arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶

زلزله کرمان تنها با 6 مصدوم بستری در بیمارستان/تخریب 90 درصد قنوات منطقه زلزله‌زده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ساعت 6 و دو دقیقه صبح امروز(جمعه 10 آذرماه) زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر، در عمق 10 کیلومتری زمین، در دهستان حرجند از توابع بخش کوهساران رخ داد و بنابر اظهارات کارشناسان میزان خسارت‌های مالی حداقل و بدون تلفات جانی تنها با 6 مصدوم بستری در بیمارستان بوده است.

شمار مصدومان بستری ناشی از زلزله کرمان تنها 6 نفر اعلام شد

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان شمار مصدومان بستری ناشی از زلزله را 6 نفر برشمرد و افزود: دو نفر از مصدومان در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) و 4 زخمی در بیمارستان شهید باهنر کرمان بستری هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر «سیدمحمد صابری»، در خصوص آخرین وضعیت مصدومان زلزله 6.1 ریشتری دهم آذرماه هجدک تا ساعت 15 و 30 دقیقه گفت: مصدومان زلزله تا ساعت 15 و 30 دقیقه 51 نفر هستند.

وی شمار زخمی‌های بستری شده را 6 نفر اعلام کرد و افزود: دو نفر از مصدومین در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) و 4 زخمی در بیمارستان شهید باهنر کرمان بستری هستند.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان یادآور شد: همه مصدومان به‌علت آسیب‌های غیرمستقیم ناشی از ترس و فرار دچار جراحت شدند.

تخریب تنها 30 واحد مسکونی و خسارت به 15 درصد واحدهای مسکونی روستایی هجدک

مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان گفت: به دستور استاندار کرمان، مسجدی در روستای گورک به‌عنوان اردوگاهی در نظر گرفته شده و حدود 100 تخته چادر با همه تجهیزات به آن منطقه انتقال داده شده است.

به گزارش ایسنا، «علی حسین‌زاده‌مهرابی»، در تشریح آخرین وضعیت خسارت‌های وارده بر اثر وقوع زلزله هجدک گفت: 30 منزل مسکونی در مناطق زلزله‌زده به طور کامل تخریب شده‌اند و به 15 درصد واحدهای مسکونی روستایی نیز خسارت وارد است ضمن آن‌که باید تأکید کرد که خوشبختانه هیچ خسارتی به واحدهایی که مستحکم و ایمن‌سازی شده بودند وارد نشده است.

وی از تأمین امنیت منطقه خبر داد و گفت: به دستور استاندار کرمان در مسجدی در روستای گورک به‌عنوان اردوگاهی درنظر گرفته شده و حدود 100 تخته چادر با همه تجهیزات به آن منطقه انتقال داده شد.

مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان با بیان این‌که افراد نیازمند اسکان می‌توانند در این اردوگاه سکنا داده شوند، یادآور شد: به منطقه چادر، پتو، وسایل گرمایشی، موکت، مواد غذایی، آب و ... فرستاده شده است و امکانات مورد نیاز منطقه کامل شده است.

تخریب 90 درصد قنوات منطقه زلزله‌زده/وقوع 53 پس لرزه در منطقه هجدک

جانشین ستاد مدیریت بحران استان از اعلام آمادگی استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان برای پشتیبانی خبر داد و گفت: بالگرد جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان در ساعات اولیه وارد استان کرمان شده است.

به گزارش ایسنا، «سید مصطفی آیت اللهی موسوی» در حاشیه بازدید استاندار کرمان از مناطق زلزله‌زده با اشاره به وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر در ساعت 6 و دو دقیقه صبح امروز، در عمق 10 کیلومتری زمین، در دهستان حرجند از توابع بخش کوهساران، گفت: شهر هجدک و هفده روستای دهستان حرجند از توابع بخش کوهساران کانون زلزله اخیر بوده‌اند.

موسوی با اشاره به این‌که 68 روستای بخش کوهساران، 10 هزار نفر جمعیت دارای سکنه دارند، افزود: در این منطقه بیش از 108 چشمه و قنات وجود دارد که 90 درصد قنوات بر اثر زلزله اخیر ریزش کرده‌اند که طی بازدید میدانی عوامل جهاد کشاورزی، لایروبی قنوات صورت می‌پذیرد.

وی با تأکید براین‌که بازدید از 70 روستای منطقه توسط جمعیت هلال‌احمر استان، دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد مسکن انجام شده و آماربرداری صورت گرفته است، یادآورشد: 14 تیم امدادی و 60 نیروی امدادی در ساعات اولیه به منطقه اعزام شدند.

جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان از اعلام آمادگی استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان برای پشتیبانی خبر داد و تصریح کرد: بالگرد جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان در ساعات اولیه وارد استان کرمان شده است.

موسوی به زلزله سال 83 شهرستان‌های زرند و راور اشاره کرد و گفت: ساختمان‌هایی که در همان سال توسط دولت مقام‌سازی شده بود، موجب شد تا در زلزله اخیر استان، تلفات جانی نداشته باشیم و خسارت در حد خانه‌هایی است که به‌علت غیرمقاوم بودنشان، باید در گذشته تخریب می‌شدند.

وی با اشاره به این‌که پس از زلزله 6.1 ریشتر صبح امروز، 53 پس لرزه به وقوع پیوسته است، افزود: راه‌های مسدود شده، با کمک اداره راهداری بازگشایی شده هم‌چنین قطع برق در 2 روستا نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته، وصل شده است و هم‌اکنون مشکل خاصی در منطقه وجود ندارد.

ارسال اقلام مورد نیاز به مناطق زلزله‌زده کرمان/اعزام دو تیم سگ‌های نجات هرمزگان به این مناطق

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان گفت: براساس خواسته جمعیت هلال‌احمر کشور اقلام مورد نیاز شامل 400 تخته چادر و 2000 پتو نیز در حال بارگیری و اعزام به مناطق زلزله‌زده استان کرمان هستند.

به گزارش ایسنا، «علیرضا مظفری» افزود: از لحظات نخست زلزله در استان کرمان براساس دستور جمعیت هلال‌احمر کشور در حالت آماده‌باش قرار داریم.

وی با بیان این‌که براین اساس دو تیم سگ جستجو و نجات به همراه دو مربی به استان کرمان و محل زلزله اعزام شدند، تصریح کرد: هم‌چنین براساس خواسته جمعیت هلال‌احمر کشور اقلام مورد نیاز شامل 400 تخته چادر و 2000 پتو نیز در حال بارگیری و اعزام به مناطق زلزله‌زده استان کرمان هستند.

مظفری با تقدیر از همکاری مدیرت بحران استان هرمزگان و ارتش جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: دو کامیون با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در تأمین سوخت مورد نیاز به محل مناطق زلزله‌زده استان کرمان اعزام می‌شوند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان یادآور شد: از هیچ کمکی در جهت کمک و امداد به مردم زلزله‌زده استان کرمان دریغ نخواهیم کرد.

تجهیز اردوگاه موقت توسط جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در منطقه زلزله‌زده

استاندار کرمان پس از جلسه ستاد بحران استان، ظهر امروز(جمعه 10 آذرماه) به‌منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده به اتفاق معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاون امور عمرانی استانداری، اعضای ستاد مدیریت بحران، شورای تأمین استان و نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران در روستاهای بخش کوهساران شهرستان راور حضور یافتند و روند خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، «علیرضا رزم‌حسینی» ضمن بازدید از منازل آسیب‌دیده هجدک هم‌چنین روستاهای گروک، گورک و ... از توابع بخش کوهساران با مردم زلزله‌زده در مسجد روستای گورک دیدار و گفت‌وگو کرد و از آمادگی ستاد مدیریت بحران استان خبر داد.

استاندار کرمان در این دیدار با اشاره به این‌که استان کرمان یکی از مناطقی است که روی گسل زلزله قرار دارد، گفت: هر سال در استان کرمان بیش از 1000 زلزله به وقوع می‌پیوندد که مردم کمتر متوجه آن می‌شوند.

رزم‌حسینی به وقوع زلزله در منطقه شهداد به بزرگی 5 ریشتر طی سال گذشته، اشاره کرد و گفت: امروز نیز ساعت شش و دو دقیقه صبح زلزله‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر در استان به وقوع پیوست که در این راستا ستاد مدیریت بحران استان در دقایق اولیه برگزار شد.

وی با تأکید بر این‌که اگر منازل منطقه بخش کوهساران با تسهیلات دولتی بازسازی و مقاوم‌سازی نشده بود، آمار تلفات زلزله امروز زیاد بود، یادآور شد: در ساعات اولیه وقوع زلزله، وزیر کشور، معاون اول رئیس‌جمهور علیرغم حضورشان در روسیه، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌چنین وزیر راه و شهرسازی طی برقراری تماس تلفنی برای کمک‌رسانی لازم به استان کرمان، دستورات ویژه‌ای صادر کردند.

استاندار کرمان تصریح کرد: بازدیدهای میدانی توسط تیم‌های کارشناسی صورت گرفته که پس از برآورد خسارت این زلزله و تصویب آن در ستاد مدیریت بحران استان، به دولت ارسال خواهد شد.

رزم‌حسینی از تجهیز اردوگاه موقت توسط جمعیت هلال‌احمر استان در منطقه خبر داد و گفت: طبق گزارش کارشناسان، پس از وقوع زلزله، پس لرزه‌هایی به وقوع می‌پیوندد که روند پس‌لرزه‌های زلزله اخیر استان کرمان خوش‌خیم است و جای هیچ دغدغه و نگرانی ندارد.

احداث اردوگاه‌ در مجاورت روستاهای منطقه زلزله‌زده با بیشترین جمعیت

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در خصوص اسکان اضطراری به ایسنا گفت: در ستاد بحران شهرستان جمع‌بندی نهایی شد و احتمالاً در مجاورت روستاهایی با بیشترین جمعیت، اردوگاه‌هایی برای اسکان موقت با نصب چادر انجام می‌شود، هم‌چنین همه احتیاجات مورد نیاز توسط جمعیت هلال‌احمر تأمین شده و در صورت نیاز مردم و افرادی که دچار آسیب شده‌اند، خدمات مورد نیاز ارایه می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر «محمدرضا پورابرهیمی»، اظهار کرد: جاده‌هایی که به‌علت ریزش بار مسدود شده بودند، همه مسیرها بازگشایی شده‌اند.

وی با بیان این‌که روستاهای دوردست بازدید شدند و گزارشی مبنی بر این‌که مشکلی در آن‌ها باشد تاکنون گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: شمار روستاهای منطقه زیاد است اما به حدود 10 روستا بین 30 تا 70 درصد(خانه‌های قدیمی) خسارت وارد شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: به واحدهای مسکونی نوسازی که در سال‌های اخیر احداث شده‌اند، خسارتی وارد نشده است و کمترین آسیب را در مناطق بازسازی داشتیم.

وی به وضعیت زیرساخت‌های مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و افزود: برق 4 روستا در ساعات اولیه زلزله قطع بود که در ساعت 11 برق آن‌ها وصل شد، ضمن آن‌که اکنون مشکل خاصی در بحث آب، برق و مخابرات مناطق زلزله‌زده وجود ندارد و تنها مشکل قنوات است.

وقوع زلزله نسبتاً شدید بدون خسارت به فرودگاه بین‌المللی کرمان

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان گفت: فرودگاه بین‌المللی کرمان هم‌چنان عملیاتی است و همه بخش‌های فرودگاه برای خدمت‌رسانی در آماده‌باش هستند.

به گزارش ایسنا، «علی قاسم‌زاده» گفت: از همان دقایق اولیه وقوع زلزله نسبتاً شدید، بازدیدهای میدانی از مناطق عملیاتی و فنی فرودگاه بین‌المللی کرمان انجام شد که خوشبختانه هیچ خسارتی به تأسیسات، ابنیه و مراکز حساس فرودگاه وارد نشده و پرسنل در صحت و سلامت هستند.

وی یادآور شد: هماهنگی‌های لازم با ستاد مدیریت بحران استان کرمان انجام شد و تیمی متشکل از معاون استاندار، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان و پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان به منطقه زلزله‌زده عازم شدند هم‌چنین با جمعیت هلال‌احمر استان برای انجام پرواز بالگردهای ارزیاب و امداد و نجات همکاری شد.

مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی علت نداشتن خسارت جانی زلزله اخیر

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به تشریح آخرین اقدامات ستاد بحران شهرستان راور در خصوص رسیدگی به زلزله‌زدگان پرداخت.

به گزارش ایسنا، «محمدرضا پورابراهیمی»، با اشاره به مصوبات نخستین ستاد بحران شهرستان راور با محوریت زلزله هجدک، گفت: این ستاد در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله تشکیل شد که در این ستاد معاون عمرانی استانداری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان و دیگر مسئولان استان حضور داشتند.

وی با اشاره به صعب‌العبور بودن برخی روستاها با توجه به پراکندگی روستاهای منطقه کوهساران گفت: از این‌رو این احتمال وجود داشت که در ساعات اولیه از همه آن‌ها بازدید نشود بنابراین مقرر شد جمعیت هلال احمر و بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌ها لیست کاملی از روستاها حتی روستاهایی با دو خانوار را بررسی و لیست ارائه دهند تا بتوان در ظهر امروز آخرین وضعیت آن‌ها رصد شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش جمعیت هلال‌احمر همه مصدومان در ساعات اولیه درمان شدند، تصریح کرد: نداشتن خسارت جانی بهترین خبر از این زلزله بود.

وی به سایر مصوبات این ستاد اشاره و خاطرنشان کرد: برآورد میزان خسارت‌های زلزله کرمان تا ظهر امروز به ستاد بحران استان گزارش می‌شود، که البته با توجه به زلزله‌های چند سال اخیر منازل مسکونی این منطقه مقاوم‌سازی شده است، از این‌رو اغلب خسارت‌های وارده به منازل قدیمی است.

پیش‌بینی وارد شدن خسارت به 100 چشمه قنوات بخش کوهساران

پورابراهیمی درباره میزان خسارت‌های واردشده به ابنیه و تجهیزات گفت: پیش‌بینی می‌شود به 100 چشمه قنوات بخش کوهساران خسارت‌های وارد شده باشد، هم‌چنین مقرر شد همه راه‌های مسدود شده به‌علت ریزش بازگشایی شوند.

وی با اشاره به بررسی آسیب‌های وارد شده به اماکنی چون مساجد، مدارس و ... خاطرنشان کرد: با توجه به حضور فرمانده سپاه و فرمانده نیروی انتظامی در ساعات اولیه در منطقه امنیت ویژه‌ای در این چند روز در منطقه ایجاد می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از وقوع حدود 50 پس‌لرزه در منطقه خبر داد و گفت: هم‌چنین با توجه به شمار فراوان پس‌لرزه‌ها جمعیت هلال‌احمر در صورت نیاز اردوگاه‌هایی برای اسکان مردم در کنار روستاهای اصلی مثل هرجند، گورک و ... احداث می‌کند.

اعلام آخرین گزارش از میزان خسارت مالی و جانی زلزله کرمان تا پایان امروز

وی تصریح کرد: جمعیت هلال‌احمر در حال تدارک امکاناتی از قبیل غذا و داروست، ضمن آن‌که تا پایان امروز هم آخرین جمع‌بندی در خصوص خسارت‌های مالی و جانی نهایی می‌شود.

پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: تیم جمعیت هلال‌احمر، ارزیاب امداد و نجات و واکنش سریع در منطقه مستقر هستند، ضمن آن‌که جمعیت هلال‌احمر هرمزگان برای امدادرسانی در آماده‌باش است.

اعلام آمادگی سپاه برای کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده «هجدک»

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان این‌که بازسازی مناطق زلزله را باید دستگاه مربوطه از جمله بنیاد مسکن انجام دهد، افزود: هر کجا که مسئولان نیاز به کمک داشته باشند، سپاه آمادگی لازم برای کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده هجدک کرمان را دارد.

به گزارش ایسنا، سردار «غلامعلی ابوحمزه»، در خصوص زلزله 6.1 ریشتر صبح امروز(جمعه 10 آذرماه) گفت: با توجه به وقوع زلزله 6.1 ریشتری استان کرمان در روز جمعه 10 آذرماه، پس از وقوع زمین لرزه گروه‌هایی از سپاه به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

وی با بیان این‌که با دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگی‌های لازم شده است، اظهار کرد: خوشبختانه این زلزله تاکنون تلفات جانی نداشته است، اما مقداری خسارات به خانه‌های قدیمی وارد شده است.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان این‌که بازسازی مناطق زلزله باید دستگاه مربوط از جمله بنیاد مسکن انجام دهند، یادآور شد: هر کجا که مسئولان به کمک نیاز داشته باشند، سپاه آمادگی لازم برای کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله زده هجدک کرمان را دارد.

پذیرش 42 مصدوم در بیمارستان شهید باهنر کرمان

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان گفت:۴۲ مصدوم به‌علت ترس و فرار ناشی از زلزله در بیمارستان شهید باهنر کرمان پذیرش و اکثراً به‌صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، دکتر «سیدمحمد صابری»، اظهار کرد: با توجه به وقوع زلزله 6.1 ریشتری استان کرمان در روز جمعه 10 آذرماه، پس از وقوع زمین لرزه هشت تیم از پایگاه‌های «چترود»، «هجدک»، «شهدا»، «گلباف» و «سیرچ» به مرکز وقوع زلزله‌زده اعزام شدند.

وی از فعال شدن EOC دانشگاه علوم پزشکی کرمان در لحظات اولیه این حادثه خبر داد و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پی زلزله گفت: آماده‌سازی تیم‌های AMP، آماده‌سازی تیم‌های واکنش سریع درمان، بهداشت و پشتیبانی، آماده‌سازی تیم‌های انتقال شامل 7 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس از جمله اقدامات صورت گرفته است.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان از آماده‌باش بیمارستان‌های شهر کرمان خبر داد و گفت: به‌دنبال وقوع این زلزله با دانشگاه‌های معین هماهنگی شد.

وی به تشریح اقدامات حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخت و خاطرنشان کرد: تخلیه اورژانس بیمارستان‌های «افضلی‌پور» و شهید «باهنر»، افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها، فعال‌سازی فضای جایگزین بیمارستان‌ها، فراخوان نیروهای آنکال از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده است.

صابری یادآور شد: ۴۲ مصدوم به‌علت ترس و فرار ناشی از زلزله در بیمارستان شهید باهنر کرمان پذیرش و اکثراً به‌صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان