arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶

تولد اولین گوساله با فناوری انتخاب جنسیت دلخواه در ایران

اولین گوساله نژاد «جرزی» حاصل از به کارگیری فناوری «تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه» در پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی متولد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اولین گوساله نژاد «جرزی» حاصل از به کارگیری فناوری «تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه» در پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی متولد شد.

به گزارش انتخاب، به دنبال خرید تعدادی گوساله ممتاز نژاد جرزی در زمستان سال گذشته، فرآیند تولید آزمایشگاهی جنین با استفاده از اسپرم‌های ماده‌زای ممتاز و برداشت تخمک (به روش OPU) از گوساله‌های خریداری شده در مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه ابن سینا آغاز شد. ۲۲ آبان ‌ماه امسال، این فرآیند منجر به متولد شدن «گندم» اولین گوساله ماده این نژاد ممتاز به صورت آزمایشگاهی در کشور شد.

تولد اولین گوساله با فناوری انتخاب جنسیت دلخواه در ایران

«ابوالفضل شیرازی» مدیر گروه جنین شناسی پژوهشگاه ابن‌سینا، در توضیح فرآیند انجام شده به دیجیاتو می‌گوید:

«روش OPU یا (Ovum Pick Up) در واقع به فرآیند گرفتن تخمک از حیوان زنده به کمک سونو‌گرافی گفته می‌شود. لقاح مصنوعی با اسپرم در آزمایشگاه صورت گرفته و سلول موردنظر در شرایط آزمایشگاهی کشت داده می‌شود. سپس در زمان مشخصی جنین منجمد شده و مستقیماً به گاو ‌گیرنده انتقال داده می‌شود. «گندم» اولین گوساله‌ای است که با این روش و انتخاب جنسیت دلخواه [ماده] متولد شده است.»

پژوهشگاه ابن سینا از حدود ۱۷ سال پیش فعالیت خود را به عنوان بنیان‌گذار تولید آزمایشگاهی جنین حیوانات در ایران آغاز نموده‌ است. این پژوهشگاه در سال‌های اخیر، تجاری‌سازی پروژه‌هایی این چنینی را با هدف ارتقای شاخص‌های اصلاح نژادی در جمعیت گاوهای کشور در دستور کار خود قرار داده است. گفتنیست این پروژه‌ها همگام با آخرین دستاوردهای بیوتکنولوژیک تولید‌مثل دامی در جهان صورت میٰ‌گیرد.

این پروژه‌ها می‌تواند به عنوان یک نیاز اساسی و نوین در متحول نمودن برنامه‌های اصلاح‌نژادی دام کشور مطرح شود. بدین ترتیب که با متولد شدن گوساله‌هایی با نژاد ممتاز گله‌های کوچک و یکدست در گاو‌داری‌ها استقرار پیدا می‌کنند که بازده تولید را افزایش خواهند داد. این اتفاق می‌تواند راهگشای مشکلات دامداران جهت تولید کم هزینه‌تر محصولات لبنی و گوشت به شمار آید.

دکتر شیرازی از موفقیت فاز مقدماتی این پروژه خبر می‌دهد چراکه فرآیند «تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه» مجوزها و تأییدیه‌های لازم برای تجاری شدن را کسب کرده‌است تا در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری حداکثری از سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه باشیم. وی پوشش اصلاح نژادی گاو‌های سطح کشور را از برنامه‌های آتی این پژوهشگاه خواند و معتقد است این مهم ‌می تواند تاثیر شگرفی بر فعالیت ‌گاوداری‌های ایران بگذارد.

نظرات بینندگان