arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۶

واکنش رییس فدراسیون شطرنج به ناکامی غیرمنتظره سارا خادم الشریعه: از او انتظار مدال می‌رفت/ فکر می‌کرد حضور همسرش مفید خواهد بود

رییس فدراسیون شطرنج نتایج ملی پوشان در رقابت‌های جوانان جهان را پایین‌تر از حد انتظار دانست و گفت: باید این موضوع توسط کمیته فنی بررسی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش رییس فدراسیون شطرنج به ناکامی غیرمنتظره سارا خادم الشریعه: از او انتظار مدال می‌رفت/ فکر می‌کرد حضور همسرش مفید خواهد بود

رییس فدراسیون شطرنج نتایج ملی پوشان در رقابت‌های جوانان جهان را پایین‌تر از حد انتظار دانست و گفت: باید این موضوع توسط کمیته فنی بررسی شود.

مهرداد پهلوان زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد نتایج ضعیف ملی‌پوشان در رقابت‌های شطرنج قهرمانی جوانان جهان، اظهار کرد: سارا سادات خادم الشریعه روی فرم نبود. باید بررسی کنیم و علت آن را از خود او جویا شویم. نتایج پایین‌تر از حد انتظارات بود و کمیته‌ فنی و مربیان باید این موضوع را بررسی کنند.

رییس فدراسیون شطرنج در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون برای ملی‌پوشان مربی به خدمت گرفته است یا خیر؟ گفت‌: ملی‌پوشان مربی شخصی دارند. فدراسیون به صورت عام مربی برای ملی‌پوشان ندارد. وقتی ملی‌پوشان به صورت تیمی به مسابقات اعزام می‌شوند معمولا مربی تیم‌ ‌ملی خواهیم داشت. این مسابقات به صورت انفرادی برگزار شد و ملی‌پوشان مربی شخصی داشتند.

او ادامه‌ داد: این مسابقات سنگین بود. همیشه نمی‌توان انتظار نتیجه‌ داشت. البته این انتظار می رفت که سارا نتیجه‌ بهتر از این را بگیرد و به مدال برسد.

پهلوان زاده در پاسخ به این سوال که هزینه این مسابقات به صورت شخصی و توسط ملی‌پوشان پرداخت شده است یا خیر؟ گفت‌: در مسابقات جهانی هر کشور می‌تواند یک نماینده پسر و یک دختر با هزینه میزبان اعزام کند که پول هتل و غذا را میزبان بر عهده خواهد گرفت. از طرفی چهار نفر اول ریتینگ نیز در هر دو بخش پسران و دختران سهمیه شخصی می‌گیرند بنابراین خادم الشریعه به واسطه دوم بودن در رنکینگ جهانی به این مسابقات اعزام شد و تنها بلیت سفر که یک میلیون و ۲۰۰ تومان بوده است را فدراسیون پرداخت کرد.

او در ادامه‌ در پاسخ به این پرسش که چه کسی از فدراسیون همراه ملی‌پوشان به این مسابقات اعزام شده است؟ گفت‌: دبیر فدراسیون به عنوان جانشین سرداوری در این مسابقات حضور دارند. همچنین داور بین‌المللی ایران آقای هاشمی نیز از همدان در این مسابقات حضور دارد. پدر محدثه علیجان زاده نیز در کنار ملی‌پوشان حضور دارد.

رییس فدراسیون شطرنج در واکنش به این سوال که سارا خادم الشریعه با همسر خود در این رقابت‌ها حضور داشت، توضیح داد: بالاخره سهمیه شخصی بوده است. او فکر کرده که حضور همسرش مفید خواهد بود. توجیه ما بر اساس نتیجه‌ خواهد بود. سارا بازیکن حرفه‌ای است و خیلی دقت می‌کند. باید خودش به این نتیجه‌ برسد و درس بگیرد. باید از خودش بپرسیم و ببینیم که دلیل ناکامی‌اش در این مسابقات چیست.

او ادامه‌ داد: باید این موضوعات را بررسی کنیم. مسابقات جهانی رقابت‌های سطح بالایی است. در سال‌های گذشته خیلی در این رقابت‌ها اعزام نداشتیم، اما سعی کرده‌ایم که با اعزام کم کم به مدال نیز برسیم. البته سارا در سال ۲۰۱۴ هند به عنوان نایب قهرمانی این رویدادها رسیده بود.

پهلوان زاده در پاسخ به این پرسش که آیا مربی برای ملی‌پوشان استخدام خواهید داشت یا خیر؟ گفت‌: از سال آینده مربی دائمی برای ملی‌پوشان در نظر خواهیم گرفت.

او در پایان و در پاسخ به این سوال که خادم الشریعه آخرین سال حضورش در رقابت‌های زیر ۲۰ سال جهان است و آیا جایگزینی برای او داریم یا خیر؟ افزود: بله. مبینا علی نسب و چند بازیکن خوب دیگر در بخش دختران در اختیار داریم و امیدواریم که بتوانیم آنها را به مسابقات جهانی برسانیم. در مسابقات قهرمانی کشور مبینا علی نسب، مطهره اسدی و آناهیتا زاهدی فر به عنوان نفرات اول تا سوم قرار گرفته‌اند و از جمله بچه‌های مستعد و خوب در این رده هستند. البته سارا در این رقابت‌ها حضور نداشت.

نظرات بینندگان