arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

درخواست اسقف اعظم فلسطین از پاپ: اقدام ترامپ درباره قدس را محکوم کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسقف اعظم روم ارتدوکس در فلسطین از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان خواست اقدام ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم کند.

به گزارش ایرنا، «عطا الله حنا» به شبکه خبری المیادین گفت: اقدام اخیر آمریکا درباره قدس اقدامی خصمانه علیه جهان عرب به شمار می رود و امری مردود است و اشغالگری اسرائیل باید پایان یابد.
وی با بیان اینکه اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مغایر با مبانی دین مسیحی است، گفت: به عنوان ملت فلسطین و مسیحیان فلسطینی و شرقی این اقدام را محکوم می کنیم.
عطا الله حنا افزود: رئیس جمهوری آمریکا با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر چهره واقعی و کریه آمریکا و سیاست های این کشور را نشان داد.
وی گفت: معتقدیم که رئیس جمهوری آمریکا چنین اختیاری نداشته و کسی نیز به او این حق را نداده است که قدس را به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام کند.
اسقف اعظم روم ارتدکس در فلسطین افزود: قدس پایتخت فلسطین و مهد و پایگاه مهمترین مقدسات مسیحی و اسلامی است.
وی همچنین گفت: احتمالا نوعی هماهنگی میان ترامپ و برخی رهبران عرب پیش از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل وجود داشته است.
این رهبر مسیحی فلسطین با اعلام اینکه در حال حاضر برخی کشورهای عربی اموال زیادی را در خصوص فسطین هزینه می کنند با یاد آوری سفر چند ماه پیش ترامپ به عربستان پرسید: صدها میلیارد دلاری که ترامپ گرفت، کجا رفت؟
وی افزود: در حال حاضر هیچ فلسطینی نیست که از مذاکرات سازش و مذاکرات اوسلو و روند صلح حرف بزند و هیچیک از این واژه ها در قاموس ما وجود ندارد، بلکه برخی از سیاستمداران فلسطینی از آن حرف می زنند و من معتقدم آنها خودشان هم باور ندارد. فلسطینی ها به این برداشت رسیده اند که آنچه در باره روند صلح و مذاکرات گفته شده دروغی بزرگ برای اجرای طرحی در فلسطین است که هدف آن بلعیدن فلسطین و نابودی مسئله فلسطین می باشد.
عطا الله حنا گفت: انتفاضه در فلسطین متوقف نشده، هر چند روش های مختلفی داشته است، فلسطین هیچ زمانی برابر اشغالگر تسلیم نشده است.
ترامپ روز چهارشنبه در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری اینکه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند.
رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد.
به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند.»

نظرات بینندگان