arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

تولد اولین کودک از طریق رحم پیوندی در آمریکا

بر اساس گزارش مجله تایم، به تازگی مادری که رحم اهدایی فرد دیگری به او پیوند زده شده بود، توانسته فرزند خود را به دنیا بیاورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس گزارش مجله تایم، به تازگی مادری که رحم اهدایی فرد دیگری به او پیوند زده شده بود، توانسته فرزند خود را به دنیا بیاورد.

به گزارش انتخاب، این خانم، اولین نفر از بین 10 فرد دیگر است که در پی تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه بِیلور در تگزاس توانسته فرزند خود را به دنیا آورد. در پژوهش های این مرکز پزشکی، رحم های اهدایی از سوی خانم های 35 تا 60 ساله، به 10 خانم 20 تا 35 ساله پیوند زده شد.

تولد اولین کودک از طریق رحم پیوندی در آمریکا

البته این اولین باری نیست که خانمی می تواند فرزند خود را توسط رحم پیوندی به دنیا آوَرد. پیش از این در سال 2014 خانمی در سوئد توانسته بود فرزند خود را توسط رحم پیوند زده شده به دنیا بیاورد. پس از آن نیز چندین مورد بارداری منجر به تولد توسط این روش انجام شده بود.

بیشتر خانم هایی که در این آزمایش مشارکت داشتند از سندروم راکی تانسکی رنج می بردند

اکثر خانم هایی که در آزمایش بارداری مرکز پزشکی دانشگاه بِیلور مشارکت داشتند، از سندروم «راکی تانسکی» یا به اختصار «MRKH» رنج می بردند. این سندرم که یک اختلال مادرزادی است، با اثر بر دستگاه تناسلی زنانه موجب می شود دستگاه تولید مثل رشد کند اما کامل نشود. بدین ترتیب ممکن است رحم بیش از حد کوچک بماند یا نارسایی های مرتبط دیگری در بدن فرد به وجود آید که در بیشتر موارد فرزند آوری را غیر ممکن می کند.

در حال حاضر هویت والدین کودک متولد شده نا شناس است ولی هویت فردی که رحم خود را اهدا کرده اعلام شده است. خانم اهدا کننده یک پرستار است که پس از اطلاع از طرح آزمایش مذکور، حاضر شده رحم خود را اهدا کند.

عمل جراحی خارج ساختن عضو مذکور از بدن اهدا کننده 5 ساعت طول کشیده و پیوند آن نیز 5 ساعت دیگر به طول انجامیده. دانشمندان امیدوارند در آینده افرادی که تغییر جنسیت داده اند، بتوانند به این روش باردار شوند.

نظرات بینندگان