arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۶

اتحادیه اروپا: با ترکیه درباره تروریستی بودن شبکه گولن هم‌نظر نیستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هماهنگ کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور مقابله با تروریسم تاکید کرد، اتحادیه اروپا با ترکیه در خصوص اینکه شبکه فتح الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا یک شبکه تروریستی است هم نظر نیست و برای تغییر موضع خود به اسناد و مدارک معتبر و موثقی نیاز دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات ژیل دی کرچوف، هماهنگ کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور مقابله با تروریسم احتمالا باعث خشم آنکارا خواهد شد چراکه دولت ترکیه فتح الله گولن را به رهبری کودتای نافرجام سال گذشته متهم می‌کند؛ کودتایی که در آن بیش از ۲۵۰ تن کشته شدند.

این در حالی است که گولن ضمن رد این اتهامات، این کودتا را محکوم کرده است.

کرچوف گفت: در خصوص شبکه فتح الله گولن باید بگویم که ما این شبکه را یک سازمان تروریستی نمی‌دانیم و فکر نمی‌کنم اتحادیه اروپا به زودی موضع خود را در این رابطه تغییر دهد.

وی افزود: شما نه تنها به اسناد و مدارک ضمنی بلکه به اسناد و مدارک واقعی نیاز دارید که نشان دهد آنها در این کودتا دست داشته و یک سازمان تروریستی هستند.

وی در خصوص گروه تروریستی داعش گفت: شکست‌های اخیر خلافت داعش، این گروه تروریستی را فلج کرده اما تهدید تروریستی به وجود آمده از سوی این افراط‌گرایان همچنان باقی است.

کرچوف افزود: خوشبختانه آن طور که بسیاری نگران بودند به دنبال شکست گروه داعش در سوریه و عراق سیل گسترده‌ای از شبه نظامیان داعشی که به اروپا باز می‌گردند به وجود نیامده است و سرویس‌های اطلاعاتی بازگشت این شبه‌نظامیان را بیشتر به یک قطره تشبیه کرده‌اند تا یک سیل.

وی افزود: با این حال افرادی که از ایدئولوژی گروه تروریستی داعش الهام گرفتند همچنان یک تهدید محسوب می‌شوند و این گروه احتمالاً در دیگر بخش‌های جهان که حکومت‌های ضعیف دارند همچون لیبی یا افغانستان پا خواهد گرفت.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در ادامه گفت: از آنجایی که دیگر به صورت فیزیکی یک "خلافت" وجود ندارد، برای این سازمان تروریستی دشوار است که همانند گذشته عمل و افراد بسیاری را به این گروه جذب کند اما این بدان معنا نیست که بازی تمام شده است. ما همچنان باید به این ایدئولوژی رسیدگی کنیم. ما بیش از پیش در اروپا شاهد افرادی هستیم که از تروریسم الهام گرفته‌اند.

نظرات بینندگان