arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

عناصر نادر همچنان زیر زمین/ از خارجی‌ها خبری نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود اینکه بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع محدوده‌های امیدبخش عناصر نادر خاکی فقط در ۱۰۰ روزه اول دولت دوازدهم شناسایی شده است هنوز این بخش ثروت آفرین و آینده‌دار معدن چشم به راه سرمایه‌گذار است.

به گزارش ایسنا، از جمله اقدامات اساسی صورت گرفته در حوزه معدن در دولت های یازدهم و دوازدهم بهبود عملکرد و افزایش روند اکتشافات معدنی بوده است؛ به طوری که بنابر آمار هدف‌گذاری، اکتشافات تا پایان دولت یازدهم ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع بوده که بیش از دو برابر کل اکتشافات معدنی انجام شده از ابتدای تاریخ معدن‌کاری نوین در ایران است.

از جمله ثمرات طرح اکتشافی در حوزه معدن، بهبود ذخایر معدنی ایران است که در حوزه هایی مانند سنگ آهن، مس، روی و امثال این فلزات پرکاربرد آمار به دست آمده بسیار قابل توجه بوده اما در این میان پیدایش ذخایری جدید از عناصر نادر خاکی یکی از جدیدترین اتفاقاتی است که در این حوزه افتاده است.

عناصر نادر خاکی امروز از مواد اولیه و نیازهای ابتدایی تکنولوژی های نوین و صنایع پیشرفته در کشورهای توسعه یافته هستند که بسیار گران قیمت بوده و ذخایر آنها در سراسر دنیا محدود است.

همچنین بر اساس گزارش ۱۰۰ روزه دولت، در این مدت در شش استان زنجان، یزد، البرز، آذربایجان‌شرقی و غربی و اردبیل به مساحت بیش ۱۰۹ هزار کیلومتر مربع در حوزه عناصر نادر اکتشاف شده است که به معرفی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع به عنوان محدوده‌های امیدبخش در این زمینه انجامیده است.

اما در حوزه عناصر نادر خاکی فقط وجود ذخایر و شناسایی آنها پس از تکمیل اکتشافات کفایت نمی‌کند، بلکه موضوعی که برای بهره برداری از آنها مورد نیاز است ورود سرمایه گذاران آن هم سرمایه‌گذاران کشورهای صاحب تکنولوژی های معدنی به این بخش است، چراکه استحصال عناصر نادر خاکی و تبدیل آنها به محصول نهایی نیاز به بهره‌مندی از تکنولوژی بالا در صنایع معدنی و فرآوری دارد که متاسفانه هنوز این بخش از تکنولوژی در ایران بومی سازی نشده است. برای همین به نظر می‌رسد بهترین روش برای استفاده از این ذخایر همکاری مشترک منوط به انتقال تکنولوژی، با کشورهایی است که در این عرصه صاحب تکنولوژی هستند.

اما در نهایت با وجود آنکه بخش معدن یکی از پر رفت و آمدترین بخش های اقتصادی ایران به لحاظ مذاکرات بین المللی و دیدارهای خارجی بوده فعلا از سرمایه گذاری قطعی و جدی در این حوزه آینده دار و مهم خبری نیست و همکاری قابل توجهی صورت نگرفته است و بخش عناصر نادر خاکی هنوز چشم به انتظار سرمایه گذاران صاحب فن برای تبدیل شدن به ثروت هستند.

نظرات بینندگان