arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

وزیر خارجه قطر: کشورهای محاصره کننده روی جان ملت‌ها قمار می‌کنند/ثبات مصر برای ما مهم است

وزیر خارجه قطر مجدداً تأکید کرد که کشورش مخالف مداخله‌ در امور داخلی‌اش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه قطر مجدداً تأکید کرد که کشورش مخالف مداخله‌ در امور داخلی‌اش است.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر بعد از دیدارش با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود گفت: آمریکا نگران ادامه رکود در بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است و ما به کشورهای محاصره کننده نسبت به نابودی ثبات منطقه و قمار روی جان ملت‌ها هشدار می‌دهیم.

وی افزود، نگرانی آمریکا در قبال وقایع منطقه به ویژه با بحران اخیر لبنان بیشتر و مضاعف شده است.

وزیر خارجه قطر گفت: با تیلرسون به بررسی تحولات اخیر، راه‌های حل بحران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و نیز بسته شدن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشگنت پرداخیتم و تیلرسون درباره بررسی احتمال‌های برون رفت از این بحران با تشکیلات خودگردان اعلام آمادگی کرد.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی همچنین در سخنانی در همایشی که توسط مرکز نشنال اینترست در واشنگتن برگزار شد، گفت، برخی از کشورهایی که قطر را محاصره کرده‌اند، توسط افرادی اداره می‌شوند که برای دستیابی به قدرت تلاش می‌کنند و این محاصره توسط نهادها اعمال نمی‌شود که بتوان آنها را مجازات کرد. این افراد از روش‌هایی از جمله حملات الکترونیک و برانگیختن درگیری‌های قبیله‌ای استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد، آن افراد برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کنند و بحران‌های را به وجود می‌آورند و با تروریسم مبارزه نمی‌کنند و مانورهای سیاسی آنها امنیت منطقه را از بین می‌برد و خلئی را ایجاد می‌کند که تندروها از آن سر در می‌آورند.

آل ثانی نسبت به این امر هشدار داد که کشورهای محاصره کننده با جان ملت‌ها قمار می‌کنند و ثبات را در منطقه از بین می‌برند.

وی گفت که عربستان و امارات تمایل دارند که قطر تسلیم شود.

این مقام قطری افزود، محاصره غیرقانونی اعمال شده علیه قطر صرفاً یک نمونه‌ای از مجموعه اقدامات صورت گرفته در راستای سوء استفاده از قدرت‌هاست و بحران خلیج فارس در حقیقت با این هدف است که تلاش‌ها برای عدم اجازه به مرکزیت داشتن قدرت را از بین ببرد.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد، برخی کشورها آماده هستند که دست به ابزارهای مختلفی برای ایجاد وحشت در میان کشورهای کوچک بزنند و آنها این کار را از طریق ایجاد بحران‌های انسانی و بستن راه‌های ارتباطی و تاثیرگذاری بر بازارهای مالی و باج خواهی‌ها و ایجاد هول و وحشت در بین شهروندان و رهبران کشورهای دیگر و دروغ افکنی‌ها انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد که کشورش در زمینه مبارزه با تروریسم یک طرف پیش‌رو است و قطر به این باور رسیده که بهترین راه صلح، همکاری بین‌المللی و مشارکت است.

این مقام قطری با تاکید بر اینکه برخی از بازیگران منطقه‌ای بدون آنکه استراتژی مشخصی داشته باشند دست به بازی خطرناکی می‌زنند، گفت خاورمیانه از یک مرکز روشنگری به مرکز ناآرامی‌ها تبدیل شده است.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در مورد روابط میان دوحه و قاهره نیز گفت، قطر به مصر روی باز نشان داد و و این کشور را به عنوان یک کشور مرکزی مهم حساب می‌آورد و به نفع قطر است که مصر امن و دارای ثبات باقی بماند.

وی گفت: دوحه مسؤول تنش در روابط با قاهره نیست.

این مقام قطری درخصوص روابط میان دوحه و جنبش حماس نیز گفت که قطر از حماس حمایت نکرده و نخواهد کرد. اما قطر از ساکنان غزه که به دلیل جنگ ویران شده است، حمایت می‌کند.

آل ثانی درخصوص استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان به آن نحوی که صورت گرفت، گفت: این امر مداخله‌ای در امور لبنان بود.

برچسب ها: قطر ، مصر
نظرات بینندگان