arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

سازمان ملل کارمندان خود را از صنعاء خارج می‌کند

در شرایطی که مسیر منتهی به فرودگاه صنعاء در جریان درگیری‌ها مسدود شده سازمان ملل از آمادگی یک فروند هواپیما در جیبوتی برای انتقال دست‌کم ۱۴۰ کارمند این سازمان از صنعاء خبر داد. شاهدان عینی نیز از ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی نیروهای انصارالله به صنعاء و حرکت به سمت نقاط درگیری با نیروهای صالح خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در شرایطی که مسیر منتهی به فرودگاه صنعاء در جریان درگیری‌ها مسدود شده سازمان ملل از آمادگی یک فروند هواپیما در جیبوتی برای انتقال دست‌کم ۱۴۰ کارمند این سازمان از صنعاء خبر داد. شاهدان عینی نیز از ورود تانک‌ها و خودروهای زرهی نیروهای انصارالله به صنعاء و حرکت به سمت نقاط درگیری با نیروهای صالح خبر دادند.

به گزارش انتخاب، مسؤولان سازمان ملل و دیگر فعالان حوزه کمک‌های بشردوستانه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز فاش کردند که این سازمان در میان درگیری‌های کنونی در یمن که باعث مسدود شدن مسیر منتهی به فرودگان بین‌المللی صنعاء شده، تلاش دارد دست‌کم ۱۴۰ کارمند امدادرسان خود را از صنعاء خارج کند.

سازمان ملل کارمندان خود را از صنعاء خارج می‌کند

یک مسؤول سازمان ملل در صنعاء اظهار داشت: یک فروند هواپیما در جیبوتی برای انتقال ۱۴۰ امدادرسان که نیمی از آنها از نهادهای غیردولتی هستند، آماده است.

وی افزود: درگیری‌ها در حال گسترش به سمت فرودگاه بوده و شرایط به شدت دچار تنش شده است و حتی نمی‌توان امدادرسان‌ها را از شهر بیرون آورد.

این مسؤول سازمان ملل ادامه داد: کارمندان سازمان در محله‌های مسکونی در صنعاء از زمان آغاز درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به انصارالله و حامیان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن محاصره شده‌اند.

خمپاره‌هایی به نزدیکی ساختمان سازمان ملل در خیابان ستین در شهر صنعاء اصابت کرده و به گفته یکی از شاهدان عینی این ساختمان به شدت هدف تیراندازی قرار گرفته است اما با صدور دستوراتی از سوی سازمان مبنی بر تخلیه ساختمان، آنجا خالی بود.

خودروهای زرهی و تانک‌ها وارد درگیری‌ها میان دو طرف در صنعاء شده‌اند.

ساکنان صنعاء شاهد حرکت ده‌ها دستگاه تانک نیروهای انصارالله در خیابان‌های این شهر به سمت نقاط تماس با نیروهای صالح در محله‌های جنوبی هستند.

محله‌های شمالی صنعاء نیز روزهای شنبه و یکشنبه شاهد درگیری‌های پراکنده‌ای بودند که طی آنها نیروهای انصارالله کنترل امنیتی اطراف فرودگاه بین‌المللی صنعاء را به دست گرفته و نیروهای نظامی خود را مستقر کردند.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای انصارالله قدرت را در میادین نبرد در دست داشته و با قدرت و توان بالا با نیروهای صالح مقابله می‌کنند.

رهبران نیروهای وابسته به انصارالله از بازپس‌گیری بیشتر مناطقی که روزهای جمعه و شنبه از دست داده بودند، خبر دادند.

کارشناسان و ناظران بر این باورند که صالح و نیروهای هم‌پیمانانش در شرایط سختی قرار دارند به ویژه که نیروهای وابسته به انصارالله کنترل ساختمان شبکه ماهواره‌ای "الیمن الیوم" و دفاتر روزنامه‌های وابسته به حزب کنگره مردمی سراسری را به دست گرفته‌اند.

سایت شبکه خبری الجزیره با اشاره به ورود نیروهای انصارالله به منزل قدیمی صالح در محله الحصبه در شمال صنعاء و انتشار تصاویر آن، تاکید کرد، نیروهای صالح نتوانستند مسیرهای امدادی انصارالله را قطع کرده و به جایگاه اول خود بازگردند، تحرکات سریع، بی‌هدف و بدون هماهنگی نیروهای صالح در دو روز گذشته و کنترل کامل منطقه‌ای وسیع در داخل صنعاء با هدف ادامه تحرکاتشان پیش از پیشروی در محله‌های تحت کنترل انصارالله یک نوع خودکشی بود.

این سایت اعلام کرد، نیروهای انصارالله در حال حاضر محدوده محله مسکونی صالح و نزدیکانش در محله السیاسی را در کنترل دارند و در نهایت یا آنها را از پای درمی‌آورند و یا بازداشت می‌کنند و هیچ کدام از آنها نمی‌توانند به دیگر مناطق مأرب فرار کنند.

به گفته تحلیلگران یمنی، با مخالفت ائتلاف عربی با پیشروی نیروهای دولت مستعفی به سمت صنعاء انتفاضه‌ای که صالح علیه انصارالله آغاز کرده، موفقیت آمیز نخواهد بود.

بسیاری از این تحلیلگران معتقدند صالح با وجود حمایت عربستان و امارات از اقداماتش طرف شکست خورده این تحولات است.

این در حالی است که سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از حرکت صالح و هر اقدامی که به نفع اوست اعلام کرده و از همه طرف‌ها برای گفت‌وگو جهت حل بحران دعوت کرد.

این سازمان خواستار حل بحران یمن از طریق طرح پیشنهادی کشورهای عرب حوزه خلیج‌ فارس، سازوکارهای اجرایی آن، نتایج گفت‌وگوی ملی و جامع یمن و قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه به ویژه قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شد.

سازمان همکاری اسلامی در ادامه ابراز امیدواری کرد که یمن از این بحران عبور کرده و نقش محوری خود در منطقه را کامل و به دور از رویکردهای طایفه گرایی به نحوی که در راستای منافع منطقه و کل جهان اسلام باشد، ازسر بگیرد.

الجزیره همچنین در خبری به نقل از بن دغر،‌ نخست وزیر دولت مستعفی یمن گزارش داد، منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به زودی کسانی را که با حوثی‌ها همکاری کرده‌ و الان از این کار دست کشیده‌اند، عفو خواهد کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان