاد و کانون آن داخل ایران بود.

سعیدی در مورد آخرین اطلاعات و آمار مربوط به مصدومان گفت: تعداد کل مصدومین 6650 نفر بوده که احتمالا تا کنون 50 نفر افزایش پیدا کرده و به 6700 نفر رسیده است. از این تعداد همه آنها بستری نیستند بلکه 995 نفر بستری، 934 نفر مرخص شده و 4253 نفر درمان سرپایی داشتند. همچنین 606 نفر به بیمارستان اعزام شدند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفت: متاسفانه تا این لحظه 407 نفر از هموطنان جان خود را در حادثه زلزله از دست دادند.

وی افزود: 150 نفر از مصدومین شهر دالاهو و سر پل ذهاب به کرمانشاه اعزام شدند. 73 نفر از مصدومان توسط یک فروند هواپیما به تهران فرستاده شدند و برخی مصدومان به استان‌های همجوار اعزام و تحت درمان قرار گرفتند. امیدواریم تعداد مجروحان و جان باختگان بیش از این نباشد. متاسفانه عمق فاجعه زیاد بود و احتمال دارد تغییرات جزئی در آمار مصدومان و جان باختگان داشته باشیم.

سعیدی در مورد زمان پایان عملیات امداد و نجات گفت: عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد. پایان عملیات را زمانی اعلام می‌کنیم که مسئولین مربوطه حاضر در استان به ما اعلام کنند. تا این لحظه هیچ گزارشی در مورد پایان عملیات از سوی مسئولان حاضر در منطقه دریافت نکردیم.

وی تاکید کرد: تعداد روستاهای درگیر با زمین لرزه خیلی زیاد است و به همین دلیل ممکن است عملیات امدادرسانی همچنان ادامه داشته باشد، البته از آنجا که همه نیروها اعم از سپاه، بسیج و ارتش و سایر دستگاه‌ها بسیج شده‌اند انتظار می‌رود عملیات امداد رسانی در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران تاکید کرد: تا این لحظه نمی‌توانیم زمانی را برای پایان عملیات اعلام کنیم.

سعیدی اظهار کرد: با دستور وزیر کشور و توصیه رئیس جمهور ، شورای عالی مدیریت بحران از شب گذشته تشکیل شده و کار این شورا با ریاست وزیر کشور تا امروز ادامه داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 38 هزار چادر جمعیت هلال احمر و 52 هزار تخته پتو از سوی هلال احمر به مناطق ارسال شده است، گفت: هشت استان همجوار کرمانشاه نیز برای کمک به مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از راه‌ها تا قبل از امروز صبح مسدود شده بود تصریح کرد: بازگشایی راه‌ها سبب تسریع عملیات امداد و نجات شد.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران افزود: آب مناطق زلزله زده به دلیل تخریب زیرساخت‌ها به صورت گل آلود درآمده است. از این رو از اولین دقایق حضور نیروهای امدادی آبرسانی به این مناطق به صورت سیار انجام شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه امیدواریم تا فردا مشکل قطعی برق در مناطق زلزله زده حل شود، گفت: تا کنون به تمام روستاهای زلزله زده نیروهای امدادی رسیده‌ است و 14 کارگروه مدیریت بحران در منطقه فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه تا از خروج تمام افرادی که زیر آوار مانده‌اند مطمئن نشویم عملیات آواربرداری را آغاز نمی‌کنیم اظهار کرد: امیدواریم در کمترین زمان ممکن عملیات امداد و نجات به پایان رسد.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران در ادامه با بیان اینکه تقسیم کار بین دستگاه‌های امدادرسان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور انجام شده است، گفت: هیچ سازمان و نهادی به طور مستقل اقدامی انجام نمی‌دهد.

سعیدی ادامه داد: به هموطنان توصیه می‌کنم که به شایعات توجه نکنند. تنها مرجع رسمی برای دریافت اخبار صدا و سیما و سازمان مدیریت بحران و مسئولان مربوطه هستند.

وی گفت: همچنین به مردم توصیه می‌کنم به پیامک‌هایی که مبنی بر دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی است توجه نکنند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه پس لرزه‌ها همچنان در مناطق زلزله زده ادامه دارد. به هموطنان ساکن در آن مناطق توصیه می‌کنم که از حضور در ساختمان‌هایی که آسیب دیده‌اند و استحکام لازم را ندارند خودداری کنند.

نظرات بینندگان