arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶

توسعه حرم سامرا به ایران واگذار شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دنبال توسعه حرم‌های کربلا و نجف، دیوان وقف شیعی عراق این‌بار طرح توسعه حرم عسکرین در سامرا را مصوب کرد. اجرای این طرح نیز به ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران واگذار شده است.

به گزارش ایسنا، حسن پلارک ـ رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات ـ با اعلام خبر موافقت دیوان وقف شیعی عراق با واگذاری طرح توسعه حرم مطهر عسکریین (ع) به ایران، گفت: با عنایت اهل بیت (ع) و به برکت خون شهدای مدافع حرم و ریشه‌کن شدن شجره خبیثه داعش، دیوان وقف شیعی عراق با پیشنهاد ایران برای توسعه حرم مطهر امامین عسکریین (ع) موافقت کرد و این طرح در شورای سیاست‌گذاری ستاد بازسازی عتبات تصویب شد.

وی با بیان اینکه درحال نهایی کردن قرارداد طرح با دیوان وقف شیعی عراق هستیم، افزود: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توسعه حرم مطهر عسکریین (ع) و نیز حضور چشمگیر محبان ائمه اطهار در سامراء در روزها و مناسبت‌هایی همچون اربعین، ستاد بازسازی عتبات عالیات از مدت‌ها پیش آمادگی خود را برای طراحی و اجرای پروژه توسعه این مکان مقدس به مسؤولان عراقی اعلام کرده بود که سرانجام دیوان وقف شیعی با آن موافقت کرد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران اظهار کرد: بر این اساس در فاز نخست، طراحی طرح جامع توسعه حرم مطهر امامین عسکریین (ع) به شعاع ۳۰۰ متری در دستور کار متخصصان ستاد بازسازی عتبات عالیات قرار گرفته است. در این طرح توسعه، فضاهای زیارتی، اقامتی، فرهنگی و اداری متناسب با طراحی داخلی حرم احداث خواهد شد.

پلارک با بیان این که حرم عسکرین در واقع خانه پدری امام عصر (عج) است، درباره علت تاخیر در اجرای طرح توسعه حرم مطهر سامراء، یادآور شد: فعالیت عناصر تکفیری که تا همین چند ماه پیش در استان صلاح الدین حضور داشتند از یکسو و نیز جستجوی مالکان املاک پیرامون حرم مطهر از عمده دلایل تاخیر در اجرای این طرح بود که با ریشه کن شدن شجره خبیثه داعش این موانع نیز برطرف شد.

ستاد بازسازی عتبات عالیات پس از دو واقعه انفجار در حرم مطهر امامین عسکریین (ع) توسط عناصر تکفیری، پروژه بازسازی و توسعه این حرم مطهر را به طور جدی در دستور کار قرار داد.

پیش از واگذاری عملیات ساخت گنبد و حرم سامرا به ایران، این پروژه به دلیل آن که گنبد حرم عسکریین در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده بود زیر نظر این سازمان فرهنگی و توسط کارشناسان اروپایی انجام می شد، بازسازی این حرم که در انفجار دوم بیشترین بخش های آن نابود شده بود، به کندی صورت می گرفت و دولت عراق سرانجام این مسؤولیت را به ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران واگذار کرد. کار ساخت گنبد حرم مطهر امامین عسکریین (ع) توسط این ستاد در سال ۸۹ آغاز شد.

گنبد حرم سامرا که با مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع بزرگترین گنبد در اعتاب مقدسه به شمار می‌آید در تابستان ۹۱ با بیش از ۲۳ هزار خشت طلا، طلاکاری شد. پس از آن، ضریح، صندوقچه‌های قبور و درهای حرم با همت هنرمندان ایرانی ساخته و در سامراء به بهره‌برداری رسید.

نظرات بینندگان