arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

آماری تکان دهنده: مرگ ۱۰ درصد ایرانی‌ها بر اثر آلودگی هوا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعات اپیدمولوژی آلودگی هوای تهران، دوشادوش بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا نشان‌ می‌‌دهد از هر ۱۰ مرگ در ایران، یکی بر اثر آلودگی هوا صورت گرفته است.

صادق حسنوند - عضو کمیته علمی ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا درباره تحقیقات انجام شده درباره ارتباط بین اپیدمولوژی و آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته 10درصد از مرگ و میرهای موجود در ایران بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود، بنده و همکارانم از سال 89 در پژوهشکده دانشگاه علوم پزشکی به بررسی ارتباط بین بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها با آلودگی هوای تهران در مطالعات اپیدمولوژی پرداخته‌ایم.

به گفته وی ، در سال 2016، آلودگی هوا باعث مرگ 33 هزار نفر شده و بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه کاهش آلاینده‌ها در هوای آلوده، تنها راهکار مهم برای رفع این مشکل در تمامی کلان شهرهای دنیا، افزایش استانداردها و فرهنگ عمومی مردم برای استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی است.

این عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در مطالعات اپیدمولوژی بیشتر از روش پنل استوری یا کوهورت استفاده می‌شود؛ اپیدمولوژی تلاشی عمومی، سازمان یافته و هدفمند برای پیشگیری از بیماریها و ارتقای سلامت، بررسی میزان مرگ میر و ابتلا به بیماریها و عوامل ایجاد آنها مهمترین مباحثی است که در رشته‌ای به نام اپیدمولوژی مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد.

حسنوند اظهار کرد: برای مثال حدود 100 هزار نفر را در شهر تهران که آلوده است و در یکی از شهرهای پاکیزه ایران همچون اردبیل، به مدت 20 سال مورد مطالعه قرار می‌دهیم و علل مرگ و تعداد مرگ این افراد در طی تحقیق باعث می‌شود تا مهم ترین دلایل ناشی از آلودگی هوا مشخص شود.

وی گفت: بر اساس مطالعات اپیدمولوژی و ارتباط آن با آلودگی هوا حساس ترین میزان سنی که در معرض بیماری های خطرناک ناشی از آلودگی هوا قرار دارند، افراد بالای 65 سال و زیر 5 سال بوده و بیماران قلبی عروقی، افراد باردار و افراد چاق نیز از این دسته هستند.

این عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: قابل توجه است که در مطالعاتی که درخصوص جنسیت افراد در معرض خطر آلاینده ها انجام شده زنان دارای حساسیت بیشتری بوده و از میان افرادی فوت شده نیز تعداد این میزان جنسیت و سن ذکر شده بیشتر بوده است.

نظرات بینندگان