arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

لاوروف: اگر آمریکا از برجام خارج شود، دیگر قابل اعتماد نیست

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود پیامی بد به کشورهایی همچون کره شمالی خواهد فرستاد که به آنها می‌گوید برنامه هسته‌ای‌تان را کنار بگذارید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لاوروف: اگر آمریکا از برجام خارج شود، دیگر قابل اعتماد نیست

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود پیامی بد به کشورهایی همچون کره شمالی خواهد فرستاد که به آنها می‌گوید برنامه هسته‌ای‌تان را کنار بگذارید.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سومین نشست بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم گفت: ایران، ترکیه و روسیه که گفت‌وگوهای آستانه را آغاز کردند، بر مذاکره میان دولت سوریه با معارضان تاکید دارند.

لاوروف در ادامه اظهارات خود گفت: ما آماده‌ایم به ایران و عربستان سعودی برای گفت‌وگو کمک کنیم، چراکه گفت‌وگو و نزدیک شدن مواضع دو کشور به سود منطقه خواهد بود. نمی‌توان ایران را منزوی و تحریم کرد و این وضع برای عربستان سعودی نیز صادق است.

وی با تاکید بر اینکه داعش تقریبا شکست خورده است، تصریح کرد: ما در کنار ایران مشغول کارهای خوبی در سوریه هستیم. ما از نیروی هوایی خود در سوریه علیه تروریست‌ها استفاده کرده‌ایم. روسیه از بیانیه ژنو برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه حمایت کرده است. دولت سوریه از ما در سال 2015 درخواست کمک کرد تا این کشور قربانی داعش نشود.

وزیر امورخارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) اشاره کرد و گفت: توافق هسته‌ای با ایران پابرجا بوده است، این توافق وجود دارد. چند روز پیش، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تایید کرد که ایران به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل می‌کند. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز این توافق را به اتفاق آرا تایید کرد و این بخشی از قوانین بین‌المللی است.

لاوروف افزود: اگر آمریکا تصمیم گرفته باشد از این توافق خارج شود، واقعا نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. این نقض تعهداتش و نقض چیزی خواهد بود که دولت پیشین آغاز کرد. چیزی که فقط میان شش کشور مذاکره نشد، بلکه به صورت مستقیم بین واشنگتن و تهران در چندین نشست مذاکره شد. باقی کشورها زمانی که آمریکا و ایران به سازشی درباره یک بخش از توافق می‌رسیدند، خوشحال می‌شدند. بنابراین، اگر آمریکا الان از این توافق خارج شود، در چشم کسانی که اکنون از آنها خواسته می‌شود از برنامه هسته‌ای‌شان دست بردارند، همچون کره شمالی چندان قابل اعتماد نخواهد بود.

وی تاکید کرد: همه ما از جمله آمریکا می‌خواهیم که آنها (کره شمالی) برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنند و درباره مسائل امنیتی و عاری سازی شبه جزیره کره از هسته‌ای شروع به گفت‌وگو کنند. اگر آمریکا از این توافق خارج شود، رهبر کره شمالی چه الگویی از موضع آمریکا خواهد گرفت. آنها خواهند گفت چرا ما باید از این برنامه دست بکشیم. حتی اگر آنها با ما توافق کنند، برای توافق چه روی خواهد داد وقتی که رئیس جمهور بعدی در کاخ سفید بیاید.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطر نشان کرد: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود پیامی بد خواهد فرستاد. من بر این باورم که بسیاری از تحلیلگران در آمریکا، از جمله برخی از مقامات این مسئله را درک می‌کنند و امیدوارند که هیچ نقضی از سوی هیچ یک از طرف‌ها انجام نشود.

برچسب ها: برجام ، روسیه ، لاوروف
نظرات بینندگان