arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

پیشرفت در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتحادیه اروپا و بریتانیا اعلام کردند روز جمعه به توافقی برای چگونگی خروج بریتانیا از این اتحادیه دست یافته‌اند که راه را برای مراحل دشوارتر مذاکرات آینده باز می‌کند.

به گزارش «انتخاب»؛ یکی از معضلات پیش آمده در نحوه خروج بریتانیا، تعیین تکلیف مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند است.

ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیاست با جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست، دارای مرز مشترک است. ترزا می که روز جمعه دهم آذر با اتحادیه اروپا در آستانه توافق بود به خاطر مخالفت حزب طرفدار اتحاد ایرلند شمالی گفت‌وگوها را ترک کرد.

بر پایه گزارش‌ها ترزا می پیشتر راضی شده بود که ایرلند شمالی وضعیت متفاوتی از کل بریتانیا داشته باشد که با انتقاد فراوان حزب طرفدار اتحاد با بریتانیا مواجه شد.

این حزب که متحد ترزا می است اعلام کرد ایرلند شمالی باید مانند همه بخش‌های بریتانیا در روند برگزیت شرکت کند.

ایجاد گمرگ، و موانع مرزی، و قوانین تجاری از جمله مشکلات به‌وجود آمده در برگزیت یا همان روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. حزب طرفدار اتحاد با بریتانیا در ایرلند شمالی می‌گوید چنین اقدامی، این منطقه را از دیگر بخش‌های بریتانیا جدا می‌کند و به لحاظ تجاری به نفع آنها نیست.

بر پایه «پیمان جمعه نیک» یا «پیمان بلفاست» که در سال ۱۹۹۸ به درگیری پروتستان‌های طرفدار لندن و کاتولیک‌های طرفدار دوبلین پایان داد، ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند نباید با موانع مرزی سخت از یکدیگر جدا شوند. این امر جدایی مرز بریتانیا (ایرلند شمالی) و اتحادیه اروپا (جمهوری ایرلند) را یا دشواری مواجه کرده است.

مذاکره‌کنندگان همچنین روز جمعه ۱۷ آذر در مورد وضعیت شهروندان اتحادیه اروپا که در بریتانیا هستند و شهروندان بریتانیایی که در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، به توافق کلی دست یافتند.

در همین حال اعلام شد که در مورد تعهدات مالی بریتانیا به اتحادیه اروپا نیز در روز جمعه توافق حاصل شده است.

با توجه به این توافق‌ها، کمیسیون اتحادیه اروپا، توصیه کرده است مذاکرات وارد مرحله بعدی شود.

یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه در نشست خبری مشترک با ترزا می در بروکسل گفت: «فکر می‌کنم به پیشرفتی که لازم داشتیم، رسیده‌ایم.»

آسوشیتدپرس می‌نویسد این توافق به عمد در موارد مهم، با ابهام تنظیم شده و برخی از مفاد آن هم ظاهرا با یکدیگر در تعارض هستند.

از یک سوی بریتانیا قول داده از بازار مشترک اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی اروپا خارج شود اما از طرف دیگر در این توافق قید شده که میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند موانع سخت مرزی گذاشته نخواهد شد. بدین ترتیب جزییات توافق با گفت‌وگوهای بعدی موکول شده است.

ترزا می نیز در نشست خبری بروکسل گفت که از عبور به مرحله دیگر مذاکرات بسیار خرسند است؛ گفت‌وگوهایی که به «تجارت و امنیت» و به رابطه سازنده بریتانیا و اتحادیه اروپا معطوف خواهد بود.

نظرات بینندگان