arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶

شریان‌های امدادی تهران ناایمن دربرابر زلزله

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم مقاوم‌سازی ساختمان ایستگاه‌های آتش‌نشانی و شریان‌های حیاتی کلانشهر تهران در برابر زلزله گفت: برابر گزارش ارائه شده از سوی «جایکا»ی ژاپن در تحقیقاتی که برای کلانشهر تهران از سال ۷۹ انجام داده است، ۷۰ درصد ساختمان‌های آتش‌نشانی کلانشهر تهران در مقابل زلزله مقاوم نبوده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم مقاوم‌سازی ساختمان ایستگاه‌های آتش‌نشانی و شریان‌های حیاتی کلانشهر تهران در برابر زلزله گفت: برابر گزارش ارائه شده از سوی «جایکا»ی ژاپن در تحقیقاتی که برای کلانشهر تهران از سال ۷۹ انجام داده است، ۷۰ درصد ساختمان‌های آتش‌نشانی کلانشهر تهران در مقابل زلزله مقاوم نبوده‌اند.

به گزارش انتخاب، مرتضی الویری در تشریح آمادگی مدیریت بحران تهران در برابر حوادث و بلایای طبیعی گفت: زلزله غرب کشور نشان داد که ما در کشور در زمینه ایمنی و مدیریت بحران دچار ضعف‌های جدی هستیم. بسیاری از زلزله‌های پرقدرت در بسیاری از کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد، اما خسارت جانی و مالی به همراه ندارد و هیچ ساختمانی فرو نمی‌ریزد. ولی متاسفانه در کشور ما اغلب زلزله‌های بیش از ۵.۵ ریشتر با تلفات جانی و مالی گسترده همراه هستند.

شریان‌های امدادی تهران ناایمن دربرابر زلزله

وی ادامه داد: این حجم از ویرانی در زلزله‌های بالای ۵.۵ ریشتر در کشور ما بیانگر این است که ساختمان‌های ما از ایمنی کافی برخوردار نیستند و به اندازه کافی مقاوم‌سازی نشده‌اند. حتی در مواردی بار ساختمان‌ها بیش از حد استاندارد سنگین است که علت آن استفاده از مصالح غیراستاندارد است. نتیجه بهره‌گیری از این شیوه، ویرانی و تخریب بالای ساختمان‌ها در هنگام وقوع زلزله است.

الویری با تاکید بر لزوم مقاوم‌سازی تمام بناها در کلانشهر تهران برای مقابله با حوادث طبیعی مانند زلزله گفت: ارگان‌های ذیربطی که باید بلافاصله پس از وقوع زلزله به کمک شهروندان بشتابند، ساختمان‌هایشان از ایمنی لازم برخوردار نیست. موضوعی که در زلزله غرب کشور به روشنی قابل مشاهده بود و بیمارستانی که باید محل مداوای مصدومان قرار می‌گرفت، خود فرو ریخت.

وی در بخش دیگری در صحبت‌های خود در تشریح روند مدیریت بحران در هنگام وقوع حوادث در کشورمان گفت: هنگام وقوع حوادث باید مانند مانورهای نظامی نیروهای امدادی از پیش آمادگی لازم را کسب کرده باشند. باید به صورت مکرر تمرین‌هایی صورت بگیرد و بارها و بارها تیم‌های مقابله با بحران مانورها و آموزش‌های لازم را تکرار کرده باشند تا بتوانند هنگام وقوع حوادث مدیریت صحیحی داشته باشند.

الویری افزود: در جریان زلزله غرب کشور شاهد بودیم تیم‌های امدادی با تاخیر به محل حادثه رسیدند و بدتر از آن کمک‌هایی که ارسال شده بود، با مدیریت صحیحی به دست شهروندان نرسید. به شکلی که مقدار زیادی از مواد غذایی فاسد شد و از بین رفت.

وی تاکید کرد: متاسفانه باید در زمینه ایمنی، پیشگیری از بحران و همچنین در مدیریت بحران در کشور بازنگری‌های اساسی در روش‌هایمان داشته باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری تهران در بروز حوادث چه وظایفی را بر عهده دارد، گفت: در سال ۱۳۷۹ که من مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده داشتم «جایکا»ی ژاپن گزارش خود را در مورد وقوع زلزله احتمالی در تهران ارائه کرد. در آن هنگام فردی را به عنوان مسئول ستاد مقابله با بحران و زلزله شهر تهران منصوب کردم و اقدام موثری انجام شد. این اقدامات در فرم‌های دیگر ادامه پیدا کرد، اما برابر اطلاعاتی که من کسب کرده‌ام مقداری از امکانات فراهم شده برای مقابله با بحران با غفلت به سایر ارگان‌ها واگذار شد یا برای فعالیت‌های دیگری همچون فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی اختصاص پیدا کرد.

الویری تاکید کرد: نیاز است که امروز بازنگری مجددی انجام شود تا آنچه که به عنوان تجهیزات مقابله با بحران در شهر تهران نیاز است، به شکل صحیحی نیازسنجی و فراهم شود. در هفته‌های گذشته شورای شهر تهران این موضوع را دنبال کرده و با شهردار تهران صحبت شده تا سازمان مدیریت بحران شهر تهران با مدیریت جدید و تعیین مسئولیت‌های جدید تعریف شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لزوم مقاوم‌سازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی کلانشهر تهران اشاره کرد و افزود: برابر گزارش جایکای ژاپن که در سال ۱۳۷۹ ارائه شده، تقریبا ۷۰ درصد ساختمان‌های آتش‌نشانی تهران در مقابل زلزله مقاوم نیستند. همچنین مسئله مقاوم‌سازی شبکه‌های آبرسانی در تهران باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. بی‌تردید باید برای ساختمانهای آتش‌نشانی و مقابله با فرونشست منابع آبی در تهران پیش از وقوع زلزله محتمل چاره‌اندیشی کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص لزوم به روزرسانی گزارش جایکای ژاپن برای مقابله با زلزله احتمالی تهران و نقش شورای اسلامی شهر تهران در تهیه این گزارش گفت: ما منتظر گزارش ۱۰۰ روزه شهردار تهران هستیم تا در آن گزارش نحوه مقابله با حوادث طبیعی و مدیریت بحرانی که در آن اندیشیده شده است را در آن مورد مطالعه قرار دهیم. قطعا شورای شهر تهران متناسب با آن اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان