تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶

کشف تازه ای که وجود آب مایع در سطح مریخ را زیر سوال می برد

دو سال پیش، ناسا یافته ای مهم را به اشتراک گذاشت و خبر از کشف آب روان در سطح مریخ داد. اما ظاهراً این سازمان فضایی در اشتباه بوده است. بنابر تحقیقات سازمان زمین شناسی ایالات متحده، سطحی که از نظر ناسا، آب مایع روی آن جاری بوده در واقع شن روان بوده است؛ این موضوع، احتمال شکل گیری حیات میکروبی در سیاره سرخ را نیز زیر سوال می برد.

به گزارش انتخاب، این ماسه روان، رگه های تیره ای است که صورت متناوب در تپه های مریخ ظاهر می شود. وقتی یکی از فضاپیماهای ناسا این رگه ها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد، مشخص شد که در واقع نمک هیدراته هستند؛ یعنی ماسه ای که با مولکول های آب ترکیب شده است. در آن زمان، ناسا تصور کرد که آب روان، منطقی ترین توضیح برای شکل گیری این رگه ها است.

کشف تازه ای که وجود آب مایع در سطح مریخ را زیر سوال می برد

اما محققان سازمان زمین شناسی آمریکا می گویند این ها دقیقاً همان رگه هایی هستند که در تل ماسه های روی زمین هم یافت می شود؛ در واقع رگه ها، به خاطر ریزش دانه های شن و بدون نیاز به آب به وجود می آیند. همین اتفاق احتمالاً در مریخ هم تکرار می شود. از آن جایی که آب مایع، اصلی ترین دلیل حیات زمینی است، بسیار تصویر کردند که خطوط آب روان می تواند به شکل گیری حیات در سطح مریخ کمک کرده باشد. اما احتمالاً دیگر نباید امیدی به رگه های سطح مریخ داشته باشیم.

البته هنوز هم احتمال کشف حیات مریخی وجود دارد، اما محققان می خواهند در نقاط دیگر، مانند بخش زیرین سطح سیاره سرخ به دنبالش بگردند. در حال حاضر تصور می شود که آب مایع زیر سطح زمین مریخ وجود دارد؛ جایی که اندکی گرم تر بوده و به آب کمک می کند تا به شکل مایع باقی بماند. بنابراین سازمان زمین شناسی ایالات متحده عدم وجود آب در مریخ را تایید نکرده، اما خط بطلانی بزرگ روی دانسته های پیشین کشیده است.

برچسب ها: آب مایع ، مریخ