arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶

تبلیغ ترامپ برای نامزد متهم به آزار جنسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تبلیغ ترامپ برای نامزد متهم به آزار جنسی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در آخرین روز مبارزات انتخاباتی پیش از رای گیری سه شنبه برای پر کردن یک کرسی خالی سنا، به نفع "روی مور" نامزد حزب جمهوری خواه که با اتهامات سوءرفتار جنسی روبروست، تبلیغ کرده است.

به گزارش ایسنا، او پیامی صوتی را در حمایت از مور ضبط کرد که به صورت تلفنی برای رای دهندگان ارسال شد.

رقیب مور در این انتخابات داگ جونز از حزب دموکرات است.

به گزارش بی.بی.سی آلاباما یک ایالت محافظه کار جنوبی است که به ندرت سیاستمداران حزب دموکرات را به واشنگتن می‌فرستد. ترامپ سال پیش در رقابت با هیلاری کلینتون این ایالت را با اختلاف ۲۸ درصد از آن خود کرده بود.

کرسی مورد رقابت قبلا متعلق به جف سشنز سناتور اهل آلاباما بود که در دولت ترامپ وزیر دادگستری شد.

در هفته‌های اخیر چند زن، مور را به تلاش برای سوءاستفاده جنسی عمدتا در زمانی که آنها زیر ۱۸ سال داشتند، متهم کرده‌اند.

مور که زمانی رئیس دادگاه عالی آلاباما بود این اتهامات را رد می‌کند.

موسسات نظرسنجی می‌گویند به علت نزدیکی این رقابت پیش بینی آن غیرممکن است.

جمهوری خواهان حتی در صورت شکست خوردن در این رقابت ۵۱ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را حفظ خواهند کرد با این حال توانایی آنها برای تصویب قوانین حتی کمتر خواهد شد.

انتخابات مهم بعدی سنا سال آینده برگزار می‌شود. در انتخابات میان دوره‌ای در نوامبر آینده یک سوم کرسی‌های این مجلس به رای گذاشته می‌شود.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی مکررا به تکذیبیه‌های مور اشاره کرده است. به علاوه او استدلال کرده که حزب جمهوری خواه برای پیش بردن برنامه‌های او حتی نباید یک کرسی از دست بدهد.

یکی از زنانی که مور را متهم کرده‌اند می‌گوید وقتی ۱۴ سال داشت مورد آزار مور قرار گرفت. یک زن دیگر او را به تلاش برای تجاوز متهم کرده است.

مور یک بار در سال ۲۰۰۳ از مقام خود به عنوان رئیس دادگاه عالی آلاباما کنار گذاشته شد که به علت خودداری از اجرای دستور دادگاه‌های فدرال برای برداشتن سنگ نوشته "ده فرمان" از ساختمان قضایی آلاباما بود. او بعدا در سال ۲۰۱۳ بار دیگر در انتخابات برای احراز همین پست برنده شد اما این بار به دلیل دستور منع ازدواج همجنسگرایان که دادگاه ها غیرقانونی تشخیص داده بودند معلق شد و بعدا استعفا کرد.

پس از طرح اتهامات جنسی علیه مور، کمیته ملی حزب جمهوری خواه ابتدا حمایت از او را قطع کرد اما اخیرا در پی حمایت ترامپ دوباره کمک‌هایش به کمپین او را از سر گرفت.

با این حال او مخالفان زیادی در حزب جمهوری خواه دارد.

دیگر سناتور اهل آلاباما، ریچارد شلبی، روز یکشنبه گفت که او نمی‌تواند از مور حمایت کند چون به نظر او حرف زنانی که او را متهم کرده‌اند "باورکردنی" است. او گفت آلاباما "مستحق نماینده‌ای بهتر از مور است."

مور روز یکشنبه گفت که او "هرگز کسی را آزار جنسی نداده" و تکرار کرد که قربانی "افترا" شده است.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا و جو بایدن معاون او در مبارزات به نفع داگ جونز رقیب مور شرکت کرده‌اند.

برچسب ها: ترامپ ، سنا
نظرات بینندگان