arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

یک نماینده: مسکن مهر، حاصل یک تصمیم شخصی بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نباید وارد بسیاری از مسائل عمرانی و اجرایی شود. در بحث مسکن‌سازی خود دولت نباید شخصاً به این موضوع ورود پیدا می‌کرد بلکه دولت باید در این امور نقش نظارتی داشته باشد و فقط با دادن تسهیلاتی به بخش خصوصی، ساخت مسکن را به این بخش واگذار می‌کردند.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص پروژه مسکن مهر و مصالحی که در ساخت این خانه‌ها به کار برده شده است، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما و به خصوص افرادی که مسئولیت‌هایی در سطح اجرایی دارند تصمیماتی را که به صورت شخصی می‌گیرند و همان تصمیمات را به اجرا در می‌آورند. یکی از این مسائل هم مسکن مهر است که اعتقاد دارم رییس جمهور وقت این تصمیم را به صورت شخصی اتخاذ کرد و اجرا هم شد.

وی افزود: هم‌اکنون در مکان‌هایی پروژه‌های مسکن مهر اجرا می‌شوند که اصلاً برای زندگی مناسب نیستند. این منازل به دور از امکانات شهری ساخته می‌شوند و در این مکان‌ها به هیچ وجه امکانات آموزشی، بهداشتی و فرهنگی وجود ندارد. ورزشگاه یا مکان تفریحی مناسب برای مردم این مناطق در نظر گرفته نشده است و همین طوری طرحی را اجرا کرده‌اند.

وی گفت: در زمان ساخت این منازل ظاهراً هیچ نظارت مهندسی روی ساخت انجام نشده است که آیا مثلاً این مصالحی که به کار برده می‌شود ،مناسب هستند و می‌توانند ایمنی منازل را تأمین کنند یا خیر؟ بنابراین تصمیماتی که در سطح کلان برای این پروژه‌ها گرفته می‌شود تصمیمات کارشناسانه و منطقی نیست. اعتقاد دارم دولت نباید خودش وارد بسیاری از مسائل عمرانی و اجرایی شود. در بحث مسکن‌سازی خود دولت نباید شخصاً به این موضوع ورود پیدا می‌کرد بلکه باید دولت در این امور نقش نظارتی داشته باشد و فقط با دادن تسهیلاتی به بخش خصوصی، ساخت مسکن را به این بخش واگذار می‌کردند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، یادآور شد: متأسفانه دولت تمام کارهای مسکن مهر را خودش انجام داد و جانمایی ساختمان‌های این پروژه در مکان‌های مناسبی انجام نشد و بسیاری از بدیهیات و نیازهای اولیه مردم در مناطق احداث مسکن مهر در نظر گرفته نشده است. پس باید با افراد متخلف و مهندسانی که نظارت کافی بر ساخت این منازل نداشته‌اند برخورد قانونی شود تا در آینده این مسائل تکرار نشود و تصمیمات عجولانه گرفته نشود. باید به گونه‌ای عمل کرد که منافع کلی کشور تأمین شود.

و ی خاطرنشان کرد: بنابراین نتیجه می‌گیریم نظارت کافی بر ساخت و سازها وجود ندارد و وقتی یک حادثه‌ای مانند زلزله اخیر در غرب کشور رخ می‌دهد عمق فاجعه مشخص می‌شود. اگر سیستم نظام مهندسی قوی باشد نباید به چنین ساختمان‌های غیر ایمنی پایان کار دهد. معلوم است که در این میان یک زد و بندهایی صورت گرفته است و برخی از رانت استفاده کرده‌اند. به هر حال پروژه مسکن مهر باید ادامه یابد چون نمی‌شود نیمه‌تمام رها شود. فقط باید نظارت کافی بر ساخت مسکن در این پروژه وجود داشته باشد تا مصالح با کیفیت در آن استفاده و روی مسائل فنی نیز کار کارشناسی انجام شود.

نظرات بینندگان