arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

شکست مذاکرات سیاسی تشکیل دولت ائتلافی در آلمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وین - ایرنا - پس از حدود یک ماه مذاکرات دشوار سیاسی بین احزاب آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی، مذاکرات مقدماتی بین احزاب دموکرات مسیحی، سبزها و دموکرات های آزاد شکست خورد.

به گزارش ایرنا ، 'کریستین لیندنر' رهبر حزب دموکرات های آزاد (FDP) یکشنبه شب به وقت محلی اعلام کرد که حزب او مذاکرات با احزاب 'دموکرات مسیحی' و 'سبزها' را متوقف کرده و افزود که این احزاب پس از هفته ها مذاکره نتوانستند پایه و اساسی برای اعتماد پیدا کنند.
شبکه خبری دویچه وله انگلیسی نیز گزارش داد: پس از شکست مذاکرات ائتلافی در یکشنبه شب ، آلمان با دولت ائتلافی موسوم به 'جامائیکا' اداره نخواهد شد.
لیندنر اعلام کرد که حزب او از مذاکرات کنار کشید و تاکید کرد که 'حکومت نکردن بهتر از حکومت کردن بد' است. وی خاطرنشان کرد که این سه حزب نتوانستند در خصوص نحوه اداره آلمان به توافق برسند.
به این ترتیب دوره سختی در حیات سیاسی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان آغاز شده و مشخص نیست که اقدام بعدی او چه خواهد بود.
اکنون با شکست مذاکرات مقدماتی در خصوص امکان تشکیل ائتلاف، بلوک حزبی محافظه کار مرکل، دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی CDU/CSU ، ممکن است اقدام به تشکیل دولت اقلیت احتمالا با حزب سبزها کند یا اینکه مذاکراتی را با حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت موسوم به 'ائتلاف بزرگ' - همانند دولت قبلی - آغاز کند. اگر این دو راهکار به نتیجه نرسد او مجبور خواهد شد که درخواست انتخابات مجدد را مطرح کند که به احتمال زیاد به سال آینده میلادی کشیده خواهد شد.
کریستین لیندنر رهبر حزب دموکرات های آزاد آلمان بتازگی با بیان اینکه تشکیل دولت ائتلافی بی ثبات در آلمان منطقی نیست، گفت که حزب او از برگزاری انتخابات مجدد در صورت شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی واهمه ای ندارد.
تصمیم یکشنبه شب رهبر این حزب لیبرال با واکنش هایی منفی رو به رو شد. 'رینهارد بوریکوفر' از نمایندگان حزب سبز در پارلمان آلمان با انتقاد از این تصمیم در توییتر نوشت: رهبر حزب دموکرات های آزاد شیوه پوپولیستی خاص خودش را بر مسئولیت سیاسی ترجیح داده است.
مذاکرات این سه حزب برای تشکیل دولت ائتلافی موسوم به 'جامائیکا' (به علت همسانی رنگ سه حزب با رنگ پرچم جامائیکا) حدود یک ماه است که ادامه دارد و صبح جمعه به عنوان ضرب الاجل پایان مذاکرات مقدماتی در مورد امکان تشکیل ائتلاف که مقدمه ای برای مذاکرات رسمی است، تعیین شده بود. اما مذاکرات طولانی پنجشنبه شب به نتیجه نرسید و با ادامه رایزنی ها بار دیگر مذاکرات از بعدازظهر جمعه آغاز شد.
ائتلاف موسوم به جامائیکا پیش از این در سطح ایالتی در آلمان تشکیل شده اما در سطح فدرال تاکنون تشکیل چنین ائتلافی آزمایش نشده است. مرکل روز پنجشنبه نیز گفته بود که 'اختلافات جدی' باقی است اما همچنین ابراز اطمینان کرد که توافق حاصل خواهد شد. این احزاب در خصوص مسائل مختلفی از جمله مهاجرت، آب و هوا، انرژی و سیاست های اقتصادی و مالیاتی اختلافاتی دارند. به عنوان مثال، حزب سبزها با اعمال محدودیت سالانه 200 هزار پناهجوی ورودی به آلمان مخالف است در حالی که این یکی از تقاضاهای اصلی حزب 'سوسیال مسیحی' - حزب خواهری دموکرات مسیحی در ایالت بایرن - است. موضوع آب و هوا و انرژی نیز از دیگر موضوعات مورد منازعه است بطوری که حزب سبزها خواستار تعطیلی نیروگاه های با سوخت زغال سنگ است. از سوی دیگر، حزب سبزها با حزب دموکرات های آزاد در خصوص مسائل مالیاتی اختلافات زیادی دارند.

نظرات بینندگان