arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶

دبیرکل سازمان ملل: شواهدی درباره اتهامات عربستان علیه ایران وجود ندارد / پایبندی آمریکا به برجام تا زمان حاضر به من قوت قلب می‌دهد

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت تأکید کرد، ایران به توافق هسته‌ای (برجام) پایبند بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت تأکید کرد، ایران به توافق هسته‌ای (برجام) پایبند بوده است.

به گزارش فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرده که ایران به طور کامل به توافق هسته‌ای (برجام) پایبند بوده است.

بنا بر این گزارش، گوترش پایبندی ایران به برجام را در گزارشی عنوان کرده که به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، یک نسخه از متن این گزارش در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است.

دبیرکل سازمان ملل در متن این سند که قرار است در تاریخ 18 دسامبر به بحث گذاشته شود، آورده است: «این توافق بهترین راه برای تضمین ماهیت انحصارا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است».

وی در بخش دیگری از این گزارش در خصوص عدم قطعیت ایجاد شده درباره آینده این توافق پس از عدم تأیید پایبندی ایران توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز ابراز تأسف کرد.

با این وجود گوترش تأکید کرد: «پایبندی آمریکا به این توافق تا زمان حاضر به من قوت قلب می‌دهد».

بخش دیگری از این سند به موضوع اتهامات عربستان علیه ایران در رابطه با موشک‌های پرتاب شده انصارالله به سمت فرودگاه ریاض می‌پردازد. عربستان مدعی است که این موشک‌ها در ایران تولید شده است. دولت آمریکا نیز اتهامات مشابهی را مطرح کرده است.

با این وجود دبیرکل سازمان ملل تأکید دارد که کارشناسان این سازمان هیچ شواهدی پیدا نکرده‌اند که مشارکت ایران را در این حمله تأیید کند، اگرچه وی متعهد می‌شود که «تحلیل اطلاعات بدست آمده در این خصوص و ارائه گزارش به شورای امنیت در زمان‌های مقرر» ادامه داشته باشد.

نظرات بینندگان