arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶

درخواست حبس ابد برای روزنامه نگاران متهم در پرونده کودتای ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادستان‌های ترکیه خواستار صدور حکم حبس ابد برای سه روزنامه‌نگار کهنه‌کار ترکیه‌ای متهم به ارتباط داشتن با کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی شدند؛ پرونده‌ای که نگرانی‌های تازه‌ای را درخصوص وضعیت آزادی بیان در این کشور به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو برادر به نام‌های احمد و مهمت آلتام و نازلی ایلیجاک، گزارشگر سرشناس ترکیه‌ای در روند دادرسی که از ژوئن سال جاری میلادی در دادگاه کیفری استانبول آغاز شده به نقض قانون اساسی ترکیه متهم شده‌اند.

آنها به ارتباط داشتن با فتح‌الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا که به گفته آنکارا مغز متفکر کودتای نافرجام با هدف سرنگونی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه است، متهم شده‌اند.

این روزنامه نگاران به داشتن اطلاع قبلی از وقوع این کودتای نافرجام و مشارکت در ارسال پیام‌های محرمانه درخصوص وقوع این کودتا از جمله کمپین تبلیغاتی اکتبر سال ۲۰۱۵ توسط روزنامه تعطیل شده "زمان" متهم شده‌اند.

این در حالی است که این سه روزنامه‌نگار تمامی این اتهامات را رد می‌کنند.

ایلیجاک ۷۳ ساله یکی از نخستین روزنامه نگارانی بود که در ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی پس از وقوع کودتای نافرجام بازداشت شد. وی که در سال ۱۹۹۹ میلادی برای مدت محدودی یکی از نمایندگان پارلمانی ترکیه بود برای روزنامه‌های مختلفی از جمله حریت مقاله نوشته است.

احمد آلتان ۶۷ ساله یک رمان نویس و روزنامه‌نگار است که برای برخی از روزنامه‌های مطرح ترکیه از جمله حریت و ملیت و همچنین روزنامه "طرف" مطالبی نوشته است.

مهمت آلتان ۶۴ ساله نیز چندین جلد کتاب درخصوص سیاست‌های ترکیه نوشته است. این دو برادر اوایل سپتامبر سال جاری میلادی بازداشت شدند اما احمد آلتان در اواسط سپتامبر پیش از آنکه مجددا بازداشت شود، آزاد شده بود.

در همین پرونده دادستان‌ها همچنین خواستار صدور حکم حبس ابد برای یعقوب شیمشک، مدیر بازاریابی روزنامه زمان، شکری طغرل اوزسنگل، استاد دانشگاه افسری و فیضی یازیجی، صفحه بند روزنامه زمان شده‌اند.

برادران آلتان و ایلیجاک همچنین به حضور یافتن در یک برنامه تلویزیونی در یک کانال تلویزیونی حامی گولن پیش از وقوع کودتای نافرجام سال گذشته و مطرح کردن این پیام که سرنگونی اردوغان نزدیک است متهم شده‌اند.

این پرونده کاملا مجزا از روند دادگاهی ۱۷ تن از نویسندگان،‌ کاریکاتوریست‌ها و مدیران کنونی و سابق "جمهوریت" به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی است.

در تازه‌ترین شاخص آزادی مطبوعاتی جهان که توسط خبرنگاران بدون مرز منتشر شده ترکیه در رتبه ۱۵۵ پایین‌تر از بلاروس و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار گرفته است.

براساس گزارش وب‌سایت آزادی مطبوعاتی P۲۴ در حال حاضر ۱۵۳ روزنامه نگار در ترکیه بازداشت هستند که اکثر آنها در دوران حالت فوق‌العاده‌ای که به دنبال کودتای نافرجام اعمال شده بود دستگیر شده‌اند.

برچسب ها: کودتا ، ترکیه
نظرات بینندگان