arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

عضو اتاق بازرگانی: کشور را از بن‌بست داشتن و نداشتن یارانه خارج کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که قانون هدفمندی یارانه‌ها نباید تا کنون ادامه پیدا می‌کرد و باید زودتر قیمت، آب، برق و حامل‌های انرژی بر اساس برنامه ششم واقعی شود.

قانون هدفمندی یارانه‌ها که از سال ۸۸ اجرای آن آغاز شده است، تا کنون ادامه پیدا کرده این در حالی است که بر اساس این قانون قیمت حامل‌های انرژی به سمت واقعی شدن پیش می رفته است. اما بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ دولت برای سال آینده ۲۰ میلیون نفر از یارانه بگیران را حذف خواهد کرد؛ اقدامی که در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تعبیر شده است. در این مورد رضا پدیدار در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه موضوع حذف بخشی از یارانه بگیران وجود دارد. براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده است که از سال ۱۳۸۸ قیمت آب و انرژی واقعی شود.

وی افزود: یعنی تا سال ۱۳۹۳ باید قیمت‌ها واقعی می‌شد اما این کار اجرایی نشد. ماده ۳۹ برنامه ششم هم می‌گوید اگر تا سال ۱۳۹۳ این برنامه اجرایی نشد تا سال ۱۴۰۰ که پایان برنامه ششم است باید قیمت‌ها واقعی شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در واقع قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا نشده است. در حال حاضر هم با مصرف بی رویه سوخت، بهره وری پایین سیستم حمل و نقل و قاچاق سوخت مواجه هستیم که درواقع هدر رفت منابع انرژی محسوب می‌شود.

پدیدار با بیان ضرورت اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: انتظار این است که برای سال آینده دولت قانون کامل هدفمندی یارانه‌ها انجام دهد و تکلیف یارانه‌ها را مشخص کند و وضعیت کشور را از بن بست داشتن و نداشتن یارانه خارج کند.

وی اظهار کرد: در ماده ۳۹ برنامه ششم تکلیف شده که قیمت حامل‌های انرژی، آب و برق را واقعی کنیم. باید این روند را منطقی و بعد یارانه را جمع کنیم. یارانه اکنون موضوع زائدی شده است. نه به تولید چیزی پرداخت شد و به مردم هم ۴۵ هزار تومان پرداخت می‌شود که چندان اثرگذار نیست.

نظرات بینندگان