arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶

بوتاکس محدودیت سنی ندارد / چه کسانی هرگز نباید بوتاکس کنند؟

بوتاکس ماده ای است که برای اولین بار برای رفع اسپاسم های شدید عضلانی به کار برده شد اما از حدود 20 سال گذشته در موارد زیبایی نیز کاربردهایی یافته است؛ به گفته پزشکان همه می توانند از بوتاکس استفاده کنند اما محدودیت هایی وجود دارد که باید از آن اطلاع داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بوتاکس محدودیت سنی ندارد / چه کسانی هرگز نباید بوتاکس کنند؟

بوتاکس ماده ای است که برای اولین بار برای رفع اسپاسم های شدید عضلانی به کار برده شد اما از حدود 20 سال گذشته در موارد زیبایی نیز کاربردهایی یافته است؛ به گفته پزشکان همه می توانند از بوتاکس استفاده کنند اما محدودیت هایی وجود دارد که باید از آن اطلاع داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران به ایرنا گفت: بوتاکس از حدود 100 سال پیش برای رفع مواردی مانند کج شدن گردن به دلیل اسپاسم عضلات گردن یا رفع انحراف چشم در افراد مبتلا به استرابیسم استفاده می شد اما از سال 2000 میلادی برای موارد زیبایی مانند پیشگیری یا درمان چین و چروک صورت به عنوان یک روش غیرجراحی مورد استفاده قرار می گیرد.
دکتر ابوالحسن قیصری اظهار کرد: همه افراد به غیر از برخی بیماران و همچنین افرادی که در دوره های خاصی از زندگی قرار دارند، می توانند از بوتاکس برای موارد زیبایی استفاده کنند؛ بنابراین پزشکان باید پیش از تزریق بوتاکس وضعیت سلامت و بیماری متقاضی را بپرسند و افرادی راکه در این شرایط قرار دارند از تزریق بوتاکس پرهیز دهند.

** محدودیت های تزریق بوتاکس
فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی در مورد محدودیت های بوتاکس توضیح داد: توصیه می شود مبتلایان به ام اس، بیمارانی که اختلال عصبی عضلانی دارند و مبتلایان به بیماری های مزمن کبدی و کلیوی از تزریق بوتاکس پرهیز کنند.
قیصری ادامه داد: همچنین در منابع علمی تاکید شده است، زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند، بهتر است از بوتاکس استفاده نکنند.

** بوتاکس محدودیت سنی ندارد
عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران گفت: در مورد اعمال جراحی استانداردهای سنی مختلفی وجود دارد؛ به عنوان مثال در جراحی پلاستیک بینی (راینوپلاستی) گفته می شود که حداقل سن برای زنان 16 سال و برای مردان 17 سال باید باشد.
قیصری افزود: اما در مورد بوتاکس، به دلیل اینکه شرایط و محیط زندگی و شغل افراد همچنین فعالیت عضلانی صورت در افراد مختلف متفاوت است و افراد در هر سنی می توانند با مشکل چین و چروک صورت مواجه شوند، بنا بر تشخیص پزشک و مشکلی که برای بیمار ایجاد شده می توانند در هر سنی از بوتاکس استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه بوتاکس محدودیت سنی ندارد، اظهار کرد: همه افرادی که در اثر اسپاسم های شدید یا فعالیت های زیاد عضلات صورت دچار چین و چروک شده اند، می توانند از این روش استفاده کنند و معمولا شروع سنی آن از حدود 30 سالگی است.

** نکات استفاده از بوتاکس
قیصری گفت: مهمترین مساله در تزریق بوتاکس استفاده از مواد استاندارد است؛ بوتاکس های استاندارد در شرکت های معتبر دنیا تولید می شود و این بوتاکس ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران مورد تایید قرار می گیرد.
وی افزود: برخی بوتاکس های غیراستاندارد نیز در بازار ایران وجود دارد که به طریق قاچاق وارد کشور می شود و بیشتر عوارضی که در مورد تزریق بوتاکس شاهد آن هستیم، مربوط به همین بوتاکس های غیراستاندارد است.
قیصری تاکید کرد: افرادی که خواهان استفاده از بوتاکس هستند، باید مواد استاندارد بکار برند و حتما آموزش تزریق بوتاکس را دیده باشند زیرا در غیر این صورت برای بیماران، مشکلات یا عوارضی را ایجاد می کنند.
وی افزود: تزریق بوتاکس در ایران به عنوان روشی ساده درنظرگرفته شده است، استفاده های زیادی از آن می شود و افراد غیرمتخصص به راحتی اقدام به استفاده از آن می کنند؛ از این رو امیدواریم با نظارت هایی که سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت تعیین می کنند، از این پس متخصصانی که آموزش های لازم را در این زمینه دیده اند، اقدام به استفاده از این روش کنند.
قیصری تاکید کرد: تزریق بوتاکس توسط افراد غیرمتخصص غیرقانونی است و پزشکانی که خواهان تزریق هستند باید حتما دوره های آموزشی را دیده باشند.
وی افزود: افرادی که تزریق می کنند در مورد ماده بوتاکس و عضلات صورت باید اطلاع کافی داشته باشند و بدانند چه عضلاتی مسئول ایجاد این تغییرات در صورت هستند؛ اگر این موارد رعایت شود، بروز عوارض بسیار نادر است.

برچسب ها: بوتاکس
نظرات بینندگان