arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

جریمه نماینده مجلس ترکیه به علت کاربرد لفظ «کردستان»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عثمان بایدمیر نماینده شهر شانلی اورفا در مجلس ملی ترکیه و سخنگوی حزب دموکراتیک خلق ها به دلیل استفاده از لفظ 'کردستان' در سخنرانی خود، به مدت دو روز از حضور در جلسات مجلس منع و به پرداخت 12 هزار لیر ترک(معادل3200 دلار) جریمه شد.
به گزارش ایرنا و به نقل از وبسایت اینترنتی سوزجو، بایدمیر در جلسه رسیدگی به بودجه سال 2018 در مجلس ترکیه به ایراد سخنرانی پرداخت که با به کار بردن کلمه 'کردستان' در توصیف استان های کردنشین جنوب شرقی ترکیه به شدت مورد اعتراض و انتقاد نمایندگان حزب عدالت و توسعه قرار گرفت که در ادامه به همراه سایر نمایندگان عضو حزب دموکراتیک خلق ها مجبور به ترک مجلس شد.
به نوشته این رسانه، عثمان بایدمیر در پاسخ به سوال معاون رییس مجلس مبنی بر این که 'کردستان' کجاست؟ همچنان که دست بر روی قلب خود گذاشته بود، گفت: 'کردستان اینجا است.'
در کشور ترکیه استان، شهر و منطقه جغرافیایی مشخصی به نام 'کردستان' وجود ندارد ولی برخی از نمایندگان مجلس برای توصیف مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه از عبارت 'کردستان' استفاده می کنند که استفاده از این کلمه همواره از سوی حاکمیت ترکیه به خصوص در مراجع رسمی حکومتی و نیز رسانه ها ممنوع اعلام شده است.
دولت ترکیه استفاده از کلمه 'کردستان' و عمومیت دادن به آن را به معنای قومگرایی و محملی برای جدایی طلبان تلقی کرده و ممنوعیت هایی رسمی و اغلب غیررسمی را به استناد قانون اساسی ترکیه برقرار کرده است.
سوزجو نوشت: معاون رییس مجلس ترکیه تصمیم گیری در مورد وضعیت بایدمیر را به رای نمایندگان گذاشت که در نهایت با تصویب اکثریت نمایندگان، عثمان بایدمیر از حضور در دو جلسه آتی مجلس منع و به پرداخت جریمه 12 هزار لیر ترک معادل 3200 دلار محکوم شد.
بایدمیر که به پیگیری موضوعات قومیتی و دامن زدن به تنش های قومی در داخل ترکیه و نیز حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک و جدایی طلبان متهم شده، ماه گذشته میلادی در شعبه چهارم دادگاه دیاربکر به تحمل 17 ماه حبس محکوم شده است.
تعداد اعضای حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) به عنوان سومین حزب بزرگ حاضر در مجلس این کشور در پی سلب عضویت فیگن یوکسک داغ، نورسل آیدوغان، فیصل ساری یلدیز و توقبا اوزتورک به 55 نفر کاهش یافته است.
بایدمیر نیز با قطعی شدن احکام قضایی صادر شده علیه وی در آستانه اخراج از مجلس ترکیه و سلب نمایندگی اش قرار دارد.

نظرات بینندگان