arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

یک پیشنهاد: بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به دانشگاه‌های صنعتی واگذار شود

رئیس دانشگاه صنعتی همدان به دولت پیشنهاد کرد به جای اینکه بودجه بازسازی کرمانشاه در سیستم اداری قرار گیرد و اتفاقات مشابه گذشته رخ دهد، بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را در اختیار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی قرار دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک پیشنهاد: بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به دانشگاه‌های صنعتی واگذار شود

رئیس دانشگاه صنعتی همدان به دولت پیشنهاد کرد به جای اینکه بودجه بازسازی کرمانشاه در سیستم اداری قرار گیرد و اتفاقات مشابه گذشته رخ دهد، بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را در اختیار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی قرار دهد.

دکتر محمود نیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت با پذیرفتن این پیشنهاد زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم خواهد کرد، افزود: طرح جامعی به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که طراحی، اجرا و نظارت بر ساخت‌وساز واحدهای مسکونی به دانشگاه‌های صنعتی سراسر کشور واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه موفق چنین اقدامی در دوران جنگ توسط جهادسازندگی اجرا شد و با موافقت اجرای این طرح، جهادسازندگی دوباره در مناطق آسیب‌دیده کرمانشاه به وسیله دانشجویان و اساتید اجرایی می‌شود.

نیلی با بیان اینکه نسل کنونی نسلی فعال و علاقمند هستند، افزود: با توجه به کمبود کار و اشتغال در جامعه این طرح با استقبال بسیاری از دانشجویان دانشگاه صنعتی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: به دولت پیشنهاد می‌کنیم از مجموع 21 دانشگاه صنعتی 10 دانشگاه را به صورت داوطلبانه انتخاب کند تا قراردادی در این زمینه با دولت منعقد شود و اجرای سازندگی مناطق زلزله‌زده را به افراد دلسوز و با وجدان کاری بالا واگذار کند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به اینکه در این طرح 6 ماه از دوران تحصیل دانشجویان به صورت عملی در این منطقه سپری می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح موجب حل بحران آن منطقه و کارورزی دانشجویان می‌شود.

وی در پایان گفت: دانشجویان دانشگاه صنعتی قابلیت‌های فراوانی در حوزه برق، عمران، مکانیک و ... دارند که با حضور در این منطقه ضمن اشتغالزایی برای آنها، قابلیت‌های خود را شکوفا خواهند کرد.

به گزارش ایسنا؛ رئیس دانشگاه صنعتی همدان همچنین در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان، به موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: دولت باید به کارآیی و کارآمدی دانشجو و دانشگاه اعتماد کند.

دکتر محمود نیلی با بیان اینکه دانشجو محور وحدت جامعه است، افزود: برخی به دانشجو نگاه سطحی دارند در صورتی‌که دانشجو می‌تواند محور وحدت جامعه، رهبران و مدیران باشد چرا که دانشجو به دنبال پست و مقام نیست.

وی با بیان اینکه روز دانشجو نتیجه جانفشانی و ازخودگذشتگی دانشجویان در برابر جریان ضداستبدادی و ضداستعماری ایران در دوران قبل از انقلاب و سال 1332 بود، افزود: دانشجویان در سال 1332 برای مخالفت با رژیم شاهنشاهی و شعار عدالت‌محوری وارد عمل شدند و با شهادت خود و ازخودگذشتگی روز 16 آذر و روز دانشجو را رقم زدند.

نیلی افزود: در سال 1332 جمعیت دانشجویی ایران 6000 نفر بود که از این تعداد، 4500 نفر در تظاهرات علیه رژیم وقت شرکت کردند و حضور بیش 75 درصد از دانشجویان در تظاهرات نشان داد دانشجو در مقابل ظلم و بی‌عدالتی نمی‌ایستد و نقش مهمی در سرنوشت جامعه خود ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: دانشجویان پس از 1332 بازهم به میدان آمدند و این بار به رهبری دکتر شریعتی و شهید مطهری در حسینیه ارشاد قیام خود را آغاز کردند که در نهایت همین قیام به پیروزی انقلاب منجر شد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان به چالش‌های پیش‌روی دانشجویان اشاره کرد و گفت: موضوع بیکاری دانشجویان و فرهیختگان امروز بزرگ‌ترین چالش برای قشر دانشجو است و اگر دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی بیکار باشند و نتوانند در آن جامعه نقش خود را به خوبی ایفا کنند، آن جامعه بیمار است.

وی ادامه داد: امروز کشور با مشکلاتی چون محیط زیست، خشکسالی، مشکلات اداری و سیاسی و کسری بودجه مواجه است و باید دانشجویان نسبت به مشکلات و چالش‌های کشور حساس و به دنبال رفع مشکلات جامعه باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما با مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور مواجه هستیم و انتظار این است دولت به دانشجویان اعتماد کند و کار بازسازی و ساخت روستاها و مناطق آسیب‌پذیر کشور را به دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی کشور واگذار کند و با سه چهارم هزینه زیباترین و بهترین مناطق روستایی و شهری را تحویل بگیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه اگر در ساخت و احداث ساختمان و اماکن عمومی از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده می‌شد نباید در زلزله اخیر این همه خسارت به بار می‌آمد، گفت: بهتر بود دولت ساخت و بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را به دانشگاه‌های صنعتی واگذار می‌کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید در حل مشکلات جامعه ورود کند، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده بار اصلی جنگ‌ها، انقلاب‌ها و حوادث بزرگ تاریخی بر دوش جوانان بوده و در دوران سازندگی و دفاع مقدس جوانان و دانشجویان نقش مهمی را ایفا کردند.

نیلی تصریح کرد: دانشجویان در انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز که جامعه دچار یأس و دلسردی شده بود، توانستند با حضور به موقع خود جامعه را به سمت تعادل پیش ببرند.

وی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای جهان را به زانو در آوردیم، یادآور شد: یکی از علل موفقیت تیم مذاکره‌کننده ایران حمایت دانشجویان و دانشگاهیان از این توافق بود.

نظرات بینندگان