arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

بمب‌های متحرک که در شهر جولان می دهند/ 9 سال بدون حتی یک بازرسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین گفت: از سال 1382 تا سال 1387 روند بازرسی ادواری خودروهای گازسوز در حال انجام بود، اما از ابتدای سال 88 به دلیل تغییر مسئولیت های سازمانی این فعالیت تا سال 96 انجام نشد.

به گزارش خبرنگار سرویس شهری «انتخاب»، علی محمودیان گفت: هم اکنون هزینه بازرسی ادواری خودرویی مانند پراید نزدیک به هزینه کل مخزن گاز در این خودروست و همین مسئله تمایل به خودروهای گازسوز و ارائه خودروها برای بازرسی را کم کرده است.

وی گفت : از سال 1382 تا سال 1387 روند بازرسی در حال انجام بود، اما از ابتدای سال 88 به دلیل تغییر مسئولیت های سازمانی این فعالیت تا سال 96 انجام نشد.

محمودیان با اشاره به آغاز مجدد بازرسی از خودروهای گازسوز افزود: یکی از دلایل آغاز مجدد این بازرسی ها ، تمایل به استفاده از صنعت CNG به عنوان یکی از اهداف کلان وزارت نفت کشور است، اما مشکلی که اکنون وجود دارد این است که فرآیند بازرسی ها به دلیل فقدان زیرساخت لازم باعث شده است بخشی از فعالیت ها از نظر هزینه بیشتر شود و نیازمند اصلاح است.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین تاکید کرد: قرار بود سهمی از درآمد حوزه سی ان جی به عنوان صرفه جویی ایجاد شده ، در حوزه خدمات صرف شود که این کار عملیاتی نشده است.

محمودیان تصریح کرد : هم اکنون هزینه بازرسی ادواری برای یک خودروی پراید گازسوز حدود 220 هزار تومان است که در مقایسه با هزینه تامین مخزن سوخت که حدود 280 هزار تومان ارزش دارد، بسیار بالاست.

وی گفت: آزمون های هیدرواستاتیک پس از شش سال اول، سر سال یک بار است.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین افزود : متاسفانه این هزینه های بالا باعث شده است که تمایل به استفاده از خودروهای گازسوز کاهش پیدا کند و گزارش های میدانی نیز این مسئله را نشان می دهد.

محمودیان ادامه داد: باید راهکاری در این زمینه پیدا شود، چرا که دریافت این هزینه منطقی نیست و حتی مالکان خودروهای گازسوز به دلیل ایجاد صرفه اقتصادی برای کشور باید مورد تکریم قرار گیرند.

وی گفت: روزانه 21 میلیون متر مکعب گاز سی ان جی در کشور تولید می شود که معادل آن یعنی 21 میلیون لیتر بنزین وارد کشور نمی شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما اکنون پتانسیل افزایش ظرفیت تولید گاز سی ان جی تا 45 میلیون مترمکعب را داریم و به همین دلیل در حال پیگیری ظرفیت هایی هستیم که استفاده از سوخت سی ان جی افزایش یابد، اما متاسفانه روند بازرسی ادواری تلاش های صورت گرفته در این حوزه را تحت تاثیر قرار می دهد.

محمودیان با اشاره به ذخایر عظیم گاز در کشورمان گفت : زیرساخت های فراوانی از نظر خطوط انتقال گاز ، جایگاه های سی ان جی و دانش فنی نیازمند حمایت بیشتر از تولید خودروهای گازسوز و خدمات آن هستیم تا مصرف کننده تمایل بیشتری به این حوزه داشته باشد.

وی افزود: براساس ماده سه مصوبه هیئت وزیران سه مرکز کار بازرسی ادواری خودروهای گازسوز را انجام می دهند که این مراکز عبارتند از مراکز معاینه فنی که بازرسی ها سطح یک را انجام می دهند، مراکز خدمات فنی و آزمایشگاههای هیدرواستاتیک نیز خدمت رسانی می کنند.

محمدیان گفت : در حوزه مراکز معاینه فنی 481 مرکز وجود دارد که مشکلی در این زمینه نداریم، 900 واحد خدمات فنی فعال در کشور وجود دارد که در این زمینه نیز محدودیتی وجود ندارد، اما در زمینه آزمایشگاه های هیدرواستاتیک از ابتدای مطرح شدن بازرسی ادواری و وجود دارد.

وی افزود: مشکلی که هم اکنون وجود دارد این است که نهصد واحد خدمات فنی هنوز به صورت رسمی و به صورت سازماندهی شده در این فرآیند بازرسی قرار نگرفته اند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین تاکید کرد: در ماه های اخیر با سازمان ملی استاندار، اتحادیه حمل و نقل همگانی و سازمان شهرداری ها جلساتی را برگزار کردیم و اسامی واحدهای خدمات فنی مجاز به آنها اعلام شده است و قرار شد از اواسط آذر ماه این اسامی به سراسر کشور معرفی می شود.

وی گفت : در برخی از استانها آزمایشگاه هیدرواستاتیک وجود ندارد و مردم می توانند با مراجعه به این واحدهای خدمات فنی که دانش فنی و افراد متخصص دارند ، مشکل خود را حل کند.

محمودیان درباره کاهش هزینه های بازرسی در صورت فعال شدن واحدهای خدمات فنی تصریح کرد : بخش قابل ملاحظه ای از هزینه بازرسی ادواری مربوط به آزمون هیدرواستاتیک است که برای خودرو پراید با دو مخزن به 136 هزار تومان می رسد.

وی گفت: در واقع این 136 هزار تومان از 220 هزار تومان فعلی کم می شود و هزینه های بازرسی بسیار کاهش پیدا می کند.
محمودیان به تغییر نگرش و آزمون هیدرواستاتیک تاکید کرد و گفت: با نگاهی به رویه های جهانی می شود شکل آزمون ادواری و هزینه های آنها بسیار متفاوت با کشور ماست و به همین دلیل

نیازمند برخی اصلاحات در این رویه هستیم
وی درباره راه حل های رفع این مشکل توضیح داد: حوادث شکل گرفته در سالها اخیر 63 مورد بود که همه آنها در جایگاههای گاز اتفاق افتاده و در زمان سوخت گیری خودروها بوده است.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین گفت : از این 63 مورد 43 مورد به دلیل دستکاری مخازن اتفاق افتاده است و به 20 به دلیل خوردگی و استهلاک بوده است.

وی افزود: براساس گزارش های موجود ، از سال 1392 حوادث مربوط به خوردگی سطحی مخازن در حال افزایش است و این 20 مورد در واقع در این همین بازه زمانی بوده است و قبل از سال 1396 نیز آزمون های ادواری متوقف شده بود.

محمودیان گفت: می توان فرآیندها را اصلاح کرد که زمینه کاهش هزینه شود و می توان حدود 80 درصد مشکلات را بر طرف کرد مانند فرایندی که در زمینه کپسول های گاز خانگی اکنون صورت می گیرد.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید
برچسب ها: بازرسی ، خودرو
نظرات بینندگان