arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶

جدال در سینمای آلمان بالا گرفت/ مخالفان و موافقان یک مدیر کهنه‌کار

در حالی که چندی پیش تعدادی از فیلمسازان سرشناس آلمان خواستار تغییرات اساسی در جشنواره برلین شده بودند، برخی از نهادهای موثر سینمای آلمان در نقطه مقابل آن‌ها حمایتشان را از دیتر کاسلیک رییس جشنواره برلین اعلام کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که چندی پیش تعدادی از فیلمسازان سرشناس آلمان خواستار تغییرات اساسی در جشنواره برلین شده بودند، برخی از نهادهای موثر سینمای آلمان در نقطه مقابل آن‌ها حمایتشان را از دیتر کاسلیک رییس جشنواره برلین اعلام کردند.

به گزارش انتخاب، انجمن توزیع‌کنندگان فیلم آلمان، استودیو بابلسبرگ و هیات فیلم فدرال آلمان همراه با هم از دیتر کاسلیک رییس جشنواره فیلم برلیناله حمایت و از دستاوردهای او در برلیناله و صنعت فیلم آلمان تقدیر کردند.

به این ترتیب یکی از بحث‌های داغ ماه‌های اخیر سینمای آلمان، تقریبا دو ماه پیش از آغاز جشنواره فیلم برلین، وارد مرحله‌‌ای تازه‌ شد.

هفته گذشته 79 فیلمساز آلمانی از جمله مارن آده و فاتح آکین در نامه‌ای سرگشاده خواستار «شروعی تازه» و تغییراتی بنیادین در برلیناله و شفافیت در انتخاب جانشین دیتر کاسلیک شده بودند که دوره ریاستش بر جشنواره برلین در سال 2019 به پایان می‌رسد. آن‌ها در نامه خود، عقب ماندن جشنواره برلین از جشنواره‌های کن و ونیز را نتیجه رهبری دیتر کاسلیک دانستند.

در پاسخ به نامه سرگشاده فیلمسازان، انجمن توزیع‌کنندگان سینمای آلمان انتقاد وارد شده را ناعادلانه و کاملا نامربوط دانست و اعلام کرد: «این انتقادات نابه‌جا از کار دیتر کاسلیک از حمایت ما برخوردار نیست.» البته این انجمن در بخشی از بیانیه‌ خود ضمن موجه دانستن خواست فیلمسازان برای شفافیت در ساختار و مدیریت آینده جشنواره از کاسلیک به عنوان فردی یاد کرد که جشنواره برلین را به یکی از چهار جشنواره مهم سینمایی جهان تبدیل کرده است.

استودیوی بابلسبرگ نیز در بیانیه‌ای مشابه آورده است: «ما با فیلمسازان جهان ارتباطی مداوم داریم. در نگاه بین‌المللی برلیناله با مدیریت دیتر کاسلیک به جایگاه رفیعی دست پیدا کرده است.»

هیات فیلم فدرال آلمان نیز انتقاد وارد شده به دیتر کاسلیک را «اغراق‌آمیز و ناعادلانه» خواند.

دیتر کاسلیک از سال 2001 ریاست جشنواره فیلم برلین را به عهده گرفت. او در این سمت جانشین موریتس دو هادلن شد. در آن زمان نیز درخواست‌های مشابهی برای مدیریت تازه در جشنواره برلین و تمرکز بیشتر روی سینمای آلمان در این جشنواره وجود داشت.

 

نظرات بینندگان